Gå til innhold

Hjelp til printerkjøp - lite bruk, svart/hvit, vedlikeholdsfri, rimelig

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har vært uten printer alt for lenge og det plager meg at jeg må på jobb for å printe ut selv enkle sider med noe tekst. Derfor prøver jeg å gjøre litt research på printer, men det meste av min kunskap på det området er veldig utdatert.

Her er mine behov:

- svart/hvit only. Skal jeg printe noe i farger så vil jeg ha fotokvalitet og betaler heller for proff printing i de få tilfellene det gjelder.

- Lite bruk, så en rimelig basic modell. Trenger ikke spy ut hundre sider i minuttet.

- Drøy og vedlikeholdsfri. Det kan gå lenge mellom hver bruk så jeg er mest redd for problemer med blekkdyser som tettes til ved for lite bruk osv. Dette er ikke akseptabelt og jeg håper det finnes teknologi som ikke er påvirket av dette. Med dette tenker jeg også litt på at det "junks og fanteriet" som henger rundt print-catridges der maskinene sier de er tomme selv når de er halvfulle osv. Evt. manuell påfylling er ikke noe jeg er redd for.

- Det jeg evt. vurderer av ekstrafeatures er muligheten for scanning inkludert. Det hadde vært kjekt å ha, men på ingen måte et must hvis det koster mye ekstra. Evt. også faks mulighet... men faks er jo fort på vei å fases helt ut det også så det er heller ikke fryktelig viktig.

- Enheten bør fungere som nettverksskriver, men det er vel nesten en standardfeature nå om dagen er det ikke?

Gitt disse kravene - er det rikeig av meg å annta at det jeg bør se etter er en rimelig svart/hvit laser printer? Jeg har fått inntrykk av at svart/hvit laser er billig, drøy, og rimelig vedlikeholdsfri. Stemmer dette eller har ting forandret seg helt?

Jeg vil gjerne ha både annbefalinger til den generele teknologien jeg bør se videre på og researche - samt evt. konkrete forslag til modeller som du mener passer behovet. All feedback mottas med stor takk :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mer research så er jeg ikke lenger helt sikker på om laser er det jeg burde gå for... det virker å være veldg mye printer å få i 5-6-700 klassen på inkjet, og merkelig nok så virker prisklassen egentlig bare å gå opp dersom du ekskluderer fargemulighet i printeren - så det virker å være noe du mer eller midnre bare får med på kjøpet nå om dagen på inkjets...

blekkpatroner for svart virker å være relativt rimelig på ebay for de fleste av disse også så nå er jeg ikke lenger så sikker =P

-Stigma

Lenke til kommentar

*bump*

Jeg vil fremdeles gjerne ha noen råd her hvis noen har noe forslag å komme med :)

Utvalget av printere er fryktelig stort og ikke på nær så godt dekket av reviews osv. og jeg føler meg litt lost...

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er hva du vil ha, men bare for å foreslå noe:

http://www.dustinhome.no/product/5010483261/brother-hl-2250dn/

...jeg kan ikke egentlig si så mye om den, annet enn at jeg har selv tenkt å kjøpe den når/hvis nåværende HL-2030 streiker (savner nettverksfunksjon). Jeg tror dette er en Inkjet-skriver, selv om jeg ennå ikke har funnet en endelig bekreftelse på dette.

Eneste jeg mener å ha fått med meg er en liten forståelse av de forskellige typene fargestoff: blekkskrivere koster lite, men de bruker alltid mye av blekk at vinningen går opp i spinningen. Lasertoner er de dyreste og de beste (I think), men toner-støvet de produserer kan være en helserisiko. Inkjet synes å være en mellomting, og jeg tenker overall det beste alternativet.

Lenke til kommentar

Stigma, därsom svartvit är det du kommer skriva ut och du ender upp med att köpa en färgskrivare, se till att skrivaren kan skriva ut s/v även om den svarta patronen är tom. Svart är också alla färger tilsammans (på de flesta skrivare). Det samma gäller att du skall kunna skriva ut dokument även om en patron är tom. Otroligt många som blir frustrerade över detta, och de allra flesta har inte extra patroner hemma. Gå för en skrivare där du kan köpa "pirat" patroner och som är omtalat att de funkar. Som du säger, utskriftkvaliten är sekundär för din del.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1047287

Under tusenlappen för trådlös svartvit laser. $35-40 för toner på ebay. Original kostar runt 4-500 här i norge.

Lenke til kommentar

Du virker å ha noenlunde samme utskriftsbehov som meg. Dvs en gang i blant, og det kan gå lenge (mdr) mellom hver gang.

Jeg så meg i hvertfall rimelig lei av min gamle "alt-i-ett" printer, blekk printer med scanner (En Canon MP 610), gikk den tom for blekk nektet den å scanne f.eks.. (så pass på sånne "alt-i-ett" printere! De er sleipe!)

Og så er det jo det med blekk og at den "renser seg" hver gang du slår den på osv (bruke blekk). Og det med at det størkner etter en stund. Pluss skulle jeg kjøpe nytt sett blekkpatroner var det jo halve ny-printer prisen...

Fikk en HL-2130 til jul og er foreløpig fornøyd med den (selv om den mangler nettverk, kun USB - men delte via nettet på en annen PC, så ble den trådløs også gitt). Har dog ikke skrivd ut så mye på den ennå. Virker å være rimelig kjapp også, og bra kvalitet. Men skal du ha to-sidig utskrift må du ordne det manuellt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er hva du vil ha, men bare for å foreslå noe:

http://www.dustinhom...ther-hl-2250dn/

...jeg kan ikke egentlig si så mye om den, annet enn at jeg har selv tenkt å kjøpe den når/hvis nåværende HL-2030 streiker (savner nettverksfunksjon). Jeg tror dette er en Inkjet-skriver, selv om jeg ennå ikke har funnet en endelig bekreftelse på dette.

Eneste jeg mener å ha fått med meg er en liten forståelse av de forskellige typene fargestoff: blekkskrivere koster lite, men de bruker alltid mye av blekk at vinningen går opp i spinningen. Lasertoner er de dyreste og de beste (I think), men toner-støvet de produserer kan være en helserisiko. Inkjet synes å være en mellomting, og jeg tenker overall det beste alternativet.

Den du linker er laser (står forsovidt på siden).

Alle blekk-skrivere (ikke-laser altså) i disse dager er inkjet så vidt jeg vet, så jeg tror ikke det er noe realistisk "mellomting" mellom laser og inkjet (bortsett fra matriseskrivere eller varmeoverføringsskrivere men de er ikke egenet til vanlig bruk og/eller er rimelig utdatert).

Ellers takk for tipset. Dette er forsovidt en modell jeg har sett på selv som en mulig rimelig laser.

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma, därsom svartvit är det du kommer skriva ut och du ender upp med att köpa en färgskrivare, se till att skrivaren kan skriva ut s/v även om den svarta patronen är tom. Svart är också alla färger tilsammans (på de flesta skrivare). Det samma gäller att du skall kunna skriva ut dokument även om en patron är tom. Otroligt många som blir frustrerade över detta, och de allra flesta har inte extra patroner hemma. Gå för en skrivare där du kan köpa "pirat" patroner och som är omtalat att de funkar. Som du säger, utskriftkvaliten är sekundär för din del.

http://www.prisjakt....t.php?p=1047287

Under tusenlappen för trådlös svartvit laser. $35-40 för toner på ebay. Original kostar runt 4-500 här i norge.

Takker for tipset. Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg finner slik informasjon om printeren dog... jeg må vel google etter reviews og se om det nevnes der evt...

toner eller blekk fra ebay er definitivt noe jeg ser på ja. Det ser ut som du kan få blekkpatroner rundt 60-75kr og toner rundt 200kr inkl. frakt og da er det relativt akseptabel pris.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å gå for en laserprinter i 1000 kr. skiktet, da får du ikke problemer med tette dyser og dyre blekkskifter pga unødig dyserens, toner og valser til laser koster litt, ja, men det er vesentlig færre bytter enn blekkpatroner ... ett sett med blekkpatroner koster oftes like mye som du gav for en billig printer om ikke mer ... det er faktisk billigere å kjøpe ny printer istedenfor ... og ofte så stopper printeren opp hvis en blekkpatron er tom, selv om det er farge og du skriver ut B/W ...

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å gå for en laserprinter i 1000 kr. skiktet, da får du ikke problemer med tette dyser og dyre blekkskifter pga unødig dyserens, toner og valser til laser koster litt, ja, men det er vesentlig færre bytter enn blekkpatroner ... ett sett med blekkpatroner koster oftes like mye som du gav for en billig printer om ikke mer ... det er faktisk billigere å kjøpe ny printer istedenfor ... og ofte så stopper printeren opp hvis en blekkpatron er tom, selv om det er farge og du skriver ut B/W ...

Ja, det er dette jeg vil unngå - men jeg vet ikke helt hvor stort dette problemet er fremdeles eller om det har blitt rettet i stor grad med nyere teknologi i inkjet printerene. Du har et godt poeng med pris på blekkpatronene. Heldigvis virker det som det går ann å få fatt i mye rimeligere blekk om du shopper litt smart på ebay dog - men det gjelder også laser tonerene ser det ut som. Bare det å ikke måtte tenke så mye på å ha backup blekk tilgejngelig når det plutselig slutter å fungere er gjerne verdt de par ekstra hundre kronene for en rimelig laser tenker jeg... men jeg skulle gjerne fremdeles vite litt mer om hvor stort problem stivnet blekk faktisk er på nyere inkjet modeller...

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, det er dette jeg vil unngå - men jeg vet ikke helt hvor stort dette problemet er fremdeles eller om det har blitt rettet i stor grad med nyere teknologi i inkjet printerene. Du har et godt poeng med pris på blekkpatronene. Heldigvis virker det som det går ann å få fatt i mye rimeligere blekk om du shopper litt smart på ebay dog - men det gjelder også laser tonerene ser det ut som. Bare det å ikke måtte tenke så mye på å ha backup blekk tilgejngelig når det plutselig slutter å fungere er gjerne verdt de par ekstra hundre kronene for en rimelig laser tenker jeg... men jeg skulle gjerne fremdeles vite litt mer om hvor stort problem stivnet blekk faktisk er på nyere inkjet modeller...

-Stigma

Nei det er fremdeles ett stort problem med blekkskrivere, tette dyser, skriver som ikke skriver ut pga tomme kasetter osv ... samme problemene som før ... det med tomme blekkpatroner er produsentens måte å tjene penger på, printeren selges med tap, mens patronene selges til ågerpris. Så min anbefaling er at du finner en laserprinter med akseptabel utskriftskvalitet for deg, nettopp pga av du "bare skriver ut nå og da" ... sann mine ord, jeg driver med fotografi og skriver ut ganske ofte, men alikevel har jeg stadig problemer med at jeg må kjøre dyprens av dyser og tomme patroner ... verste er det når dette skjer på A2+ skriveren min ... 12 patroner a 5-700 kr ... og det er 2 dysehoder som hver koster 3700 kr

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Takker for tipset. Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg finner slik informasjon om printeren dog... jeg må vel google etter reviews og se om det nevnes der evt...

toner eller blekk fra ebay er definitivt noe jeg ser på ja. Det ser ut som du kan få blekkpatroner rundt 60-75kr og toner rundt 200kr inkl. frakt og da er det relativt akseptabel pris.

-Stigma

Tester av skrivare lär du inte hitta många av. Gå för de populäraste på till exempel prisjakt inom en prisklass du kan tänka dig betala, förutsatt att den har de funktioner du vill ha.

Samsung och framför allt Sharp är världens största tillverkare av små laserskrivare. Du gör inte fel med någon av de. En stor fördel med s/v laser är att den har en trumma, och en toner, medans de flesta färglasers har två trummor och minst 2 toners. Dels blir de billigare, men också håller de en del mer.

I min förra karriär jobbade jag för Xerox och i de flesta SOHO (Small office, home office) maskiner, satt det oftast en sharpmotor i och de håller som regel länge.

Men jag ser att du får en förhållandevis liten svartvit laser med trådlös koppling och skanner för under en tusenlapp. Det fanns knappt den kombinationen för 10 år sedan, och i vart fall inte med wifi.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Beklager om posten er død, men er også på utkikk etter en grei laserprinter.

Vil nesten regne med du har kjøpt en printer Stigma, siden det har gått en stund? :-)

Fint å høre hva det ble til!

At dere overhodet prater om Inkjet/Farge/blekkprinter er meg galskap! I alle fall til ditt behov Stigma. Tidene har ikke forandret seg. Har dere ikke sett "Garantert kort levetid" dokumentaren på NRK? Tror dessverre den ikke går nå lenger, men her trakk de frem så mange ting jeg kjente meg igjen i med min galme Epson MFP blekkprinter at jeg ble fullstendig overbevist.

Det er systematisk underprising av blekkprintere (som forsåvidt laser og, men i langt mindre grad) så de selges med tap for å tjene inn penger på blekk/toner istedet - samt at selve printerne har en satt levetid fra produsentene, noe du ville kunne sett i dokumentaren over.

- Som jeg leste på Dinside, så bør man velge toner først og så printer etter pris/ark f.eks.

- I tillegg ser jeg på sider som f.eks. denne hvor en angivelig kan refille tonere. Har ikke undersøkt dette spesielt mye, men som deg skal jeg skrive ut lite så jeg kommer til det senere sikkert.

Uten å ha sett så mye ennå, så tenker foreløbig å velge en av de store merkene som HP da jeg vil tro kompabiliteten er stor med mange tonere på f.eks. inkclub.no eller ebay forsåvidt.

Etter blekkprinteren for mange år siden har jeg konsekvent anbefalt laser. Som du selv sier, bestiller jeg også foto hos fotobutikken hvor det er ravende billig i forhold å fremkalle bilder.

PS: Dysekontroll, halvtomme patroner og helvette husker jeg friskt ennå. Bare "dysekontroll" eller "rens" krevde 25% tømming av blekkpatronen. Tror vi brukte sikkert 4-5000 kr på denne printeren før laser var inn. Dette var på den tiden laser ennå var noe dyrt forsåvidt.

Endret av m0g1e
Lenke til kommentar

Da har jeg funnet trolig det mest gunstige for min situasjon (hijacker tråden din litt jeg)..

Disse tre Brother Printerne ser ut til å fungere for mine krav: Eneste forskjellen på de er tilkobling som da utgjør prishopp på 378,- fra den med USB til den med USB, Ethernet og Wifi. Det flotte er at de også er de billigste duplex printerne (2-sidig printing) som jeg har funnet til nå.

Angående refill og nye tonere blir det kostende 2-300 kr for manuell refill (inkl.frakt). Er spent på hvor mye disse fyller tonerboksen forsåvidt.

http://www.tonerange...20118-list.aspx

- Håper dette hjelper andre litt :)

http://www.prisjakt....2,647578,647579

Kan vel også tipse om produktanmeldelsen på Komplett.no hvor "tilfeldigvis" toneren nesten-tom, og at man kan kontakte Brother.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616299#reviews

Endret av m0g1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med blekkskriver, tørre dyser og skroting hvis den står 6 - 8 uker uten å bli brukt.

Løsningen for meg ble en HP laserjet m1217. Den kan stå i uker uten problem; trådløs, skanner og kopi, alt jeg trenger. :)

Lenke til kommentar

Jeg holdt på å starte omtrent samme tråden. Selv om det er en sjelden gang, synes jeg det er for dumt å måtte dra hjemmefra hver gang jeg skal ta en utskrift, derfor er jeg ute etter en rimelig løsning som tåler å stå ubrukt i lange perioder. Vet at blekkskrivere tørker opp, men mener jeg leste et eller annet sted at lasere heller ikke var immune. Når jeg tenker meg om, har min bestefar en snart 20 år gammel laserskriver som enda funker, så noe stort problem kan det umulig være.

Bonusspørsmål: Finnes det en multifunksjonsskriver med scanner og svart-hvit laser?

Lenke til kommentar

Jeg holdt på å starte omtrent samme tråden. Selv om det er en sjelden gang, synes jeg det er for dumt å måtte dra hjemmefra hver gang jeg skal ta en utskrift, derfor er jeg ute etter en rimelig løsning som tåler å stå ubrukt i lange perioder. Vet at blekkskrivere tørker opp, men mener jeg leste et eller annet sted at lasere heller ikke var immune. Når jeg tenker meg om, har min bestefar en snart 20 år gammel laserskriver som enda funker, så noe stort problem kan det umulig være.

Bonusspørsmål: Finnes det en multifunksjonsskriver med scanner og svart-hvit laser?

Det finnes det masse av. Samsung SCX mener jeg gjør dette. Er bare å ta en titt på prisjakt.no eller tilsvarende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...