Gå til innhold

Sony RX100 - Anbefalt minnekort?

Anbefalte innlegg

Hei,

Da har jeg gått til anskaffelse av RX100. Nå trenger jeg et større minnekort (har bare et gammelt 2GB liggende).

Hva slags hastighet trenger jeg egentlig på et slikt kort, for at ikke minnekortet skal være flaskehals. Blir neppe noen stor bruker av lange serieopptak/video, men ønsker selvsagt å ha muligheten.

Ser Sandisk-kortene på f.eks. japanphoto selges med alt fra 30 MB/sek og oppover. Hva anbefaler dere her hastighetsmessig, og hva blir ren overkill?

Tips mottas med takk.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags hastighet trenger jeg egentlig på et slikt kort, for at ikke minnekortet skal være flaskehals.

Hvor god råd har du? Minnekort er ikke dyrt, se f.eks på et Sandisk Extreme Pro 32GB, 570 kroner fra Dustin. Om kameraet ditt utnytter det vet jeg ikke, men bruker du RAW+JPG på et kamera med 20MP kan bra skrivehastighet faktisk bety litt for hvor raskt det tømmer bufferet. Du kan utvilsomt spare masse i % ved å kjøpe noe enklere og/eller handle fra utlandet som kelux foreslår, men er det snakk om så mange kroner at det er verdt det?

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med å bruke 600 kroner på et minnekort, nei. Som du sier se#, det er ikke snakk om mange kroner opp fra et billigkort til et par hundrelapper.

Dette handler mer om at jeg er nysgjerrig på om jeg vil merke noen forskjell i praktisk bruk. Jeg aner ikke hvor mye bufferen tar unna før minnekortet begrenser. Uansett vil jeg jo bruke DSLR'en til de gangene jeg planlegger litt tyngre oppgaver.

Akkurat hastigheten ved overføring til PC er ikke avgjørende for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...