Gå til innhold

Lys-problem ubuntu på Samsung RV250

Anbefalte innlegg

Jeg kjører ubuntu på min RV520, men mens ubuntu gir meg kontroll over touchpad lyd og det meste en trenger, har jeg null kontroll på lysstyrken på skjermen.

Jeg har funnet svar på problemet, men det fører til et nytt problem: Jeg er ikke god med tekst-terminalen

http://askubuntu.com/questions/134610/brightness-control-issue-samsung-rv520-in-ubuntu-12-04

Det jeg trenger, er noen til å forklare linje for linje hva jeg på skrive.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette virker på min Samsung laptop, så det er veldig sannsynlig det virker for deg også. Jeg har akkurat samme sympromer som beskrevet i linken din før jeg gjør følgende:

Åpne et terminal vindu og skriv følgende : sudo gedit /etc/default/grub

Finn linjen som det står følgende i : GRUB_CMDLINE_LINUX=”"

Forandre denne linjen til følgende:

GRUB_CMDLINE_LINUX=”acpi_sleep=nonvs acpi_backlight=vendor”

Trykk på save knappen i gedit og avslutt gedit, deretter skriv følgende i terminalen:

sudo update-grub

sudo reboot

Husker ikke om du må ta en restart av maskina etter dette, men det gjør du hvis det ikke virker direkte.

Da skulle sannsynligvis lysjustering fungere, dette kan jeg ikke garantere 100% da du ikke har samme modell som jeg. Men jeg tror dette vil funke.

Husk på å skrive kommandoene nøyaktig slik jeg skrev, mellomrom må være slik jeg skrev. Eller aller best kopier det jeg skrev og lim inn.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Beklager, men løsningen din hjalp ikke.

Ikke for å være slem, men, når jeg nå innser hva forslaget ditt nå var, og tok en ny titt på tråden jeg fant tidligere (se lenke i startpost)...

1. Changing Grub and adding apci=vendor option but the control bar of brightness disappeared but still I was unable to control the brightness.

...vel... Samme skjedde med meg nå.

Endret av Grambo
Lenke til kommentar

Vel da vet jeg ikke, denne løsningen fungere utmerket på min Samsung. Og jeg har brukt den på flere distroer inkludert Ubuntu.

På nyeste versjon av Manjaro Linux funket det av seg selv, det er den eneste distroen som det har funket på uten å måtte fikse det selv.

Hvilken versjon av Ubuntu er det du bruker?

Lenke til kommentar

Å legge til "acpi_backlight=vendor" i grub-opsjonene har funket på mine kranglete laptopper. Det er viktig å kjøre update-grub etterpå og ta en omstart.

Jeg har i noen tilfeller opplevd at jeg har måttet slå av maskinen helt; en reboot holdt ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...