tflovik Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Nå har jeg prøvd å installere den nyeste firmwaren på hardisken min. Det jeg lurer på er om visst jeg hadde f.eks gått over til en annen distro f.eks linux mint, hadde jeg møtt på det samme problemet da? Har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre? Jeg vet ikke om du fikk til å installere 319 driveren, det skal ihvertfall være fullt mulig i Ubuntu 12.10 og 13.04. Men du må kjøre ned det grafiske grensesnittet og gjøre installasjonen fra kommandolinje ellers får du det ikke til. Når det gjelder kernelversjon så har jeg funnet ut at Ubuntu har mulighet for å kjøre kernel 3.8, da har du så langt som jeg vet ikke mulighet til å prøve kernel 3.9 som skal ha forbedringer for Nvidia hardware. Det vil ikke hjelpe å kjøre Mint heller, alle distroer som er derivater av Ubuntu vil kjøre med samme Kernel. Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 (endret) Nå har jeg prøvd å installere den nyeste firmwaren på hardisken min. Det jeg lurer på er om visst jeg hadde f.eks gått over til en annen distro f.eks linux mint, hadde jeg møtt på det samme problemet da? Har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre? Det jeg meinte var at jeg har sjekket om firmwaren på ssden var av den nyeste oppdateringen og det har den vært hele tiden. Så vi kan dermed utelukke dette som kan være årsaken til problemet. Hva ville dere gjort i min sitasjon? Må si jeg har helst lyst å bruke Ubuntu. Endret 15. april 2013 av erik456 Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Distrohopping er sjelden en løsning siden alle bruker de samme driverne. Det som endrer driverutvalget er overgang til ny kjerne og xserver. Ditt beste kort der er å forsøke Ubuntu 13.04, og driverne som følger med der. Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Det jeg meinte var at jeg har sjekket om firmwaren på ssden var av den nyeste oppdateringen og det har den vært hele tiden. Så vi kan dermed utelukke dette som kan være årsaken til problemet. Hva ville dere gjort i min sitasjon? Må si jeg har helst lyst å bruke Ubuntu. Da kan det hende de ikke har kommet med en patch som fikset problemstillingen. Har f.eks to Intel SSDer på jobb som man ikke har en firmware update på, men fungerer ikke i det hele tatt å bruke. Kan hende du er nødt til å kontakte med forhandler om å få byttet. Men trenger kanskje noen mer konkret bevis på at det er harddisk. Eksempelvis teste linux på en harddisk som du vet fungerer. Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 No har jeg benyttet meg av Ubuntu 13.04 i lengre tid og jeg føler det er mye mer stabilt for min maskinvare enn det de andre versjonen har vært. Det som veldig irriterende er at når jeg bruker maskinen hardt så blir det JÆVLIG varm altså 90+ , er det noen av dere som har noen forslag til hva jeg evt kan gjør? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Går viften? Gir du den nok rom til å fungere effektivt? Hva ligger last på? Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Går viften? Gir du den nok rom til å fungere effektivt? Hva ligger last på? Ja, det høres ut som viften går vertfall, men jeg føler at den blir mye varmere med Ubuntu enn windows 7. Når lasten ligger mellom 50 -100% da blir det fryktelig varmt. Kan jeg på noen måte skru opp viftene? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Du kan se på ting som pwc og fan control. I det hele tatt må du finne ut av hvorfor det blir for varmt. Dersom det er for høy last - finn ut om noe tar for mye CPU-tid. Om det er fordi viften ikke er effektivnok - sjekk om noe blokkerer luftflyten, enten inne i viften (typisk støv) eller bare lufttilgang. Om det er at viften bare ikke tar i hardt nok kan du se på måter å guffe opp viften på. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Sjekk ut Powertop. Ordne CPU frequency scaling om du ikke har det (mener å tro det burde fungere out of the box men). Begge to er lette å google seg til. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Det hjelper ikke om kjølingen er for dårlig og problemet kommer under last. Vel, det kan jo hjelpe, men ikke ønskelig at alle regneoperasjoner skal ta 4x så lang tid. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Det er ingen løsning på hvorfor det er høy last eller at det blir høy temperatur ved høy last, men kan derimot skalere freq når det ikke er høy last enn å kjøre den på 100% frequency om den gjør det hele tiden, noe som kan gjøre den holder ut lengre ved spikes. Det er ikke gitt at det blir noe treigere med scaling, det er bare å bruken en governour som ikke er så passiv. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Joda, og det vil ha positiv effekt på støy og strømforbruk og average temps. Men om problemet bare dukker opp i forbindelse med load ved at viften ikke klarer å flytte bort varmen raskt nok vil det jo ikke ha noe å si. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Om den har standard høye temps pga. mangel på cpu scaling, og deretter må tåle perioder med høy load kan det føre til (enda) høyere temps. Derimot om den standard har underklokking og lav temperatur kan det hende at den holder ut periodene med høy last tenker jeg på. Er det derimot konstant load har det selvfølgelig ingenting å si. Endret 15. juni 2013 av Occi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Om den idler på for høye temps er det et problem utover en overivrig CPU. Da er problemet kjøling. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Klart, men en slags "løsning" kan være å være litt snillere med CPUen ved å underklokke den. Eller bare fikse kilden til den høye loaden. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Men om load er høy hjelper jo ikke scaling. :---) Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Hvis den ikke er konstant, eller "idler" med høy load, kan det hjelpe jo. Se for deg at den nå idler på 30C i stedet for 50C pga. underklokking. Hvis det da er load i en kortere periode/spiker vil det ta lengre tid før det nås en kritisk temperatur vs om den startet på 50C. Er det derimot load over lengre perioder eller konstant load er det irrelevant for den vil uansett ha tid til å nå den høye temperaturen. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Om load ikke er konstant har den jo ikke høy load. Tror vi snakker litt forbi hverandre her. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Load er load. Det er en stabil stead-state tilstand med konstant lastpådrag. I BIOS eller hovedkort-manual kan du finne hvilke viftestyringsmekanismer som brukes. Hvis du Googler disse mekanismene sammen med Ubuntu, kan det hende at du finner noe brukbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå