Gå til innhold

Tethered shooting/recording

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge vært på utkikk etter et program som gir meg muligheten til å filme med mitt DSLR (Nikon D5200) via min MacBook. Ser flere program gir deg muligheten til såkalt "tethered shooting" hvor du kan se LiveView, endre instillinger og knipse bildet via datamaskinen.

Finner derimot ingen programmer som gir meg samme muligheten til dette dersom jeg skal bruke filmfunksjonen på kameraet. Har folket noen tips?

Kort sagt; ønsker å bruke MacBooken som en monitor til kameraet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens du tar opp video, så kan du nok ikke bruke "tethered" som visning - kameraet kan nok ikke streame både til datamaskinen via USB og minnekortet. Kan være jeg tar feil, men jeg tror ikke du kan få det til.

Men - du kan bruke HDMI-utgangen og koble den til en monitor. Den viser normalt 1080p, men mens du tar opp video går den ned til 720p - det blir svart et kort øyeblikk mens den skifter modus.

Eventuelt kan du (som flere pro-fotografer gjør) koble til en ekstern boks og ta opp 1080p-signalet direkte fra HDMI-pluggen. Men - sånt utstyr er typisk dyrt. ;)

Du kan i alle fall vurdere å kjøpe Nikons programvare for tethering - Camera Control Pro 2.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...