Gå til innhold

Hvem skal jobbe når alle er syke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er HK? Og ja vi har ett verneombud i Oslo, men dette fikk ikke jeg vite om før forrje uke.

Jeg er ansatt som ringevakt, men får også noen arbeidsdager i måneden.

Men dette var snakk om å ta over en vakt på 4 timer, jeg skjønner ikke hva som er problemet med å kunne stå i 4 timer ekstra for hans del. Det er hans jobb å jobbe når ingen andre kan, med mindre han har noen andre han kan få kontakt med i samme kjede som kan jobbe litt her. Hun som han er vikar for gjorde ihvertfall det når ingen andre hadde mulighet for det.

Lenke til kommentar

HK er Handel & Kontor, en fagforening som blant annet jobber for ansatte i butikk.

Å få timelisten for mars i mars er selvfølgelig alt for sent. Den bør komme senest fjorten dager før den trer i kraft, så lenge ikke annet er avtalt i en evt. tariffavtale. (jf. aml. §10-3)

Videre så er det selvfølgelig en kjedelig situasjon både for deg og daglig leder. Jeg hadde også blitt misfornøyd med å måtte jobbe hvis jeg virkelig var syk, men hadde nå gjort det uansett hvis jeg fikk beskjed om det, gitt at jeg faktisk var i stand til å arbeide.

Jeg regner med at det er sjeldent at tre av fire er borte/syke, så det kan være lurt å strekke seg litt ekstra i tider hvor det er mangel på ansatte.

Endret av greengaffel
Lenke til kommentar

HK skulle jeg nok meldt meg inn i for lenge siden.. Ser ut som om at de kunne bidratt til ett bedre arbeidsmiljø for oss som jobber der. Som jeg forstår bryter min daglige leder en god del av arbeidsmiljølovene. Nå er det heldigvis bare en mnde igjen jeg trenger å tilbringe tiden min som ansatt for han før han er ferdig med vikarperioden og min ordentlige daglige leder kommer tilbake.

Når jeg fikk timelista mi i går sendte jeg raskt en melding til han å sa det at det var alt for sent å få tildelt timelistene. Og hadde jeg ikke spurt om den timelista så hadde ikke jeg fått greie på at jeg skulle jobbe i går heller. Han svarte bare at timelista har hengt på bakrommet i 2 uker. Jeg har hatt 1 eneste vakt på de 2 ukene den timelista liksom skulle ha hengt der. Og min medarbeider sa også at hun ikke hadde sett noe ny timeliste der sist hun jobbet. Han har heller aldri hengt ut nye timelister på bakrommet før, så selvfølgelig har det ikke blitt noe vane å se etter den der heller. Det har alltid vært vi ansatte som har måtte sende den ut på mail, for å passe på at vi får den.

Er det ikke også hans oppgave å sørge for at vi faktisk får timelistene? Og ikke plutselig forvente at vi skal begynne å se etter noe som vi ikke har peiling på at er der.. ?

Lenke til kommentar

Nei, er selvfølgelig ikke sikker på det. Det jeg skal få sjekket opp med lege på Mandag :)

Var min mor som sa at hun trodde det var influensa nå i dag, som da slo meg inn på tanken og at det kunne stemme bra.

Men det er ihvertfall en av de mer kraftige forkjølelsesperiodene jeg har hatt.

Aldri hatt noe problemer med hodepine slik som det det er nå med forkjølelse før, heller ikke kaldsvetting og kvalme.

Men jeg vet selv når jeg faktisk ikke er i form til å jobbe og når det ikke er noe problem.

I dette tilfellet ville jeg faktisk heller vært hjemme i senga mi enn å stå oppreist og prøve å yte god service som jeg bare føler meg alt for treg til akuratt nå :p

Ja da er det sef selvfølge at man ikke skal jobbe, influensa og feber er god nok grunn for å være syk.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Å melde ifrå berre to timer før du skal jobb er svært kort frist for arbeidsgiver, men kun dersom du kunne ha meldt frå før.

Blir du sjuk så blir du sjuk, det speler sånn sett ingen rolle om du blir sjuk dagen før, den morgonen du skal på jobb eller under arbeidsdagen. Når du blir sjuk så må du melde frå om det og gå heim.

Det er ingen som er tjent med at du tvinger deg sjølv på jobb. Slike anstrengelser gjer at det tar lenger tid før du blir frisk, og du står i fare for å smitte dei andre arbeidstakerane eller kunder.

I tillegg vil du være svært mykje mindre effektiv når du er sjuk.

Det er alt for mange som kun bryr seg om eige fråvær og er villige til å smitte andre så lenge dei sjølv ikkje får fråvær. Dette er grunnen til at du skal holde deg heime også eit par døgn etter at du kjenner deg frisk.

Ser det samme med barnehagebarn. Foreldre som har sjuke unger sender dei i barnehagen slik at heile avdelinga blir smitta. Så i staden for at ein foreldre blir heime med sin sjukeunge eit par dager, så smitter dei heile avdelinga slik at 30 foreldre må være heime frå jobb med sine sjuke unger.

Det kan være greit å tenke lenger enn sin eigen nasetipp av og til, og deretter gjere det som tjener samfunnet best.

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo ikke mulighet til det før, med det sprengende hodet mitt, så har jeg problemer med å sove, noe som selvsagt gjør at jeg sover lenger ut på dagen, og våknet 2 timer før jeg skulle på jobb, da sendte jeg han melding med en gang :) Og i tillegg som jeg har nevnt tidligere så gjør han akuratt det samme mot oss. Spørr om vi kan ta vakta hans 1 time før butikken skal være åpen.

Han tvang meg teknisk sett på jobb når jeg ikke var i form til det. Jeg sa ifra, men alt jeg får tilbake er at det ikke er noen andre som kan ta vakta for meg. Da er det hans jobb, å stå i butikken når ingen andre har mulighet for det. Og det visste jeg veldig godt. Noe han tydligvis ikke visste.

Men nå har jeg heldigvis fått sykemelding på plass :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...