Gå til innhold

Linux Distro Tips

rel0ad

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Slackware 8.1 i ei stund nå, vurdere å bytte ut min noe "slitene" distro, Noen som har en å anbefalle, er åpen for alle meninger(med begrunnelse).

Bruker maskina som en workstation (har ikke nett på den maskinen det gjelder)

P 450 128mb/5gb

----------------------------

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeBSD er et godt valg, med ports og pkg_add (cd /user/ports/www/mozilla make install clean for å legge inn mozilla, eller så kan man laste ned ferdigkompilerte pakker ved å bruke pkg_add -r program) er installasjon en lek. Med portupgrade og cvsup holder man systemet i orden, og man har god dokumentasjon. Jeg bruker det som workstation og har aldri sett meg tilbake :)

(PS: jeg anbefaler dog at du bruker 4.8 som er seneste stable, 5.1 takler ikke wine og noen andre ting så bra. Og til dere andre, ja, jeg vet at *bsd ikke er linux, det er unix)

Lenke til kommentar
ja, jeg vet at *bsd ikke er linux, det er unix)

Det er BSD. Og han spurte etter en Linux-distro, så svaret ditt er vel i beste fall irrelevant.

Slapp av, Slime Mold. Det må være lov å foreslå en brukervennlig unix-distro. Linux og Unix er da begge to verdt å forsøke seg på om man er interessert i denslags.

Synes mange forumbrukere kunne legge av seg den pirkingen.

Over til tema. Jeg har i det siste latt meg imponere over brukervennligheten til Mandrake. Har hatt mange distroer på min eksperimentmaskin men Mandrake er imponerende i maskinvarestøtte, printere, scannere osv. Det er veldig lett å gjøre produktivt arbeid på Mandrake-maskiner synes jeg. Antar SUSE ikke er noe for deg siden maskinen ikke er tilkoblet nett. Men hva bruker du egentlig maskinen til? Programerer du? Driver du med tekstbehandling? Er du bare ute etter å lære og å ha det gøy?

Lenke til kommentar

Det er BSD. Og han spurte etter en Linux-distro, så svaret ditt er vel i beste fall irrelevant.

rel0ad kan gjøre det samme, om ikke mer, med FreeBSD. Derfor er det relevant. Dessuten er det vel få her som har hørt om/vurdert FreeBSD.

Jeg anbefaler også FreeBSD som workstation. Ports gjør det lett å fikse de programmene du vil ha, slik moyner nevnte over her.

rel0ad, siden du kom deg helskinnet gjennom slackware-installen så vedder jeg på at freebsd-installen blir en lek.

Lenke til kommentar

Nuvel. Jeg mener at FreeBSD er totalt relevant i denne sammenheng. Hvorfor? Fordi mange, når de skal begynne med *nix bare tror det finnes linux, og derfor ikke har snøring på hva Berkley Unix egentlig er, ei heller at det eksisterer. Linux er unikt, og ingenting annet eksisterer som alternativ til Windows har noen fått for seg. Jeg bare nevner et særdeles utmerket alternativ, jeg visste ikke om freebsd da jeg startet med linux, men det burde jeg har gjort. Kunnskap er makt, skrev jeg ikke at det ikke var linux kanskje? Det skal også nevnes at freebsd har støtte for linux-binaries, så man slipper å styre med det. Når sant skal sies tror jeg du finner ganske mye mer irrelevant informasjon i forumet enn det jeg skrev.

Til trådstarter: prøv litt forskjellige saker, prøv gjerne freebsd også. Kanskje du liker det? :wink:

Lenke til kommentar

Ellers kan jeg anbefale Gentoo! :woot:

Hvis du er vant med Slackware kommer Gentoo til å være en drøm! Det har det geniale pakkesystemet portage, som 1) fikser dependencies, 2) laster ned alle pakkene for deg, 3) kompilerer alle programmene for deg, med bra eller ekstremt bra optimalisering (velger man selv ;)).

Fordi Gentoo baserer seg på sourcecode istedenfor binære filer finner man alltid rykende ferske programmer i portage-treet (beta eller stable, velger man selv). "emerge sync" er alt som skal til for å få oppdatert portage-treet på boksen din.

Aldri mer behov for å vente på at det sluppes en ny versjon av distribusjonen, "emerge world" og hele boksen er oppdatert til det nyeste som er laget!

Fordi den kompilerer alt får man best ytelse i forhold til andre "binære distribusjoner," men derimot tar det litt tid å få et multimedia system oppe å gå fra scratch. Men det er verdt det!

Gentoo er derfor en brukervennlig og kraftig distro, og har i tillegg et forum med mange dyktige brukere. Anbefales!

Best av alt: aldri mer dependencies problemer, portage funker! :woot:

Lenke til kommentar
er jo bare å laste ned cdene med portage-treet, komme seg på et lan og dra emerge world :p
Det finnes ferdige Gentoo CDer som er optimalisert for diverse arkitekturer, slik at en standard system med X, Gnome/KDE, OpenOffice osv er installert på 1-2-3(-4-5). Så lenge maskinen ikke er på internet heller, så er eventuelle svakheter som oppdages ikke så farlige heller.. men det gjelder alle distroer..

jaja.. jobber selv med å få tømt en disk (windoze maskin) for å installere Gentoo på den :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...