Gå til innhold

Laptopen min fryser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Emulatoren er sikkert løsbart, bruker dessverre ikke slike selv. Anbefaler varmt steam for linux da, ble helt hekta på serious sam 3 :wow:

 

Det spillet skal jeg teste ut. No har desverre pcen begynnt av og til å fryse, men det som er rart er at det skjer mye sjelderene no enn før? Skjer akkurat på samme måte som før, bare mye sjeldere :hrm: Noen forslag til hva jeg prøve?

Lenke til kommentar

Prøv andre versjoner av nvidia driveren, det er fordømt at vi må leve med lukket driver der, men slik er det.

 

Hvordan velger jeg hvilken versjon av skjerm driveren jeg skal installere?

 

Går jeg innpå nvida sine sider, eller blir det kommandoer i terminal?

Lenke til kommentar

Du fikk en veiledning i post #53: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1493503&view=findpost&p=20349663

 

Fulgte du den? I den ene lenken er det forklart hvordan du oppgraderer til 310-versjonen av driveren:

http://www.webupd8.org/2012/12/use-nvidia-experimental-drivers-310.html

Den samme veiledningen funker sikkert for de andre driverne du fikk opp da du kjørte

aptitude search nvidia

Dessverre er det ikke stort annet å gjøre med nvidia enn å forsøke flere versjoner inntil du forhåpentligvis finner en som er stabil. Lukket kode vettu.

Lenke til kommentar

Du fikk en veiledning i post #53: http://www.diskusjon...post&p=20349663

 

Fulgte du den? I den ene lenken er det forklart hvordan du oppgraderer til 310-versjonen av driveren:

http://www.webupd8.o...rivers-310.html

Den samme veiledningen funker sikkert for de andre driverne du fikk opp da du kjørte

aptitude search nvidia

Dessverre er det ikke stort annet å gjøre med nvidia enn å forsøke flere versjoner inntil du forhåpentligvis finner en som er stabil. Lukket kode vettu.

 

Jeg har fuligt den guiden som er linket til i post 53# Det jeg egentidlig lurer på er hvordan jeg kan oppgradere eller nedgradere til andre versjoner av skjermkortet? Jeg bruker noe 310 versjonen.

Lenke til kommentar

Hvis du får valget om å starte fila som administrator/super user når du høyreklikker den så gjør det.

 

Hvis ikke så må du åpne et terminal vindu og navigere deg til der fila ligger.

 

Deretter skriver du :

 

sudo filnavnet

 

Etter dette får du spørsmål om passord, som er det du logger deg på med, skriv det inn trykk enter og driveren installeres.

Lenke til kommentar

Hvis du får valget om å starte fila som administrator/super user når du høyreklikker den så gjør det.

 

Hvis ikke så må du åpne et terminal vindu og navigere deg til der fila ligger.

 

Deretter skriver du :

 

sudo filnavnet

 

Etter dette får du spørsmål om passord, som er det du logger deg på med, skriv det inn trykk enter og driveren installeres.

 

Jeg gjorde du sa Døgdnvill, installasjonen startet men jeg fikk en feilmelding :

 

Har du noen ide på hvordan jeg kan evt. fikse denne feilmeldingen?

 

nvidia-installer log file '/var/log/nvidia-installer.log'

creation time: Thu Apr 11 22:36:40 2013

installer version: 319.12

PATH: /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin

nvidia-installer command line:

./nvidia-installer

Using: nvidia-installer ncurses user interface

WARNING: You do not appear to have an NVIDIA GPU supported by the 319.12 NVIDIA Linux graphics driver installed in this system. For further details, please see the appendix SUPPORTED NVIDIA GRAPHICS CHIPS in the README available on the Linux driver download page at www.nvidia.com.

-> The file '/tmp/.X0-lock' exists and appears to contain the process ID '1345' of a runnning X server.

ERROR: You appear to be running an X server; please exit X before installing. For further details, please see the section INSTALLING THE NVIDIA DRIVER in the README available on the Linux driver download page at www.nvidia.com.

Lenke til kommentar

Får lyst til å skrike. Nvidia har et ufortjent godt rykte på linux. Når det gjelder driveren bør du lese litt om den, den har ikke støtte for å koble ut nvidiakortet såvidt jeg kan se, så det kan hende du får mye dårligere batteritid med denne driveren (bumblebee funker jo tross alt hos deg). Nå blir straks Ubuntu 13.04 sluppet. Hold ut noen dager til, så kan du teste om ting har blitt bedre der.

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt att SSDen er roten til alle problemstillingene du har hatt hittil med at pcen din fryser seg. For mange som har hatt problemer med linux og at det fryser seg så har hardwaren i seg selv vært problemet.

