Gå til innhold

Ny barbermaskin

Anbefalte innlegg

For ca. 2-4 år siden (vanskelig å huske), så fikk jeg skaffet meg min første barbermaskin, og har siden brukt denne.

Nå har den en god stund begynt å virke dårligere og dårligere, og nå de ca. 4 siste ukene har den begynt å stinke. Jeg vil tro at dette kommer av rust eller lignende.

Barbermaskinen jeg har nå ligner veldig på denne, men denne gangen ønsker jeg helst å skaffe meg en slik en, eller lignende, og helst i svart.

Jeg har mer et rundtaktig ansikt enn et ansikt med "innhul", som jeg tror det kalles, om det har noe å si.

Vil helst også ha en barbermaskin som skiller seg en del ut fra andre barbermaskiner (gjerne i farger som en litt rød en som denne), og som barberer tett inntil (men ikke for tett), og gjør "jobben" rask.

Prisen har egentlig ikke særlig mye å si.

Takker for tips :)

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Har litt erfaring, både som bruker og som tidligere selger. I grove trekk går skillene på knivsystem, lading, tetthet, rengjøring, og indikasjonsløsning.

Knivsystem:

Her har man grovt sett philipshave sine tre skjærehoder i ulike kvaliteter, og braun sine rør med kniver under. Begge løsningene fungerer greit, smak og behag hva man velger, men høyere kvalitet barberer raskere og tettere.

Lading:

Dyrere maskiner lades raskere og har lengre driftstid mellom ladingene. Mange kan brukes mens man lader, noen har en slags "reservetank" slik at man rekker å barbere seg ferdig om man går tom for strøm, og noen har automatiske spenningskontroller slik at du kan plugge den til alt fra sigaretttenneren til 230 volt uten å veksle om noe.

Tetthet:

Mest kritisk for min del. Philipshave har f.eks rengjøring under vann, men selve maskinens topp (hvor drivhjulene kommer ut) er normalt IKKE vanntette så vann som spruter under rengjøringen renner rett inn i maskinen. Har hatt flere philipshave modeller, og alle har tatt kvelden etter rundt regnet seks måneder.

De skiller også mellom vannbeskyttet og vanntett, selv om selgerne ikke alltid skjønner forskjellen. Stoler ikke lenger på at philipshave maskinene kan rengjøre hodene under vann uten å ødelegges.

Rengjøring:

Igjen et kritisk punkt. Hudflak og hår er uhygienisk, og en skikkelig rengjøringsløsning er viktig. Spyling under krana tar det groveste, men da må maskinen tåle det. Noen har vaskemaskiner. Igjen har philipshave tabbet seg ut ved å ikke skille mellom ren og skitten væske. I deres løsning har de ett kammer med rengjøringsmiddel maskinen senkes ned i, men den væska er skitten etter første vask og da fortsetter man å rense i møkkete væske noe som bare griser mer til. Braun har tenkt mer på dette, og vært smarte nok til å skille ren og skitten væske. Hos dem pumpes ren væske gjennom maskinen, så samles den skitne væsken i et eget kammer. Flott!

Indikasjonsløsning:

Her har man alt fra lcd displayer til led til påmalte prikker. Det kan være greit å få en indikering av hvor mye strøm som er igjen isteden for en lampe om at det er tomt rett før maskinen stopper. Tilsvarende en indikering når den lader om at den er full. Her har philipshave hatt endel fine løsninger, bl.a løsninger hvor de målte hvor mye strøm man brukte når man barberte seg og sammenlignet dette med hvor mye strøm som var igjen for så å indikere antallet barberinger igjen. Dette kan være unøyaktig om man barberer seg ulikt, men om man barberer seg like lenge og hardt hver dag så er det bra.

Av merker er det philipshave og braun som er de store, men også panasonic har mye bra. Pga rensesystemet foretrekker jeg braun, men har også sans for panasonic sine vanntette med induksjonslading.

5090cc eller lignende:

http://www.braun.com/no-archive/male-grooming/series-shavers/series-5/series-5-models.html

(mange tar kun inn billigmodellene i 3 serien).

går du opp på 760 og 790 serien, tørkes også maskinen etter ladingen.

Philipshave har bl.a aquatec som skal være tett, og vet ikke om de har fikset sine håpløse vaskemskiner men om de ikke har gjort det er det penger i dass å velge slitk skrot.

Panasonic har jeg ikke prøvd, men de har også rensestasjoner men aner ikke om de skiller mellom ren og skitten væske:

http://www.panasonic.no/html/no_NO/Produkter/Barbermaskin/Oversikt/Pro+Curve/1624028/index.html

Det virker som om rensevæsken går fra den lille boksen og samles i den store tanken bak. Isåfall: Flott!

Lenke til kommentar

Har litt erfaring, både som bruker og som tidligere selger. I grove trekk går skillene på knivsystem, lading, tetthet, rengjøring, og indikasjonsløsning.

