Gå til innhold

Bedre alternativer til Canon EOS M?

Anbefalte innlegg

Jeg hjelper et vennepar med å velge nytt kamera. De er ikke spesielt fotointeresserte, men ønsker et kamera som er tar ordentlig gode bilder uten at det krever for mye innsats fra fotografen, f.eks. til ferieturer og barnebilder.

De har for øyeblikket Canon EOS M i siktet, og jeg lovte dem å titte litt på det. Ser at det kommer ut sånn bob-bob i tester. Samtidig er jeg usikker på om det finnes bedre kameraer i samme prisklasse (5000 kr) som oppfyller kravene bedre enn Canon EOS M gjør. De ønsker et hybridkamera, speilrefleks blir for stort og tungt.

Innspill eller idéer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til denne bruken skjønner jeg ikke helt hvorfor de vil ha et systemkamera. Et kompaktkamera er mindre og i praksis bety svært liten forskjell bildemessig for de fleste. Jeg ville heller sett på Fuji X20 som er rett rundt hjørnet, eller Sony RX-100.

EOS-M har møkkatreig autofokus. Det fungerer dårlig om man skal ta bilder av unger som beveger på seg. Det er ellers ikke et spesielt godt kamera, vil påstå de fleste av konkurrentene er bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De må først bestemme seg for om de ønsker å kunne bytte objektiver, eller om de klarer seg med et rent kompaktkamera. Den største forskjellen er at kompaktkameraene er mye lettere og går fint i en lomme, og de har tett på samme billedkvalitet som hybridkameraer. Sony RX-100 er vel ganske trygt valg.

Dersom de vil ha utskiftbar optikk, vil jeg anbefale Olympys E-PL5. Denne har svært god billedbrikke (samme som i OM-D E-M5), og totalt sett vil jeg hevde at i forhold til EOS-M er den både billigere, mer kompakt, har flere muligheter og større objektivutvalg.

Lenke til kommentar

Til denne bruken skjønner jeg ikke helt hvorfor de vil ha et systemkamera. Et kompaktkamera er mindre og i praksis bety svært liten forskjell bildemessig for de fleste. Jeg ville heller sett på Fuji X20 som er rett rundt hjørnet, eller Sony RX-100.

EOS-M har møkkatreig autofokus, hvis man ikke bruker touch-utløser. Det fungerer dårlig om man skal ta bilder av unger som beveger på seg. Det er ellers ikke et spesielt godt kamera, vil påstå de fleste av konkurrentene er bedre.

Fixed. :dremel:

Lenke til kommentar

Olympus, Panasonic, Sony, Samsung og Pentax er merkene som gjelder da. (Hybrider)

- Spør om utskiftbar optikk er viktig (hvis ikke kan dere vurdere kompaktkamera også).

- Hvis objektivskifte er aktuelt, hvilke objektiver er aktuelle?

- Si at mye zoom i ett objektiv ofte går ut over kvaliteten og spør hvilket kompromiss mellom mye zoom og god kvalitet de ønsker.

- Si at liten størrelse ofte går på bekostning av kvalitet og spør hvor på størrelseskalaen de vil velge.

- Spør om de vil ha optisk/elektronisk søker å kikke i så de kan støtte kameraet mot ansiktet eller om det er greit å holde det litt mer vinglete uten ansiktstøtte.

- Spør hvilke andre egenskaper de vil prioritere (vippbar skjerm, rask seriebildehastighet, videofunksjonen, batteritid, lavlysegenskaper etc)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...