N o r e n g Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Amatører slik fungere komponenter sammen: Anbefaler TS sterkt til å kontakte forhandler for hjelp til valg av komponenter, da databygging kompetansen på dette forumet er på gutteromsnivå. ;O) Amatør, du tar feil. Det er 5 år siden det diagrammet var i nærheten av korrekt for en Intel-sokkel, og det var utdatert for AMD-maskiner i 2003. Her er et diagram over hvordan Intels LGA1155-plattform er koblet sammen: Northbridge eksisterer ikke, iGPU ligger på CPU, minnekontroller ligger på CPU, PCIe-kontroller ligger på CPU... Her er et diagram over hvordan AMDs FM2-plattform er koblet sammen: Northbridge eksisterer ikke, iGPU ligger på CPU, minnekontroller ligger på CPU, PCIe-kontroller ligger på CPU... Og her er et diagram over hvordan AMDs AM3+ -plattform er koblet sammen: Nortbridge tar seg kun av PCIe og Southbridge, minnekontroller ligger på CPU. Dette er et design som stort sett ligner på Socket 939, og det er liten grunn til å tro at AMD vil lage stort flere prosessorer til AM3+ nå som de har hoppet av ytelseskappløpet mot Intel. Jeg vil påstå at det er rimelig arrogant av deg å påstå at kompetansen er på gutteromsnivå, alt du har kommet med hittil har vært utdatert, feil, eller rett og slett tull. 4 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Datakompetansen her på forumet er det ikke noen problemer med, selvsagt det finnes alltid nye brukere med gode intensjoner og lav kunnskap, men etter et par måneder på forumet og ivrig lesning blir man bra oppdatert. Noen "experter" derimot henger seg opp i gammel kunnskasp og oppdaterer seg ikke, når de da prøver å briefe ender det ofte svært tragisk... Arni har nok rett når det gjelder valgen av komponenter, noen hovedkort kan ha noe kompabilitetsproblemer med minne og av og til skjermkort eller cpu'er , men dette løser seg ofte med en oppgradering av bios. Personlig hadde heg gått for et komplett amd fx 8350 oppsett og et 7950 skjermkort, det yter desverre nok ikke på topp, men noen må jo støtte amd med mindre intel skal få ta over helt. Lenke til kommentar
Grandmaster Gamer Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Diagrammene ser nesten ut som den jeg viste til, bare at nchipset er bakt inn i CPUen. Jeg må innrømme at jeg er utdatert nå hehehehe Men du ser også at Intel og AMD bruker forskjellige chipset for sine CPUer, derfort er det alltid best å gå for enten Intel/Nvidia eller AMD. *Peace* Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Diagrammene ser nesten ut som den jeg viste til, bare at nchipset er bakt inn i CPUen. Jeg må innrømme at jeg er utdatert nå hehehehe Men du ser også at Intel og AMD bruker forskjellige chipset for sine CPUer, derfort er det alltid best å gå for enten Intel/Nvidia eller AMD. *Peace* Der er du også utdatert, dessverre. Kompabiliteten mellom Amd/Intel eller Nvidia/Amd har mer med hovedkortet å gjøre (og om alt fungerer som det skal der) enn med noe annet, du vil derfor innimellom få problemer med Intel/Nvidia eller Amd/Amd oppsett. Et godt eksempel er for eksempel Am3+ hovedkort som må oppdateres med ny bios for å fungere med de siste Amd FX cpu'ene, eller visse MSI hovedkort som ikke liker kombinasjon av Intel og Nvidia 670 i øverste 16x pcie spor og du må bruke spor 16 x nr 2 isteden. Chipset i seg selv i dag gir som regel hovedkortet visse fordeler som Sata 6Gb/s , antall Sata tilkoblinger osv. Det er minst 10 år siden jeg husker at spesifikke Amd kombinasjoner (eller Intel) ga problemer og jeg antar at du ikke er sååååå utdatert eller? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Men du ser også at Intel og AMD bruker forskjellige chipset for sine CPUer, derfort er det alltid best å gå for enten Intel/Nvidia eller AMD. Selvfølgelig bruker de forskjellige chipset, det er jo forskjellige sokler, forskjellige prosessorarkitekturer, forskjellige grensesnitt mellom chipset og CPU, og forskjellige designmål. Likevel er det aller meste kompatibelt, fordi Intel, Nvidia, AMD, og alle de andre utviklerne av halvlederdesign klarer både å bli enige om standarder og følge dem. Det er faktisk gode grunner til å gå for Intel med flere kraftige AMD-skjermkort når det kommer til ytelse. 