Knivsystem:

Her har man grovt sett philipshave sine tre skjærehoder i ulike kvaliteter, og braun sine rør med kniver under. Begge løsningene fungerer greit, smak og behag hva man velger, men høyere kvalitet barberer raskere og tettere.

Lading:

Dyrere maskiner lades raskere og har lengre driftstid mellom ladingene. Mange kan brukes mens man lader, noen har en slags "reservetank" slik at man rekker å barbere seg ferdig om man går tom for strøm, og noen har automatiske spenningskontroller slik at du kan plugge den til alt fra sigaretttenneren til 230 volt uten å veksle om noe.

Tetthet:

Mest kritisk for min del. Philipshave har f.eks rengjøring under vann, men selve maskinens topp (hvor drivhjulene kommer ut) er normalt IKKE vanntette så vann som spruter under rengjøringen renner rett inn i maskinen. Har hatt flere philipshave modeller, og alle har tatt kvelden etter rundt regnet seks måneder.

De skiller også mellom vannbeskyttet og vanntett, selv om selgerne ikke alltid skjønner forskjellen. Stoler ikke lenger på at philipshave maskinene kan rengjøre hodene under vann uten å ødelegges.

Rengjøring:

Igjen et kritisk punkt. Hudflak og hår er uhygienisk, og en skikkelig rengjøringsløsning er viktig. Spyling under krana tar det groveste, men da må maskinen tåle det. Noen har vaskemaskiner. Igjen har philipshave tabbet seg ut ved å ikke skille mellom ren og skitten væske. I deres løsning har de ett kammer med rengjøringsmiddel maskinen senkes ned i, men den væska er skitten etter første vask og da fortsetter man å rense i møkkete væske noe som bare griser mer til. Braun har tenkt mer på dette, og vært smarte nok til å skille ren og skitten væske. Hos dem pumpes ren væske gjennom maskinen, så samles den skitne væsken i et eget kammer. Flott!

Indikasjonsløsning:

Her har man alt fra lcd displayer til led til påmalte prikker. Det kan være greit å få en indikering av hvor mye strøm som er igjen isteden for en lampe om at det er tomt rett før maskinen stopper. Tilsvarende en indikering når den lader om at den er full. Her har philipshave hatt endel fine løsninger, bl.a løsninger hvor de målte hvor mye strøm man brukte når man barberte seg og sammenlignet dette med hvor mye strøm som var igjen for så å indikere antallet barberinger igjen. Dette kan være unøyaktig om man barberer seg ulikt, men om man barberer seg like lenge og hardt hver dag så er det bra.

Av merker er det philipshave og braun som er de store, men også panasonic har mye bra. Pga rensesystemet foretrekker jeg braun, men har også sans for panasonic sine vanntette med induksjonslading.

5090cc eller lignende:

http://www.braun.com...s-5-models.html

(mange tar kun inn billigmodellene i 3 serien).

går du opp på 760 og 790 serien, tørkes også maskinen etter ladingen.

Philipshave har bl.a aquatec som skal være tett, og vet ikke om de har fikset sine håpløse vaskemskiner men om de ikke har gjort det er det penger i dass å velge slitk skrot.

Panasonic har jeg ikke prøvd, men de har også rensestasjoner men aner ikke om de skiller mellom ren og skitten væske:

http://www.panasonic...4028/index.html

Det virker som om rensevæsken går fra den lille boksen og samles i den store tanken bak. Isåfall: Flott!

http://www.youtube.com/watch?v=btSaG47F4aI

Nyttig informasjon (selv om jeg nesten ikke forstod noe av det), men ikke helt det jeg var ute etter.

Tips til en ny barbermaskin er det jeg er ute etter!

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Joda, men du bør heller klikke deg inn på sidene til philipshave, braun og panasonic og se hva de har og hva som er intr. for deg. Noen synes det er viktig med tørking etetr vask og velger modelelr etter det, andre lar den tørke av seg selv til neste dag.

Lenke til kommentar
philipshave, braun og panasonic

Hvilke av disse vil du personlig anbefale?

Når det gjelder tørking, så åpner jeg den fra tid til annen når det er en del rester i den, skyller den under springen, tørker den forsiktig med et håndkle, for så å lukke den og la resten tørke av seg selv til neste dag, dersom det var dette du siktet til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg er mest vant med knivsystemet til philipshave, men sliter med å få dem til å holde ut mer enn seks måneder fordi det kommer vann inn i maskinen når knivhodet spyles. De har også en håpløs vaskeløsning.

Skulle jeg kjøpt idag, hadde jeg valgt braun eller panasonic. Ganske like systemer, og om panasonic er aktuell så må det være adskilt ren og skitten væske i rengjøringen. Ikke sett panasonic vaskemaskinene i butikken, så kan ikke bekrefte det.

Braun 5050/5090 er bra så ville nok satset på dem:

http://www.braun.com/nordic/male-grooming/series-shavers/series-5/series-5-models.html

All Braun Series 5 shavers are fully sealed and waterproof up to 5m for full washability.

Så får man stole på at det stemmer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...