Gå til innhold

Trenger din hjelp til valg av harddisk

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg driver mye med musikkproduksjon og har mye filer jeg har samlet opp gjennom årene, og orker ikke tanken på at laptopen kan streike eller harddisk problemer i windows. jeg tenker å gå til innkjøp av en harddisk som tåler mye, er rask ikke minst og har mye kapasitet.

ser det er mye forskjellig i nettbutikkene, men er det noen som har anbefalinger?

vil helst ikke legge så mye penger, og kan eventuelt oppgradere etterhvert men jeg har litt noia kkurat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dette er data som faktisk er viktige for deg er ikke en ekstra harddisk løsningen. Skaff deg en online backupløsning som f-eks Backblaze eller et NAS som støtter backup til skya.

Evt. bør du ta backup med en gang til en disk, men også sette i gang Backblaze så du har en faktisk backup etterhvert også.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Noen spm: hvor mye data er det snakk om? Kjedelig å laste opp 400GB i nettskyen med mindre du sitter på dunderbit linje.

Hva er budsjett? Som morgan er inne på, et NAS med 2 disker koster ikke all verdens (2000+).

Du får ekstern blue-ray skriver til 800, men igjen, det kommer ann på datamengden.

Og ikke minst; hvor dyrebare er musikken din?

Lenke til kommentar

problemet er at jeg har ganske treg linje, og jeg må kjapt flytte filer som gjerne er på flere gig om gangen, så en online backup tjeneste er ikke optimalt. jeg kan legge sangene mine i skyen (noe jeg allerede har gjort)

morgan_kane hadde en ganske fin løsning syns jeg, men er det ingen som har forslag til inkjøp av hardisk?

vil gjerne ha rundt 1-2 tb

om noen bryter seg inn så er det ett tap helt klart. men det er ganske umulig å ha filene stående i nettskyen når jeg driver med produksjon, for da må jeg nok ha programmene mine installert i nettskyen også, som jeg ikke vet om er mulig. jeg bruker noen spesielle filer som ikke er lydfiler, men det er heller programfiler som må kjøre i samme mappe som installeringsmappen.

jeg vet det er mulig å installere denne på en ekstern HDD. noe jeg heller ikke vil siden jeg vet ikke om det vil være delay når jeg spiller inn eller driver med midi programmering.

Lenke til kommentar

refrase: Filene jeg bruker må være lagret lokalt for at jeg skal ta de i bruk uten forstyrrelser.

hvis jeg går for en online backup tjeneste, så er det mulig om filene er lagret lokalt OG i nettskyen sammtidig, noe ala dropbox og google drive. det vil nok ta mye av båndbredda mi.

Kanskje en ekstern HDD og nettsky tjeneste samtidig?

Vil også ha litt forklaring hvordan NAS fungerer i praksis, om om det er best utifra kriteriene mine :)

Lenke til kommentar

Online backuptjeneste er det eneste fornuftige når du har filer som virkelig representerer en verdi for deg.

Du betaler noen få kroner i måneden for at filene dine er lagret trygt og sikkert, med 100% garanti.

Dersom du insisterer på harddisker, så bør du investere i disker som er bygd for lang levetid, som Western Digital RE enterprise. For eksempel denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759542

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656488

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602856 x2

Du får da disker som er optimalisert for RAID og 5 års garanti, du havner da på 2400+frakt. Har ingen kjennskaper til NAS boksen.

NAS er en type lagring som kobles opp mot nettverket ditt(ruteren din eller rett i laptop) som har sitt eget OS som typisk styres via web-browser. Når denne er satt opp dukker den opp som en HD.

Nettskyer som er 100% sikre tror jeg neppe finnes.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...