jegharspørsmåltildeg Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 (endret) Hei, jeg lurte på: infinitiv-simpel present-simpel past-simpel present perfect-nor.... 1to be am-is-are was-were been 2to be be was-were been 3to drink drinks drank drunk 4to drink drink drank drunk Hvilken er riktig jeg skal ha test om dette på mandag, så det var fint om dere kunne svare før mandag Jeg setter pris på alle svar!!! Endret 3. mars 2013 av jegharspørsmåltildeg Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 (endret) Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Både verbene "To be" og "to drink" er uregelrette verb (irregular verbs) som følger egne regler i forhold til bøying. På samme måte som vi i Norge bøyer det uregelrette verbet "å være" slik: Å være, det er, igår var det, det har vært Så bøyer man "to be" på engelsk slik: To be, it is, yesterday it was, it have been Legg merke til at nå har jeg på både norsk og engelsk brukt "det" istede for "jeg", eller "du". Det som er den vesentlige forskjellen mellom norsk og engelsk gramatikk er at på norsk har det ikke noe å si om du setter inn "jeg", "du", "han/hun/det", "Vi", "de" eller "dere". Verbet blir det samme uansett. På engelsk der imot har det noe å si om du setter inn "I" eller "you" eller "it" osv. Slik vil det være: To be, I am, yesterday I was, I have been To be, you are, yesterday you were, you have been To be, he/she/it is, yesterday he/she/it was, he/she/it has been To be, we/you/they are, yesterday we/you/they was, we/you/they have been Noe tilsvarende regler blir det for det andre uregelrette verbet. Du kan jo prøve deg på den. Ta gjerne en titt her før en mer oversiktlig tabell: http://www.learnengl...r/verbtobe.html Endret 3. mars 2013 av r2d290 waits for Obi-Wan 1 Lenke til kommentar
jegharspørsmåltildeg Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Både verbene "To be" og "to drink" er uregelrette verb (irregular verbs) som følger egne regler i forhold til bøying. På samme måte som vi i Norge bøyer det uregelrette verbet "å være" slik: Å være, det er, igår var det, det har vært Så bøyer man "to be" på engelsk slik: To be, it is, yesterday it was, it have been Legg merke til at nå har jeg på både norsk og engelsk brukt "det" istede for "jeg", eller "du". Det som er den vesentlige forskjellen mellom norsk og engelsk gramatikk er at på norsk har det ikke noe å si om du setter inn "jeg", "du", "han/hun/det", "Vi", "de" eller "dere". Verbet blir det samme uansett. På engelsk der imot har det noe å si om du setter inn "I" eller "you" eller "it" osv. Slik vil det være: To be, I am, yesterday I was, I have been To be, you are, yesterday you were, you have been To be, he/she/it is, yesterday he/she/it was, it has been To be, we/you/they are, yesterday we/you/they was, we/you/they have been Noe tilsvarende regler blir det for det andre uregelrette verbet. Du kan jo prøve deg på den. Ta gjerne en titt her før en mer oversiktlig tabell: http://www.learnengl...r/verbtobe.html hvilken av dem er riktige 1 eller 2 og 3 eller 4............ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå