AnonymDiskusjon Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Jeg og min samboer har nettopp kjøpt og overdratt en leilighet som vi i utgangspunktet er fornøyd med. Men det er et lite problem: I ettertid viser det seg at det siver inn sigarettrøyk på kjøkkenet, soverommet og deler av gangen. Den kommer og går med jevne mellom (10-20 min).På kjøkkenet er det en gammel branndør (typisk for gamle Frogner leiligheter) og det er herfra røyken kommer fra. Jeg er relativt sikker på at feilen kan rettes ved å installere ny branndør. Og for ordens skyld så har jeg selvfølgelig sett om det er noen utenfor leiligheten som står å røyker, jeg kan ikke se noen personer. Leiligheten er "solgt som han er". Spørsmålet mitt er da følgende: Kan jeg kreve retting av mangel jf. §3-9 og §3-7? § 3-9. Eigedom selt « som han er » e.l. Endå om eigedomen er selt « som han er » eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følgjer av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut frå kjøpesummen og tilhøva elles. § 3-7. Manglande opplysning om eigedomen Eigedomen har mangel dersom kjøparen ikkje har fått opplysning om omstende ved eigedomen som seljaren kjente eller måtte kjenne til, og som kjøparen hadde grunn til å rekne med å få. Dette gjeld likevel berre dersom ein kan gå ut i frå at det har verka inn på avtala at opplysning ikkje vart gitt. Ref. §3-7, første punktum: Lukten/stanken er etter et par dager i leiligheten ikke mulig å overse, det er det første jeg lukter når jeg står opp. Dette måtte jo selgeren ha visst om da han solgte leiligheten (med mindre han har nedsatt lukteevne), det er umulig å ikke kjenne dette. Ref. §3-7, andre punktum: Hvis jeg hadde visst at jeg kom til å bli passivrøyker ved å kjøpe denne leiligheten så ville det med stor sannsynlighet ha påvirket kjøpet. For å legge litt ekstra kontekst: Jeg trener 3-5 ganger i uken og er veldig opptatt av helse. Min samboer jobber innenfor helse (les. kreft). Vi er 100% ikke-røykere. Dette går på tvers av min og hennes livsstil. Hvordan er saksgangen i slike saker? Kan noen hjelpe meg litt her? Jeg kommer til å reklamere uansett, men er det noen som kan komme med litt innsikt evt. tidligere rettspraksis? Av hensyn til videre sakgsgang så har jeg postet som anonym. Anonym poster: 64304594be0a5920acc73cd6cd5935e8 Anonym poster: 64304594be0a5920acc73cd6cd5935e8 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Det vanlige i slike saker er at både selger og kjøper har tegnet forsikring for å dekke uforutsette utgifter ved eierskiftet, og at deres forsikringsselskaper diskuterer saken seg i mellom. Da boliger selges "som den er" og kjøper har undersøkelsesplikt vil kravet som regel avvises som en uvesentlig mangel dersom kostnaden ved å utbedre ikke overstiger 5-7% av kjøpesummen og det ikke er forhold man umulig kunne oppdage på visning eller ved egne undersøkelser sammen med boligkyndig medhjelper. Har dere boligkjøperforsikring? I så fall kontakt forsikringsselskapet for råd om framgangsmåte. De vil sannsynligvis sende en takstmann eller be dere selv kontakte takstmann for å vurdere om dette er en mangel, og kostnadene ved eventuell utbedring. (Eller gi råd om at dere ikke har noen sak...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå