morgan_kane Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Hei, jeg har vist uheldigvis delt mappen brukere, det vil si at alle mine personlige filer har vært delt. Hvilken skade kan ha skjedd? Har fjernet delingen nå, men trur det kan ha skjedd mens jeg skulle dele en mappe, så glemte jeg å endre det tilbake. Kan jeg sjekke om noen har kopiert filene mine? Hadde også to ukjente kontoer som hadde tilatelser til filene mine, men fjernet de sånn at bare system , admin og min brukerkonto har tilgang. Kan jeg ha fått virus? eller er det bare jeg som har rotet litt med tilgangsdeling? EDIT: trur også at nettverksgjenningen har vært av, så da har vell ikke PCen min vært synlig? Endret 2. mars 2013 av morgan_kane Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 snakker du her om din egen personlige pc hjemme, Eller på offentlig nettverk type terminaler,skoler,jobb osv ? Hvis det er offentlig nettverk så tviler jeg på at noen går inn og legger fra seg virus og skader deg på den måten men om du har hatt informasjon som for eks passord til forskjelige kontoer på nette som facebook/steam/origin/mail lagret i mappen ville jeg byttet dette. Noen lagrer til og med kredittkort info på dataen i mapper har du gjort dette sperr kortet. Men om du har delt personlige filer/bilder/filmer som har ligget i den mappen så må du nesten gå ut ifra at andre har sett det. Er det hjemmenetverk ingen andre har tilgang til fra huset en deg så tviler jeg på at det har skjedd noe. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 For å si det sånn, så er maskinen benyttet både på universitetsnett og hjemmenettverket. Men hvor sannsynlig er det at noen på universitetet sitter og blar seg gjennom delte nettverksPCer når det bare er mellom 300-400 aktiver personer på nettverket? Og jeg benytter sjeldent PCen på universitetsnettet. Jeg hadde også problemer med å finne min egen PC via en annen skolePC når jeg bladde gjennom nettverkskatalogen også. Ang passord og slikt så trur jeg ikke jeg har lagret noe, eneste er at jeg sjeldent sletter nettleser historikk og sletter heller ikke cookies og slikt. Bilder og sånt er jeg ikke redd for da jeg ikke har noen veldig private bilder på PCen min. På hjemmenettverket er jeg ikke så veldig redd for at noen skal ha oppdaget noe, om de ikke tilfeldigvis snubler innom delte mapper. Værste av alt, jeg trodde jeg når jeg deaktivere nettverksgjennkjenning og deling, så ble mappene ikke delt lenger. men ser at dette ikke er tilfelle i den forbanna windows møkka. 1 Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 (endret) For å si det sånn, så er maskinen benyttet både på universitetsnett og hjemmenettverket. Men hvor sannsynlig er det at noen på universitetet sitter og blar seg gjennom delte nettverksPCer når det bare er mellom 300-400 aktiver personer på nettverket? Lol. Greia er jo den at akkurat dårlig sikret nettverk på universitet brukes ofte til å gjennomføre hackerangreb mot andre mål eller til å få tilgang til personlig data/konto innenfor dette nettverket. Hackere gjør dette fordi det er lett å hacke seg in i disse nettverk og de ikke trenger å være redd for å bli sporet opp. Det er ingen som "må blar se gjennom delte nettverks PCer" som du sier, dette gjør hacker tools automatisk og i løpet av sekunder: De scanner et helt nettverk etter svakheter, og "inviteringer" til å komme på besøk. Om du har en problem kommer an på hva du ga lov til de andre i nettverket. Bare se på filene, eller lov å endre dem...osv. Endret 3. mars 2013 av TheGenius Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Er ikke helt sikker på hva som kan ha skjedd, var to ukjente kontoer som hadde tilgang til filene mine, men fjernet de så det bare var jeg som hadde tilgang via egenskaper. Hadde delt hele "brukere", er usikker på om jeg delte hele den mappen selv, siden jeg mest sannsynlig skulle dele en annen mappe når jeg engang holdt på med dette. Men er sikker på at jeg hadde skrudd av deling via avansert innstillinger for deling i nettverk og internett. Men fortsatt var denne mappen delt. Ser også at jeg har passordbeskyttet deling på, kan skaden ha vært begrenset da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå