batxi Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Jeg skal bygge meg stasjonær pc for første gang, og trenger noen gode råd! Jeg vet hvilke deler jeg trenger, men vet ikke helt hvor jeg skal bestille delene fra og hva som er bra. Skal bruke pc'en for det meste til gaming og videoredigering. (budsjettet ligger på rundt 8.000.) Hadde vært fint om noen kunne ha hjulpet meg litt med dette. (Visst det er noen komplette stasjonære pc'er som er bra, tar jeg gjerne imot tips.) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Når jeg bygde så lagde jeg en liste med hva jeg trengte, og sjekket så ut hva som fantes og hva det kostet. Prosessor, hovedkort og ram hører sammen, dvs velger du prosessor så må hovedkortets socket passe og motsatt, velger du hovedkort må prosessoren passe. lga1155 er vel vanligst i det rimelige området, og alle har sine preferanser med tanke på produsent av hovedkort. asus og gigabyte er mine favoritter. For meg betydde både tilkoblinger, ytelse, kvalitet, løsninger osv når jeg skulle velge, og leste reviewer på de aktuelle jeg syntes kunne passe. La også vekt på lydkvalitet. Enkelte kort hadde lydkretsene mer skjermet fra støyende kretser og gav bedre lyd. ram er ofte kit, og plukket fra kortets qualified vendors list. Hadde kun ett ramkit å velge fra norske nettbutikker, så det ble lett valg. Kabinett handler om hvor lett det er å bygge i det, løsninger, kjøleevne, støy, tilkoblinger, størrelse osv. Noen liker neonlys og råe utseender, noen vil ha nøytrale utseender. Igjen, se hva som finnes og les reviewer. Jeg ville ha ett kabinett med filter på luftinntak, og luftinntak til strømforsyningen under kabinettet. Jeg ville også ha adskilt strømforsyning fra resten, for å begrense varmen. Var i sin tid kun ett kabinett som hadde dette. Strømforsyning er i alle kvaliteter og styrker. Jeg ville ha en som gav mest mulig stabile spenninger, nok effekt, og valgte kabler man kunne plugge fra. Syntes også det var greit med mange tilkoblinger og maks fleksibilitet, samt masse beskyttelser. Igjen er det mange meninger, merkefavoritter og så videre. Skjerm. Om du ikke har, så er det vel ips skjermer man skal se etter. Noen vil ha masse tilkoblinger (hdmi, dvi, displayport osv) noen har favorittmerker, noen legger vekt på responstid, noen vil ha nøyaktige farger osv. Skjermkort. Her er jo valget mellom nvidia og ati. Valgte ati i sin tid, delvis fordi jeg opplevde mye trøbbel med nvidiadriverne og fordi ati var først ute med dx11 støtten. Nvidia har physx samt bedre 3d, men begge fungerer sikekrt bra. Velg ytelse etetr hvor mye du har råd til. Det er jo også sånn at bare noen hundrelapper til gir litt bedre komponenter. Handlet på komplett pga bra service tidligere, og fordi det var lett å sammenligne produktene. Noe ble også kjøpt på dustin home pga åpningstilbud. Lenke til kommentar
TOCEL Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) http://www.komplett....EA-5FD2DB310169 Mitt forslag Dette er bare innmaten, med mus, tastatur, skjerm så må du nok gå for et litt dårligere skjermkort for å komme på 8000 grensa. Ny CPU kjøler er anbefalt hvis du skal overklokke, stock vifta som er med intel er langt i fra den beste. Endret 4. mars 2013 av TOCEL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå