Gå til innhold

22 år og klar!


Anbefalte innlegg

Var på sesjon for ett par år siden og hadde så lite lyst til å komme inn i forsvaret at jeg sa det var helt uaktuelt å gjøre noe, og søkte på MP og lignende som var vanskeligst å komme inn i.

 

Derimot, har mye forandret seg siden den tiden og jeg føler meg veldig klar for å dra. Er litt lei åssen hele livet jeg har her nå, og har lyst på noe nytt. Kan forøvrig tenke meg å gjøre mer ut av det en bare en førstegangstjeneste, og kanskje skaffe meg en karriere innenfor det vis det blir mulig.

Så klart, blir mye synsing men det vil jeg jo si er mer positivt enn negativt.

 

Problemet er at jeg har lite kunnskap om det, er så mange ting du kan søke på, er jo så mange forskjellige krav til hvor du kan komme inn osv. Sjøforsvaret eller luftforsvaret høres jo veldig kult ut, men igjen, er jo ikke bare rett fram i den forstand at det er ikke bare 2 "linjer".

Prøvd å lese litt rundt men er vanskelig å ta alt inn til seg, mye blir jo subjektivt i forhold til hvor den personen har vært og ikke vært.

Sånn sett så har jeg ikke noe must jeg føler, men vet jo veldig lite.

Største problemet som er for meg nå er at jeg ikke er i god nok fysisk form for å ta de mer tyngre tingene, men når det gjelder syn og allergi så får du det ikke bedre så og si. Er veldig sterk psykisk, så dette tror jeg kan ordne seg :) (og nei, snakker ikke om å være 130k+ 1.60 høy. Veier litt over 80 og er 176, så er jo ikke akkurat i den beste forstand)

 

Hva vil dere anbefalt at jeg skal gjøre? Frister veldig å bare ringe opp og slå av en prat men må vite litt mer om hva som kanskje kan være best. Liker å vite litt om ting før jeg hopper rett inn i det sånn at jeg ikke ødelegger helt for meg selv. Føler meg så klar og motivert for det her nå, så har veldig lyst til å dra. Som sagt, er åpen for det meste men kanskje ikke det som kreves mest fysisk av deg som det kan gjøre en del steder i hæren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke bare 18 åringer der vel? Veit at det vil være majoriteten, ikke at jeg har så personlig mye imot det men jeg ser hva du mener. Men det vil ikke stoppe meg fordet. Tror også at jeg kan ta til mye læring og disiplin som jeg føler kan være ett veldig pluss. Er oppvokst i en gavmild familie, noe jeg hatet mer og mer som jeg har vokst opp, du kan på må en måte si at jeg føler meg litt lurt. Ok, blir veldig mye å fortelle vis jeg skal klare å lage noe perspektiv for deg, men nei å skaffe en ny jobb tror jeg ikke er veien, er hvertfall ikke det jeg føler på nå. Har også en del venner som driver med mye dritt og jeg har veldig lyst til å komme meg bort ifra det greiene her nå, så det føles veldig riktig ut på mange måter.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du vil i forsvaret? Å være 22 år i en gjeng med 18-åringer kan umulig være veldig kult. Mye annet du kan finne på for å snu litt på livet som jeg fikk inntrykk av at du ville. Ta deg en utdanning eller få deg en ny jobb.

Tullball. Vi hadde et par i den alderen, og de blir behandlet likt som alle andre, både av befal, og av gjengen. Ingen bryr seg om hvor gammel makkern er så lenge han ikke er en tosk. :)

Endret av exonum
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du vil i forsvaret? Å være 22 år i en gjeng med 18-åringer kan umulig være veldig kult. Mye annet du kan finne på for å snu litt på livet som jeg fikk inntrykk av at du ville. Ta deg en utdanning eller få deg en ny jobb.

Jeg kan sverge på at jeg leste et sted, (kanskje Dagens Næringsliv), at forsvaret ønsket flere eldre/modne personer, og gjerne med ferdig utdannelser, og arbeidsefraring. (men jeg kan huske feil).

 

-frank

  • Liker 2
Lenke til kommentar

var 21 da jeg kom inn og det funket fint.

 

Det du må passe på derimot er at du kommer deg inn i en enhet der du faktisk får noe å gjøre. Da er det hæren som gjelder (med mindre du er helt spik spenna gal og søker marinejegeropptaket).

 

Panser og 2.bn er da å anbefale. Kampeskadronen og.

 

Brigade nord generelt gir deg også aktiv men kanskje ikke like krevende tjeneste.

Lenke til kommentar

Hei vi hadde en eller to som var 2-4 år eldre enn de andre og for å være ærlig du merker ikke forskjell, sersjanten på 20 kjefter deg opp og ned i mente selv om du er 19 eller 25. I sjø har jeg ikke så mye erfaring men om man tenker på en videre tjeneste med et ikke så a4 liv må man tenke grønn tjeneste i luftforsvaret er det NIS eller hund, men hund er det vanskelig å drive med videre etter førstegangstjenesten (lite plasser mange som vil fortsette) så da vil NIS om det er ennå en ting være noe. Men om man vil fortsette i forsvaret og ha litt nettverk inne i forsvaret er brigade nord det som er det beste alternativet til å søke seg til. Men om det ikke er mulig så ikke fortvil mange ifra Nasjonal innsatstyrke som har fått jobb etterpå i forsvaret.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Erfaringsmessig(ikke fra forsvaret) så har ikke noen år i forskjell noe å si når man bikker over myndighetsgrensa. Enten det er klasse, arbeidsplasse eller feltarbeid i arktiske strøk bryr folk seg katta i alderen med mindre du selv gjør en greie ut av det. Se på de rundt deg som jevngamle og du vil få fullstendig sosialt aksept. ;)

Selv går jeg inn nå til sommern, to år "forsinket" på grunn av læretid. Med mindre det kommer opp som samtaleemne tror jeg ikke noen vil merke det engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...