 

Eksempelvis, min stasjonære maskin så kjører jeg på med en Corsair Force 3 SSD, denne fikk jeg regelmessig bluescreen på i Windows, jeg testet også med Linux Mint, Ubuntu og andre distroer på den samme maskinen, og fikk tilsvarende problemstillinger.

 

Dette var også en problemstilling som oppstod helt tilfeldig. Det kan skje som ofte at ved hver to timers mellomrom så fikk man en frys og helt opp til to uker før det oppstod igjen.

 

Etter en firmware upgrade, så har jeg ikke fått en blåskjerm eller pc-frys. Det er omtrentlig en måned siden jeg foretok meg dette. Og pcen har stått på i seks timer eller mer ved flere hendelser, ingen feil har oppstått, selv på windows.

 

Jeg trygler, bare prøv å oppgrader firmware, selv om du er nødt til å legge inn windows for en liten stund siden samsung ikke teknte på å tilordne ett OS uavhengig løsning.

Endret av Tyfonknut
Lenke til kommentar

Jeg gjorde du sa Døgdnvill, installasjonen startet men jeg fikk en feilmelding :

 

Har du noen ide på hvordan jeg kan evt. fikse denne feilmeldingen?

 

nvidia-installer log file '/var/log/nvidia-installer.log'

creation time: Thu Apr 11 22:36:40 2013

installer version: 319.12

PATH: /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin

nvidia-installer command line:

./nvidia-installer

Using: nvidia-installer ncurses user interface

WARNING: You do not appear to have an NVIDIA GPU supported by the 319.12 NVIDIA Linux graphics driver installed in this system. For further details, please see the appendix SUPPORTED NVIDIA GRAPHICS CHIPS in the README available on the Linux driver download page at www.nvidia.com.

-> The file '/tmp/.X0-lock' exists and appears to contain the process ID '1345' of a runnning X server.

ERROR: You appear to be running an X server; please exit X before installing. For further details, please see the section INSTALLING THE NVIDIA DRIVER in the README available on the Linux driver download page at www.nvidia.com.

Dette har jeg ikke noe løsning på, men som foreslått over kan du prøve Ubuntu 13.04, du trenger ikke vente til den ferdige versjonen kommer. Tror den nåværende release kandidaten funker bra og vil bli oppdatert til ferdig versjon når den slippes.

Lenke til kommentar

Hvis du vil teste SSD firmware er det vel bare å koble disken til en maskin som har windows.

 

Når det gjelder installeren fra Nvidia krever den dessverre å kjøre uten grafisk dekstop. Dette er ikke enkelt for folk som er uerfarne. Kort fortalt må du gjøre følgende:

 

-Installer linux-headers pakken for din kjerne (finn kjerne med uname -r)

-Trykk Ctrl+Alt+F1 for å få terminal, logg inn

-Fra terminalen slå av grafisk desktop, typisk ved å stoppe log-in manager (eksempelvis sudo service lightdm stop)

-Kjør install skriptet fra Nvidia som rot (typisk med sudo sh navn-til-nvidia-driver-fil)

 

Jeg fraråder deg i grunnen å gjøre det fordi det er knotete.

Lenke til kommentar

Med kernel 3.9 så funker nyere nvidia hardware bedre enn med tidligere kjerne. Vet ikke om Ubuntu tilbyr denne kjernen.

Min Linux distro fikk nylig denne kjernen og det er flere som skriver at problemer de har hatt med Optimus/nvidia er fiksa.

 

Leste litt om Nvidia 319 driveren, for at den skal virke må man ha xorg-server 1.13 eller nyere.

 

Jeg har 1.14 som standard på min distro, men igjen tror jeg nok Ubuntu henger litt etter.

 

Edit: Ubuntu 12.10 og 13.04 har xorg-server 1.13, hvis du bruker 12.04 så vil du ikke få til å installere 319 driveren.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Med kernel 3.9 så funker nyere nvidia hardware bedre enn med tidligere kjerne. Vet ikke om Ubuntu tilbyr denne kjernen.

Min Linux distro fikk nylig denne kjernen og det er flere som skriver at problemer de har hatt med Optimus/nvidia er fiksa.

 

Leste litt om Nvidia 319 driveren, for at den skal virke må man ha xorg-server 1.13 eller nyere.

 

Jeg har 1.14 som standard på min distro, men igjen tror jeg nok Ubuntu henger litt etter.

 

Edit: Ubuntu 12.10 og 13.04 har xorg-server 1.13, hvis du bruker 12.04 så vil du ikke få til å installere 319 driveren.

 

Nå har jeg prøvd å installere den nyeste firmwaren på hardisken min. Det jeg lurer på er om visst jeg hadde f.eks gått over til en annen distro f.eks linux mint, hadde jeg møtt på det samme problemet da? Har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...