SeaCraft Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 (endret) Hei, skal kjøpe ny gaming pc på komplett.no og lurer på om jeg skal ha det med eller ikke. En kompis av meg har en cd jeg kan låne, men det jeg lurer på er hvordan jeg innstalerer operativsystemet og om jeg da også innstalerer driverne i samme slegen? SeaCraft Endret 3. mars 2013 av SeaCraft Lenke til kommentar
SmellyBean Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Hvis du vil gjøre det lovlig, så kjøper du operativsystem fra komplett, evt. Billigere steder om du finner det. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Ofte blir driverene automatisk installert om du installere Windows 7 eller Windows 8. Noen drivere, som skjermkortet, er det uansett lurt å laste ned og installere direkte fra produsenten. Så følger det alltid med en CD til hovedkortet som kan være lurt å installere. Men 90% av driverene vil nok fungere etter installasjonen, eller i alle fall etter at du har kjørt oppdateringene til Windows noen ganger. Dumt å bruke en piratkopi på en helt ny pc da...siden du kan låne cden, regner jeg ikke med at han har en masse lisenser til overs. Og da må du jo bruke noe "snusk" for å få aktivert den. Men du velger jo selv om du tar risikoen med å ha spyware, adware, rootkits, trojanere, virus osv liggende skjult på pcen din, som ikke en gang virusprogram vil finne. Det er jo risikoen ved å bruke piratkopier. Lenke til kommentar
SeaCraft Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Hvis du vil gjøre det lovlig, så kjøper du operativsystem fra komplett, evt. Billigere steder om du finner det. LES: har ikke spurt om din mening. Blir drivere innstallert når man innstallerer operativsystemet? Hvis jeg har mulighet til å spare noen kroner så gjør jeg det, jeg driter ikke penger. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 LES: har ikke spurt om din mening. Blir drivere innstallert når man innstallerer operativsystemet? Hvis jeg har mulighet til å spare noen kroner så gjør jeg det, jeg driter ikke penger. Da er det dumt å skrive at du skal bruke en piratkopi...de fleste her på forumet liker ikke å hjelpe folk med piratkopier... mange av problemene folk har kan nettopp skyldes at folk bruker piratkopier. Og det kan fort bli dyrt om du bruker kredittkortet ditt på pcen, nettbank eller andre tjenester der du betaler penger på en pc med en piratkopi. For da kan skadevaren som ofte følger med slike kopier fange opp informasjonen din, og sende den til folk som utnytter dette. Utover det har jeg svart deg ang driverene lengre opp i tråden. Lenke til kommentar
SeaCraft Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Ofte blir driverene automatisk installert om du installere Windows 7 eller Windows 8. Noen drivere, som skjermkortet, er det uansett lurt å laste ned og installere direkte fra produsenten. Så følger det alltid med en CD til hovedkortet som kan være lurt å installere. Men 90% av driverene vil nok fungere etter installasjonen, eller i alle fall etter at du har kjørt oppdateringene til Windows noen ganger. Dumt å bruke en piratkopi på en helt ny pc da...siden du kan låne cden, regner jeg ikke med at han har en masse lisenser til overs. Og da må du jo bruke noe "snusk" for å få aktivert den. Men du velger jo selv om du tar risikoen med å ha spyware, adware, rootkits, trojanere, virus osv liggende skjult på pcen din, som ikke en gang virusprogram vil finne. Det er jo risikoen ved å bruke piratkopier. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
SeaCraft Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Da er det dumt å skrive at du skal bruke en piratkopi...de fleste her på forumet liker ikke å hjelpe folk med piratkopier... mange av problemene folk har kan nettopp skyldes at folk bruker piratkopier. Og det kan fort bli dyrt om du bruker kredittkortet ditt på pcen, nettbank eller andre tjenester der du betaler penger på en pc med en piratkopi. For da kan skadevaren som ofte følger med slike kopier fange opp informasjonen din, og sende den til folk som utnytter dette. Utover det har jeg svart deg ang driverene lengre opp i tråden. Det skjønner jeg, men da syntes jeg de som vil svare på det kan svare på det, og de som ikke vil trenger ikke bry seg. Ingen som trenger og informere meg om hva som er lovlig og ikke. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Grunnleggende sett gjør de det, men det er endel generic drivere til bl.a skjermkort og lydchip slik at du f.eks ikke får spillt av HD lyd uten å laste ned driver manuelt. Nettverk pleier heller ikke legges til automatisk, ihvertfall ikke hos meg, så må legge til driver manuelt uansett om det er kablet eller trådløst. har du skanner, legges driveren til automatisk når den kobles til (samme med printer/multiskriver) men du må legge inn skannerprogram selv. Ellers må du også legge inn driver til tastatur og mus om du bryr deg. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Hvis du kjøper en ferdigbygget PC (med eller uten OS) fra f.eks. Komplett, så er det vel vanlig at det følger med en 'bunke' med driver-CD'er? (Avhengig av hva PC'en er satt sammen av.) Lenke til kommentar
SeaCraft Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Takker for svar! Tror at jeg bestiller med ferdig installert Windows 7, så jeg slipper noe tull med ny pc! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Får du ikke da med tonnevis av bloatware samtidig? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Får du ikke da med tonnevis av bloatware samtidig? Jeg trodde ikke du gjorde det dersom Komplett skrur sammen en PC for deg. (Det blir noe annet dersom du kjøper en HP f.eks., bare for å ta et eksempel.) (Bloatware kan forøvrig avinstalleres ganske greit, dersom mine erfaringer er noe å gå etter.) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Komplett.no sitter ikke å installerer Windows 8 fra bunnen av på slike pcer, de bruker image filer som inneholder mye av den samme bloatwaren som følger med ferdigbygde pcer. (Som antivirus og Office f.eks) Ville heller installert Windows selv på en helt ny pc. Du trenger ikke å være redd for det med drivere. 90% fikser Windows helt fint selv. Skjermdriveren er det alltid lurt å legge inn selv, og kanskje et par drivere for at hovedkortet skal fungerer optimalt, men alt fungerer uten at du legger inn driverene også. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Nettverksdriveren for å få trådløst nett, skjermkortdriver og lyddriver (for å få hd lyd) er de tre tingene man normalt må og bør legge inn. Spesielt nettverksdriveren er kjekk å ha klar, siden man trenger den for å hente resten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå