Gå til innhold

Vurderer å skaffe Kindle lesebrett

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har vurdert å skaffe meg en kindle lesebrett. Men før jeg skaffer meg sånt, vil jeg ha litt råd fra dere.

Jeg skal bruke den til :

1. Fagrelaterte bøker - studie.

2. Hobby bøker.

3. Overføre notater fra pc til kindle.

Er de tre punktene jeg har nevnt over mulig å gjøre med kindle ?

Hvis ja, er det noen som bruker kidnle for å studere ? Er det anbefalt ? lettlest ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å utføre de tre punktene du har nevnt ovenfor med Kindle. Kindle er også beste i sin slag (beste/en av de beste lesebretten/e Norge/verden). Det eneste problemet er at de færreste av de norske bøkene kan lastes lovlig opp på den, så det blir mye engelsk...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig å utføre de tre punktene du har nevnt ovenfor med Kindle. Kindle er også beste i sin slag (beste/en av de beste lesebretten/e Norge/verden). Det eneste problemet er at de færreste av de norske bøkene kan lastes lovlig opp på den, så det blir mye engelsk...

Spennende. La oss ta en konklusjons vurdering :

1.Hva er fordelen / ulempen fra å lese ebøker på kindle istedenfor på bøker.

2. Hva er fordelen / ulempen fra å lese ebøker på kindle istedenfor på pc.

3. Hva er fordelen / ulempen fra å lese ebøker på kindle istedenfor på smart telefon.

4. Hva er fordelen / ulempen fra å lese ebøker på kindle istedenfor på nettbrett.

---

Takker også for veldig bra svart fra Deg.

Du nevner også at det er vanskelig å få tak i norske bøker "lovlig" hvordan skaffer man dem "ulovlig" da ?

Du nevner også at det er mulig å lese fagbøker på kindle, hvor finner jeg fagbøker for kindle ?

Lenke til kommentar

Spennende. La oss ta en konklusjons vurdering :

1.Hva er fordelen / ulempen fra å lese ebøker på kindle istedenfor på bøker.

2. Hva er fordelen / ulempen fra å lese ebøker på kindle istedenfor på pc.

3. Hva er fordelen / ulempen fra å lese ebøker på kindle istedenfor på smart telefon.

4. Hva er fordelen / ulempen fra å lese ebøker på kindle istedenfor på nettbrett.

1. Du kan ha med deg kindelen overalt, med flere hundre bøker, du vet hvor du har alle bøkene dine og du vet hvor du slapp. Den er også lettere enn de

fleste bøker. Ulempen er at den trenger strøm.

2. Personlig liker jeg å lese bøker på en 20''skjerm, men den er lite portabel og den kan bli irriterende i lengden (f.lux kan løse det litt. Med en laptop blir skjermen for liten/for nær, ubehagelig, min mening, du kan jo ha andre prefferanser.

3. Selv med Note II syns jeg det blir litt lite med en telefon til å lese lenge.

2,3&4. Skjermen på kindel er laget for bøker, og kun det, derfor varer batteriet mye lenger, 2-3 uker mener jeg å ha lest, skjermen på "vanlige" nettbrett er irriterende å sitte stille å lese over lange perioder. Og, med Kindel kan du lese i sola. Ulempe, du trenger en ekstra "dings".

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Kindle har justerbar skriftstørrelse.

Kindle har innebygget dictionary, du slår opp i teksten med tastetrykk. Engelsk, fransk, tysk, osv.

Engelske bøker er billigere på Kindle.

Ulempe - ikke norske bøker.

Men mener det går an å overføre både pdf og epub(norsk format). Du mister da antakelig fordelen med justerbar skrift og dictionary og alt det som er spesielt med Kindle.

I tillegg kjøper du bøker på Kindle hvis du er på Wifi. For vanlige bøker må du gå i bokhandelen ;-)

2. Kindle er mer som en bok enn en PC. Og med fordeler som nevnt i 1.

Batterilevetid er mye bedre enn PC. Og selv om Kindle er avhengig av batteri varer den lenge.

3. Smarttelefon er ikke sammenliknbart .

4, Kindle har E-ink som leses i sollys og batterilevetid er langt bedre.

