Gå til innhold

Laptopen min fryser


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp byttet hardisk i bærbaren min ASUS ZENBOOK UX32VD til en samsung 840 pro 256 gb. Jeg bestemte meg for å bytte til Ubuntu 12.04 LTS. Når jeg prøver og gå inn i additional drivers så finner jeg ingen drivere. Kan det være dette som er grunnen til hele systemet fryser.

 

 

Noen av dere erfarne linux brukere som har ide på hva som kan være feilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en klassisk CPU choke. Nå har zenbook så vidt jeg vet en dual core prosessor, så den burde gjøre det bra i ett lettvekter-OS som linux. Har du installert noen perifere programmer i det siste? Oppdatert noe på core OSet f.eks...?

 

Jeg har brukt bare en del kommondoen" sudo apt-get update" til å oppdatere. Når det gjelder programer jeg har installert så har installert blant følgende:

Spotify,netflix,vituelbox,vlc,steam,gimp wine,chrome,dropbox.

 

Så dere trur at det ikke har noe med driverene å gjøre? Men uansett hvordan kan jeg f.eks installere 620 gt , når jeg ikke finner noen drivere i additional drivers.

Lenke til kommentar

Når og hvordan fryser systemet?

 

Systemet fryser f.eks av og til når jeg skal åpne flere faner på chrome. Det skjer bare plutselig, det har ingenting med hardware og gjøre siden maskinen kom nettopp fra reperasjon, så det er nok noe software feil som er problem. Jeg personlig trur det har noe med driverne å gjør , men er usikker på hvordan du installere driver utenom "additional driver" :hm: Har dere noen råd å gi til meg hva jeg kan evt. prøve for å få maskinen stabil?

Lenke til kommentar

#1: apt-get update oppgraderer ikke systemet, det refresher bare mirror list.

#2: Du sier det skjer når du åpner faner i Chromium. Chromium er hard på minne - det kan være noe der. Then again, den har 4GB RAM, så det hadde vært veldig rart. Swapping bør ikke fryse det heller.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Nå nettopp opplevde jeg også at maskinen skrudde seg av uten noen grunn, kansje det kan ha noe med varme problemer å gjøre? Kan dette være evt være problemet ? Jeg har forresten 10 gb ram så trur jeg skal ha mer en nok ram til å kjøre Chromium "glatt" :) Men som nevnt tidligere så har jeg ikke fått installert drivere, er det noen av dere som veit hvordan jeg installere drivere til f.eks skjermkortet mitt 620 gt?

Lenke til kommentar

Prøvd å oppdatere firmware på ssd? Jeg har tilsvarende problem med min PC med ssd, har selv ikke muligheten til å oppdatere på grunn av at jeg ikke har hatt en Windows installasjon før nå.

 

Nei, jeg har ikke prøvd å oppdatere firmwaren. Jeg har kun hatt ubuntu på denne ssd. Er det ikke mulig å oppdatere ssd gjennom ubuntu? Noen som har noen andre forslag til hva jeg kan prøve å gjøre for å få systemet mer stabilt.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva problemet er, men feilsøking er vel det rette her. Du har både Intel grafikk og Nvidia grafikk? Har du isåfall sjekket om du kan skru av optimus i bios? Har du kjørt Ubuntu på denne stabilt tidligere? Når du sier fryser, må du slå maskinen av og på igjen for å få kontakt med den igjen, eller har du mulighet til å kjøre en terminal, sjekk med tastekombinasjonen Ctrl+Alt+F1 neste gang den fryser.

 

Uansett, kjør en

sudo apt-get dist-upgrade

slik at du får inn feilrettinger.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva problemet er, men feilsøking er vel det rette her. Du har både Intel grafikk og Nvidia grafikk? Har du isåfall sjekket om du kan skru av optimus i bios? Har du kjørt Ubuntu på denne stabilt tidligere? Når du sier fryser, må du slå maskinen av og på igjen for å få kontakt med den igjen, eller har du mulighet til å kjøre en terminal, sjekk med tastekombinasjonen Ctrl+Alt+F1 neste gang den fryser.

 

Uansett, kjør en

sudo apt-get dist-upgrade

slik at du får inn feilrettinger.

 

Det stemmer at pcen har både intel grafikk og nvida, jeg har no fått installert nvida driveren. Jeg har aldri tidligre kjørt ubuntu på denne maskinen før. Jeg var inne i bios men jeg fant ingenting som heter optimus i bios :hrm: Når maskina fryste igår så prøvde jeg tastekombinasjonen som du fåreslo det skjedde ingenting :huh: Jeg sjekket nylig tempen på pcen og den ligger mellom 60-70 i idle, er det ikke veldig mye? Bør jeg evt, vurdere og skru opp viftene?

Lenke til kommentar

Har du varmeproblem fra Windows med denne laptopen (test ved å kjør tunge spill)?

 

Det er veldig stress å formatere for å installere windows :( er det ikke en annen måte jeg kan sjekke det evt. på? Hvordan kan jeg skru opp viftene noen som har en ide? Er det noen riskio ved evt. å skru opp viftene på laptopen over tid :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...