1 Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Hvis jeg får mindre for pengene, kan ikke du ta også lage en liste da?? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Hadde det vært meg, hadde jeg valgt lista di med 3570k og 7950. Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Hadde det vært meg, hadde jeg valgt lista di med 3570k og 7950. Jeg har det?http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1204220&su=712EED6C-FAB8-4B23-ABE8-198700AD977E Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Er det grafikkortet her bedre? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760202 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Er bittelitt bedre ja, men ikke på lager hos komplett nå. Men det så du sikkert.. Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Er den lista her: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1204418&su=50015E3A-534D-4BF5-A8A9-4D1DAF9C531C verdt 7K ? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Ja jeg mener det. Skulle du ikke fjerne sata-kabelen? Vurderer du ssd som ble nevnt? Du har ikke fått noen innspill på valg av psu? (Du kan jo kikke på noen tråder i psu-forumet) Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Ja jeg mener det. Skulle du ikke fjerne sata-kabelen? Vurderer du ssd som ble nevnt? Du har ikke fått noen innspill på valg av psu? (Du kan jo kikke på noen tråder i psu-forumet) Har lagt til en annen PSU i handlevogen, sata kabelen trenger jeg. Endret 5. mars 2013 av neeeeii Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Da har jeg tatt annen PSU og tatt med SSD! http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1204450&su=3366D292-D9A9-4761-BA53-B42456E1D5C9 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Ser veldig bra ut. Har ingen erfaring selv med den type psu'n. Men regner med at du falt på riktig valg. Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Er det lurt å bestille komponenter fra forskjellig butikk eller skal jeg bestille alt på komplett? Med tanke på frakt osv. Lenke til kommentar
Pep Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Er det lurt å bestille komponenter fra forskjellig butikk eller skal jeg bestille alt på komplett? Med tanke på frakt osv. Det kommer egentlig helt an på hvor store prisforskjeller det eventuelt måtte være på noe av det du skal kjøpe. Men som regel så er prisene så like at du sparer på å kjøpe alt fra ett sted. Om noen har god pris på en vare men dyr frakt vil det jo ikke lønne seg. Og visa versa. Så du må rett og slett sjekke det opp. Men hvorfor ikke velge feks ett GTX 670 kort? Koster 100-200,- mer. Men du får litt mere power. Siden det er gaming pc du er ute etter. Skal budsjettet holdes på krona kan du jo justere ned på noe annet? Bare ett tips. Du bør ha full prio på ytelse innenfor budsjettet. Harddisk størrelser og annet stasj kan du jo etterhvert bygge ut, hvis det passer seg på den måten. Litt fakta: http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_7950_Vapor-X/28.html Se på alle sidene for ytelse på de forskjellige spill. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) 670 og 7950 er ganske like når det kommer til ytelse. Det viser de fleste tester. 670 yter ikke bedre enn 7950 i alle spill, samme i motsatt tilfelle. (oppløsning, aa osv spiller også inn) I tillegg er 7950 billigere. Ikke se blindt på en benchmark. Edit: 7950 er også kjent for å klokke bedre enn 670 (har blitt nevnt flere ganger) Endret 5. mars 2013 av MariusSR Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Er dette demovare? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757352 det står demo sist. tar 7950 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå