Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Defekt RAM++ ?

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg kjøpte på torsdag to pakker Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9 (altså 4x4gb RAM). I dag installerte jeg brikkene og startet opp, og min vannkjøling, en Corsair H80, begynte å slå viftene av og på 100% kraft, hvert 10. sekund. Dette ble svært irriterende, så jeg restartet PCen og kjørte "Fail safe config", en premade config i BIOS på mitt Gigabyte z64x-ud4-b3 hovedkort, men problemet vedvarte. Jeg satt i de gamle RAM-brikkene for å kjøre PCen med det eksakt samme oppsettet som jeg hadde før jeg fikk de nye RAM-brikkene, men nå, selv med det gamle oppsettet, løper vannkjølingsviftene løpsk. I tillegg får jeg blue screen (feilmelding "pagefault in nonpaged area", altså en klassisk minnefeilmelding) når jeg forsøker å boote i Windows 8 -- noe som har fungert perfekt før.

Problemet med vannkjølingsviftene oppstod første gang jeg startet PCen med de nye RAM-brikkene, og vedvarte da jeg satt i de gamle RAM-brikkene. Ingen andre komponenter ble byttet ut eller flyttet på da jeg installerte RAM-brikkene. Det virker derfor for meg som om de nye RAM-brikkene skapte en skade ett eller annet sted i systemet mitt som jeg ikke klarer å finne.

Diagnostikk jeg har utført (uten hell):

- Sette i gamle RAM-brikker, kjøre siste fungerende konfigurasjon

- Kjøre "fail safe" modus i BIOS i hovedkortet

- Firmware reset i vannkjøleren

- Flashe siste versjon av BIOS til hovedkortet

- Bruke én av de gamle minnebrikkene og flytte den fra slot til slot for å se om det er problem med en memory slot

… og alt uten hell, altså. Etter at de nye minnebrikkene ble installert, fungerer ikke PCen selv med de gamle minnebrikkene. I tillegg til å ha drevet ap med vannkjølingen min, har de nye minnebrikkene også skapt problemer med Windows'en min.

Komponenter i maskinen:

- Hovedkort: Gigabyte z68x-ud4-b3

- CPU: Intel i7 K2600i

- OS-disk: Corsair SSD ForceSeries 3, 60GB

- Andre harddisker: 5 standard harddisker, med kapasitet mellom 1TB og 250GB

- Siste fungerende RAM: Corsair Dominator DHX DDR3 1333MHz 8GB

- Vannkjøling: Corsair H80

- Kabinett: Cooler Master HAF X Big Tower

Hva kan jeg gjøre med dette? Returnerer jeg de nye brikkene, vil jo ikke systemet fungere slik det skal selv med nye brikker (da det faktisk nå IKKE fungerer med forrige fungerende oppsett). Jeg har svært lite lyst til å sende inn hele maskinen og, da den for det første veier mer enn 20 kilo, og for det andre skal være med meg på TG om knappe fire uker. Til da er jeg nødt til å ha fungerende maskin!

Noen med litt peiling eller et kvalifisert gjett? Alle svar mottas med takknemmelighet!

Endret av Carana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt i oppstarten kommer du? Hva er feilkoden du får ved bluescreen? Hører du noen lyder?

Edit: de nye brikkene står ikke oppført på QVL listen til Gigabyte.

http://download.gigabyte.ru/memory/mb_memory_ga-z68x-ud4-b3.pdf

men da burde maskinen kjørt fint med de gamle....

Kommer forbi POST, og starter med Windows-logoen. Etter noen sekunder går den til system recovery eller BSOD. Samtidig spinner viftene i H80'n vekselvis på 100%, og støyer som bare fy. Dette fortsetter helt til maskinen slås av, og de spinner også på denne måten selv om jeg går til BIOS og ikke til boot.

Feilmeldingen på bluescreen er pagefault_in_nonpaged_area, noe som lyder som en helt klassisk minnefeil (for meg, i hvert fall).

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

"Feilmeldingen på bluescreen er pagefault_in_nonpaged_area, noe som lyder som en helt klassisk minnefeil (for meg, i hvert fall)."

Dette var 1. treffet på google

"Three of your errors are 0x00000050: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Requested data was not in memory. An invalid system memory address was referenced. Defective memory (including main memory, L2 RAM cache, video RAM) or incompatible software (including remote control and antivirus software) might cause this Stop message, as may other hardware problems (e.g., incorrect SCSI termination or a flawed PCI card)."

Jeg nekter å tro at alle 4 brikkene er ødelagte og at de du hadde plutselig gikk samtidig. Har du overklokka systemet ditt?

Lenke til kommentar

"Feilmeldingen på bluescreen er pagefault_in_nonpaged_area, noe som lyder som en helt klassisk minnefeil (for meg, i hvert fall)."

Dette var 1. treffet på google

"Three of your errors are 0x00000050: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Requested data was not in memory. An invalid system memory address was referenced. Defective memory (including main memory, L2 RAM cache, video RAM) or incompatible software (including remote control and antivirus software) might cause this Stop message, as may other hardware problems (e.g., incorrect SCSI termination or a flawed PCI card)."

Jeg nekter å tro at alle 4 brikkene er ødelagte og at de du hadde plutselig gikk samtidig. Har du overklokka systemet ditt?

CPU var overklokket innenfor rimelighetens grenser før jeg installerte de nye brikkene. Jeg har for vane å kjøre stockhastigheter når jeg setter i nye komponenter, og gjorde det denne gangen også. RAMbrikkene jeg hadde har aldri vært overklokket, hverken på dette eller tidligere hovedkort. Volt ikke vært økt på dette hovedkortet. Jeg vet godt hva jeg gjør, før jeg gjør noe som helst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...