HulkHaugen Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Satser på at dette er rett sted i forumet. Jeg har tegnet litt i AutoCAD over årene, og føler meg ganske stø på basisfunksjonene, og er ellers flink med edb Jeg har tegnet en del huser og elektriske koblingskjemaer, men da helt manuelt. Så trenger litt starthjelp her: 1. Jeg tegner opp vegger og dører i huser ved hjelp av line og circle, samt litt trim, extend, offset, rotate etc. Det er mye arbeid. Regner med at det finnes (kanskje til og med er inkludert i AutoCAD?) maler som man enkelt setter inn og skalerer uten for mye knot (dører, vinduer etc). Også lurer jeg på hvordan man legger inn fyll i mellom linjer, f.eks. et mønster som indikerer at det er en murvegg det dreier seg om. 2. Når man tegner elektriske koblingsskjemaer, noe jeg også liker å gjøre, så må der jo finnes en mal og en måte å tegne på som å sette inn ferdiglagde elementer, og kunne flytte rundt på de (etter en mal?) mens "ledningene" følger etter. Å gjøre endringer midt inne i en av mine tegninger er MYE arbeid når jeg må flytte rundt på ting og tang for å gi plass. 3. Hvordan lager jeg en template av typen man som regel ser på byggtegninger? Tenker da på innrammingen som deler opp i nummererte kolonner og bokstaver på radene. Hvis jeg tegner en kobling/element på side 3 f.eks. og har en referanse til den på side 5. Senere så gjør jeg endringer på side 3 slik at det tidligere elementet fra side 3 blir forskjøvet ut til side 4, så skal referansen på side 5 skjønne dette og oppdatere seg deretter. Ble dette litt mye? relevante linker er flotte greier om du ikke gidder å skrive lange svar Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Har ikke jobbet med autocad siden versjon 10 men regner med prinsippet er likt idag. 1 -Maler het da blocks, og man kunne tegne en block selv eller laste ned ferdige blocks. Har glemt hvordan man brukte det, men det var vel noe "save as block" og "insert block". Du kan også google på autocad blocks for å få ferdige blocks. 2 -Dette har vel med hvordan man tegner. Om man definerer linjer til å gå til andre tegningers punkter, vil de vel følge med om man flytter rundt på dem. 3 -Tenker på layers, dvs at hver tegning lages i hvert sitt lag som man kan velge hvor overlappet skal være. For lenge siden jeg har jobbet med det til å gi noe svar på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå