Gå til innhold

Har kjøpt ny stasjonær, hvordan ta best mulig vare på den?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt min andre pc. Den første jeg kjøpte var en Acer Aspire (laptop). Husker ikke helt mer hva den heter, men den har blant annet 2,2 ghz og 4 gb ram. Den fungerte veldig bra i begynnelsen, men ble mer og mer sliten på slutten. Og tilslutt kjørte den Football Manager på 0,5 stjerner i maskinkraft og spillhastighet (av 5 mulige).

Pcen jeg har kjøpt nå er en http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10602. Jeg skjønner at jeg ikke kan kjøre de tyngste spillene som BF3 osv, men håper den skal holde til FM og kanskje et spill til. Har aldri hatt mulighet til og spille spill som dead space, far cry osv på pc før. Så gleder meg. Men jeg lurer på hvordan jeg skal kunne ta best mulig vare på pcen, sånn at det ikke skjer det som skjedde med den forrige. At den ble sliten veldig fort. Er det sånn at pcer blir dårligere for hvert spill jeg spiller? Burde jeg avinstalere et spill når jeg er ferdig med det?

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Pcen bør kunne spele nesten alle spel på low settings med spelbare frames.

Får best å ta vare på den anbefaller eg å muligens rense støv inni PCen, sei ein gong kvar andre månad.

Ellers er det lite eg kjem på som kan hindre at PCen vert treigare over tid.

EDIT: Du bør helst ikkje defragge PCar med SSDar.

Endret av tabbeber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Defragmenter HDD'en ofte. Helst en gang i måneden. (IKKE SSD-DISKEN, VIKTIG!)

2. Ta en diskopprydding ca litt oftere enn en gang i måneden.

3. Ikke installer crapware/adware/drittprogrammer.

4. Ta en virus-skann OFTE! Helst 2 ganger i måneden.

5. Pass på bakgrunnprosessene.

:)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk til begge to :) Er lite pc kyndig, men tror dere pcen kan kjøre FM bra? Er jo ikke et tungt spill, hadde også håpet at den kunne kjøre feks Far Cry 3 med normal grafikk uten hakk.

får ikke opp noe på linken. men som di sier over med vedlikehold å støvrens. ved lav temp så varer komponenter lengre.

så kansje ekstra\bedre kabinett vifter å bedre cpu kjøler(nå vet ikke jeg hva som står i) er noe du tar deg råd til å kjøpe

Endret av mna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, pcen er en komplett intel gamer pack eller noe sånt :)

ville skaffet en vifte til i front for å få overtrykk i kabinett(bra mot støv) å bedre cpu kjøler men husk å sjekke mål på kjøler da det ser ut til at du har ganske høge rambrikker å di lett kan komme i konflikt med store kjølere ala noctua d14. å ikke la pc stå på gulv da den vil fungere som en støv suger.

Endret av mna
Lenke til kommentar

Idag ble pakken fra komplett endelig endret fra åpen til frigjort for plukk, betyr dette at de har begynt å bygge den?

Har også et spørsmål til. Visst jeg spiller et spill som jeg er ferdig med, kan jeg la det ligge på pcen da uten bruk uten av pcen tar skade av det eller yter dårligere i andre spill?

Lenke til kommentar

Idag ble pakken fra komplett endelig endret fra åpen til frigjort for plukk, betyr dette at de har begynt å bygge den?

Har også et spørsmål til. Visst jeg spiller et spill som jeg er ferdig med, kan jeg la det ligge på pcen da uten bruk uten av pcen tar skade av det eller yter dårligere i andre spill?

Jaja, ingen problemer med det. En bærbar PC blir fortere treg enn en stasjonær. Det opplever jeg iallefall.

Jeg har 100 talls med spill på PCen. Bare pass på å installere spill o.l på en annen harddisk enn OS disken. Så skal det gå bra.

Til antivirus anbefaler jeg Bitdefender Antivirus. Beste antivirus programmet jeg har prøvd og bruker omtrent ikke noe ressurser i det heletatt.

Lenke til kommentar

Det at en PC blir tregere er i 99% av tilfellene kun pga 2 forskjellige ting.

Enten begynner din HDD å bli dårlig, skjer ofte på bærbare da de drasses med overalt mens disken står å spinner.

Eller så har du installert for mye drit i windows og det er det som gjør det.

Hold deg unna ting som "System optimizers 2013" som kompisen din sier er veldig bra, for det fant 3000 forskjellige feil på hans PC hjemme. Kjør en clean windows installasjon, drivere hver for seg. Og bruk sunn fornuft etter dette.

Av anti virus er Microsoft sin mer enn bra nok om du er såpass oppegående at du ikke installerer alt av drit du kommer over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...