Nettbrett er bedre på fargebilder, siden Kindle kun viser svart-hvitt.

Er det mye fargebilder er ikke Kindle egnet.

Kindle Fire som har farger er kun et nettbrett og ikke et så godt nettbrett, da like godt å skaffe nettbrett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Kindle har justerbar skriftstørrelse.

Kindle har innebygget dictionary, du slår opp i teksten med tastetrykk. Engelsk, fransk, tysk, osv.

Engelske bøker er billigere på Kindle.

Ulempe - ikke norske bøker.

Men mener det går an å overføre både pdf og epub(norsk format). Du mister da antakelig fordelen med justerbar skrift og dictionary og alt det som er spesielt med Kindle.

I tillegg kjøper du bøker på Kindle hvis du er på Wifi. For vanlige bøker må du gå i bokhandelen ;-)

2. Kindle er mer som en bok enn en PC. Og med fordeler som nevnt i 1.

Batterilevetid er mye bedre enn PC. Og selv om Kindle er avhengig av batteri varer den lenge.

3. Smarttelefon er ikke sammenliknbart .

4, Kindle har E-ink som leses i sollys og batterilevetid er langt bedre.

Nettbrett er bedre på fargebilder, siden Kindle kun viser svart-hvitt.

Er det mye fargebilder er ikke Kindle egnet.

Kindle Fire som har farger er kun et nettbrett og ikke et så godt nettbrett, da like godt å skaffe nettbrett.

På midten av punkt 1 nevner du at ulempen med kindle er at den ikke har norske bøker.

Jeg tok en titt rundt om bokhandelsider for å se om dem hadde noen norske ebøker, og kom frem til dette :

http://www.norli.no/SamboWeb/sok.do?rom=NorliEbok&format=E-bok&enkeltsok=spenning+eller+kriminalroman+eller+'politi+og+detektiver'&spraak=norsk

og

http://www.ark.no/SamboWeb/utvalg.do?term=bokgruppe%3A89*&sort=popularitet&order=DESC&side=0&rom=ArkEbok&overskrift=+Fab%C3%B8ker+e-bok&fasett=rom_utvidet^E-bok

---

Nede til venstre kan en velge "ebøker" og velge kategori som, krim, skjønnlitteratur og faktisk fagbøker også blant flere andre.

Disse ebøkene sett på bokhandel sider, kan dem ikke leses på en kindle ? hvis ikke, hvilken lesebrett er tilegnet til både norske og engelske bøker istedenfor kindle ?

Lenke til kommentar

1. Du kan ha med deg kindelen overalt, med flere hundre bøker, du vet hvor du har alle bøkene dine og du vet hvor du slapp. Den er også lettere enn de

fleste bøker. Ulempen er at den trenger strøm.

2. Personlig liker jeg å lese bøker på en 20''skjerm, men den er lite portabel og den kan bli irriterende i lengden (f.lux kan løse det litt. Med en laptop blir skjermen for liten/for nær, ubehagelig, min mening, du kan jo ha andre prefferanser.

3. Selv med Note II syns jeg det blir litt lite med en telefon til å lese lenge.

2,3&4. Skjermen på kindel er laget for bøker, og kun det, derfor varer batteriet mye lenger, 2-3 uker mener jeg å ha lest, skjermen på "vanlige" nettbrett er irriterende å sitte stille å lese over lange perioder. Og, med Kindel kan du lese i sola. Ulempe, du trenger en ekstra "dings".

På punkt 1 nevner du at fordelen er at du kan ha med deg over 100 bøker på en kindle.

Dersom kindle blir ødelagt, mister jeg da hele boksamlingen min også ? Eller er dem sikret, og kan hentes fra en annen lesebrett ?

Lenke til kommentar

På punkt 1 nevner du at fordelen er at du kan ha med deg over 100 bøker på en kindle.

Dersom kindle blir ødelagt, mister jeg da hele boksamlingen min også ? Eller er dem sikret, og kan hentes fra en annen lesebrett ?

De ligger lagret hos Amazon hvis du kjøpte dem der, du kan også lese bøkene dine på nettet og på alle enheter med Amazon app, dvs. Android og iOS, og muligens Windows Phone.

Andre selgere vet jeg ikke så mye om, men jeg antar at du får bøkene dine lagret i skyer hos dem også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til hovedfokus :

Først og fremst, er meningen med en lesebrett for meg mer eller mindre kun studierelatert. Ergo flest mulig studiefag / fagbøker.

Er det noen her som studerer og bruker Kindle / eller andre brettleser for studie/fagbøker ?

Hvordan er det for Dere som studerer, og leser efagbøker. Er det anbefalt ?

Lenke til kommentar

På midten av punkt 1 nevner du at ulempen med kindle er at den ikke har norske bøker.

Jeg tok en titt rundt om bokhandelsider for å se om dem hadde noen norske ebøker, og kom frem til dette :

http://www.norli.no/SamboWeb/sok.do?rom=NorliEbok&format=E-bok&enkeltsok=spenning+eller+kriminalroman+eller+'politi+og+detektiver'&spraak=norsk

og

http://www.ark.no/Sa...m_utvidet^E-bok

---

Nede til venstre kan en velge "ebøker" og velge kategori som, krim, skjønnlitteratur og faktisk fagbøker også blant flere andre.

Disse ebøkene sett på bokhandel sider, kan dem ikke leses på en kindle ? hvis ikke, hvilken lesebrett er tilegnet til både norske og engelske bøker istedenfor kindle ?

Jeg tror du må lese svaret mitt om igjen, jeg har svart på dette.

Bøker til Kindle kjøpes via Kindle eller amazon, ingen norske bøker der.

"Men mener det går an å overføre både pdf og epub(norsk format). Du mister da antakelig fordelen med justerbar skrift og dictionary og alt det som er spesielt med Kindle."

Lenke til kommentar

Hei, jeg har hatt Kindle (e-ink svart-hvitt versjon) i noen år samtidig med ingeniørstudier.

Det er utmerket å lese sammenhengende tekster på en Kindle, og kjøp fra Amazon er helt smertefritt. Dersom du kjøper e-bøker fra norske bokhandlere er det mulig (om enn ulovlig) å konvertere bøkene til mobi-format som kan leses på Kindle som en hvilken som helst annen bok. Amazon har også veldig bra support, jeg har fått 2 nye gratis lesebrett etter å ha knust skjermen.

Dessverre er det veldig få akademiske bøker utgitt som e-bøker, og de som finnes er latterlig dyre (som oftest mye dyrere enn papirvariantene). Jeg har enda til gode å finne en pensumbok som er bedre som e-bok enn papirutgaven, man mister margkommentarer og mye formatering på Kindlen. Dersom du skal lese akademiske artikler kan du enten lese som PDF (dårlig zoom) eller prøve å konvertere til mobi (som oftest suger dette).

Jeg har i hvert fall slått fra meg å bruke Kindlen til annet enn skjønnlitteratur, kjøper heller et nettbrett i fremtiden som kan brukes til å lese bøker og artikler med formatering.

Endret av stalegjelsten
Lenke til kommentar

Til hovedfokus :

Først og fremst, er meningen med en lesebrett for meg mer eller mindre kun studierelatert. Ergo flest mulig studiefag / fagbøker.

Er det noen her som studerer og bruker Kindle / eller andre brettleser for studie/fagbøker ?

Hvordan er det for Dere som studerer, og leser efagbøker. Er det anbefalt ?

Jeg har en Kindle, men den bruker jeg sjelden lenger siden den ikke er særlig egna til PDF-filer som vi får fra skolen.

Noe av stoffet kan konverteres til epub-format, men det er med veldig varierende hell siden det ofte benyttes OCR-teknologi. Enden på visa er at jeg kjøpte meg et Galaxy Tab 2 10.1 nettbrett som takler både pdf'er og det meste som er av ebokformater, for eksempel via Kindle-appen der. Dette er en "passe" god løsning, jeg har ikke funnet noen leser som jeg er 100% fornøyd med, men det er betydelig bedre enn å lese på en laptop.

Desverre er det ikke like komfortabelt (for mine øyne) å lese på nettbrettet som for kindle'n, men det er ikke et stort problem når jeg ikke skal lese mange timer på rad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...