poisonous Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 (endret) Jeg leverte HP-laptopen inn på service hos siba igår kveld pga 2 feil. Først og fremst var problemet at touchpaden sluttet å virke av og til, det andre problemet var at dataen ikke skrudde seg på etter at jeg kjørte recovery, fikk bare opp melding om at OS ikke var installert. Gjenoppretting ved hjelp av recovery partisjonen fungerte ikke. Jeg har kjørt recovery flere ganger uten problemer før, så jeg vet hvordan det skal gjøres, gjorde ingenting annerledes denne gangen. Når jeg leverte pcen sa servicefyren at de fikset touchpaden, men at jeg sannsynligvis måtte betale for å installere windows på nytt da det er en brukerfeil. Skjønner at garanti/reklamasjon kun gjelder hardware og ikke software, men dette er ikke noe som jeg har rotet til, det skjedde av seg selv. Hvordan blir saken i dette tilfellet? Takker for svar Endret 3. mars 2013 av poisonous Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Hvis recovery-problemet virkelig var en ren softwarefeil, må du nok betale, men det vil vel vise seg når du får tilbake maskinen. Det er ikke servicepersonalet på stedet som fikser maskinen ved fysiske mangler, den sendes inn til verksted, så beskjeden du fikk var på generelt grunnlag. Selgere kan ikke ha ansvar for hva folk gjør og ikke gjør med datamaskinen sin, derfor må man betale for softwarefeil selv om man "ikke har gjort noe galt". Lenke til kommentar
poisonous Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 (endret) Hvis recovery-problemet virkelig var en ren softwarefeil, må du nok betale, men det vil vel vise seg når du får tilbake maskinen. Det er ikke servicepersonalet på stedet som fikser maskinen ved fysiske mangler, den sendes inn til verksted, så beskjeden du fikk var på generelt grunnlag. Selgere kan ikke ha ansvar for hva folk gjør og ikke gjør med datamaskinen sin, derfor må man betale for softwarefeil selv om man "ikke har gjort noe galt". Ah, glemte forresten å skrive at maskinen skrudde seg av midt i recovery prosessen, forandrer dette saken? Den gikk ikke tom for batteri eller noe, var koblet til lader. Endret 3. mars 2013 av poisonous Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Det er vanskelig for meg å si hva som er i veien, dette vil verkstedet finne ut av. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 educated guess; sektorfeil på harddisk. Når du leverer inn maskinen helgarderer de seg ved å informere om at hvis problemet lar seg løse ved å reinstallere windows vil det bli en betalbar service. Skulle det derimot vise seg at det er hardwarefeil skal du ikke belastes noe for dette. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Ah, glemte forresten å skrive at maskinen skrudde seg av midt i recovery prosessen, forandrer dette saken? Den gikk ikke tom for batteri eller noe, var koblet til lader. Fortalte du dette da du leverte den inn til forhandler? Lenke til kommentar
poisonous Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Fortalte du dette da du leverte den inn til forhandler? Jepp, det gjorde jeg, men det ser ut til at han ikke har skrevet det opp. Dette står på "rapporten": "Touchpad og museknapp henger seg, problemet er helt periodisk. Får heller ikke lastet inn windows, står bare at os ikke er installert." Lenke til kommentar
poisonous Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 educated guess; sektorfeil på harddisk. Når du leverer inn maskinen helgarderer de seg ved å informere om at hvis problemet lar seg løse ved å reinstallere windows vil det bli en betalbar service. Skulle det derimot vise seg at det er hardwarefeil skal du ikke belastes noe for dette. Det kan faktisk godt hende siden jeg ikke fikk kjørt recovery! Men er det ikke slik at man man klarer å bevise at feilen ikke er forårsaket av bruker, så slipper man å betale? Mener jeg har lest det et sted. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Det kan faktisk godt hende siden jeg ikke fikk kjørt recovery! Men er det ikke slik at man man klarer å bevise at feilen ikke er forårsaket av bruker, så slipper man å betale? Mener jeg har lest det et sted. meg bekjent skal det være årsakssammenheng, dvs at forhandler må bevise at det er sammenheng mellom det du har gjort med maskinen, og den opplevde feilen. for eksempel så vil man ikke kunne ødelegge sektorer på en harddisk ved feilaktig bruk av software, så hvis det under testing fremkommer sektorfeil kan man gå ut ifra at at ikke er kundens feil. Kan legge til at jeg tidligere har jobbet som pc-tekniker, men gjør det ikke nå lenger. Vi brukte Pc-doctor testprogramvare for å avdekke feil på hardwarekomponenter, og sektorfeil fremkom forholdsvis ofte i saker som lignet dine. Vi ville da legge ved en testrapport når vi sendte inn maskinen, og det ble aldri stilt spørsmål ved slike saker. Merk at jeg svarer her som privatperson, og ikke lenger har noen tilknytning til den bransjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå