Inspektør Dingseboms Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Hoi, Har syklet i et par år nå men har ikke satt det i system. Tenker at det kan være på tide for å få mer ut av hver økt. Ser for meg et par bakkeintervaller + 1 langtur i uka (10+ mil). Det jeg sliter med er å finne ut av hvilke soner jeg burde ligge i. Har lest litt rundt men synes det er vanskelig å forstå. Noen sier sone 3 uansett, andre sier sone 3 med økning på slutten. Noen som kan bidra med tips? Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Her er de pulssonene jeg bruker: 1 er under 72% 2 er 72-82% 3 er 82-88% 4 er 88-94% 5 er 94-100% Langkjøring skal ligge i øvre sone 1, altså 70-72%. Der kan du holde i time etter time, og det er fantastisk trening å forsøke å sykle raskest mulig uten å komme inn i sone 2. Tråkketeknikk, tråkkfrekvens, pusteteknikk og sittestilling perfeksjoneres best på denne måten, og dette tar du med deg over i hurtigere sykling hvor dette lett slurves med. Sone 2 er kjent som grøtsonen, den skal ikke brukes over tid. Vanlige treningsøkter på opptil 2 timer skal ligge i sone 3. Det er veldig hardt å ligge over 82% så lenge, men om du unngår sone 4 før mot slutten av økten, så står du distansen fint. Intervalltrening skal være i sone 4 i dragene, og så slipper du seg så langt ned du ønsker i mellom, litt avhengig av hvilke intervalllengder du velger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå