Blizzair Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Hei De 2 siste ukene har jeg sitti hjemme med forkjølelse (trodde jeg), men viser seg nå at det er influensa. Vi er 3 ansatte på jobben min + en daglig leder. En av de ansatte er sykemeldt, og den andre er på tur for helgen. I går fikk jeg timelista for Mars, 3 timer før jeg skulle jobbe. Da følte jeg at jeg ikke hadde noe annent valg enn å møte opp. Selv med ett hode som føles som om at det skal sprenge og det blir værre hver gang jeg hoster. Med en nese som elsker å renne i disse dager, kaldsvetting osv. I dag sendte jeg melding til den daglige lederen og fortalte at jeg ikke er i form til å jobbe, og at jeg skal ta meg en tur til legen på Mandag for å få meg en sykemelding. Da får jeg bare svar tilbake at det er for sent å si ifra om dette 2 timer før jeg skal på jobb. Men sånn som jeg har fortsått det, har ingen av de ansatte mulighet for å jobbe er det en daglig leders jobb å jobbe? Endret 2. mars 2013 av Blizzair Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 2 timer før du skal jobbe er lovlig seint med å gi beskjed om at du er syk. Er det influensa så burde kanskje daglig leder vise litt forståelse. Prøv å møte opp, ta det litt rolig på jobb og ta parasett/ibux. Lenke til kommentar
Blizzair Skrevet 2. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2013 Jeg føler meg bare virkelig ikke i stand til det, i tillegg jobber jeg som selger, så jeg omgås jo en del rundt mennesker. Da er det også en viss smittefare? Drar jeg på jobb, og jeg blir så dårlig som jeg ble i går så må jeg fortsatt stå der i 4 timer. Er ingen mulighet for at noen kan komme å ta over. Sjefen min gjorde jo akuratt det samme mot meg i går, ga ut timelistene 3 timer før jeg skulle jobbe. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Man er like syk hjemme som på jobb, men mindre det er direkte kundekontakt og man nyser de i fjeset hadde jeg jobbet uansett grunn. Med den tankegangen har jeg 0 fravær på 29 år. Det kunne vært værre, du kunne ha blitt skutt og tråkket i glasskår og måtte lede 4 du møtte på i sikkerhet mens bygget brenner og politiet er utryddet av nyeste T-virus. Edit, smittefarlig er du i noen dager før du blir syk. Endret 2. mars 2013 av War Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Hadde en episode der jeg ringte inn syk på morningen fra jobb (jobber i butikk). Fikk beskjed fra sjefen at jeg måtte skaffe noen selv til å ta vakten, fant ut i ettertid at dette ikke er lov. Kom på jobb og kaldsvettet osv, men kom meg gjennom arbeidsdagen på 5 timer. Det er kanskje ikke helt optimalt, men dreper deg ikke. Etter dette har jeg ikke vært borte fra jobb en gang pga. sykdom på 4 år ca. Slik jeg ser det er det mange som ringer inn syke nå til dags bare de er litt snufsete ( sikter ikke til OP), noe som kan være veldig irriterende hvis du endelig har frihelg og får telefon kl. 8 på en lørdags morgen om du har mulighet til å jobbe.. Lenke til kommentar
Blizzair Skrevet 2. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2013 Men har man ikke rettigheter? Er ikke egenmelding noe man har rett på ? Tingen er at han tar ikke vare på sine ansatte i det hele tatt. Bare snakker rundt ting. Bare for ett parr dager siden surret han så mye at jeg ble trekt 50% i skatt selvom jeg leverte han frikort. Noe han ikke har ordnet opp i. Han glemmer å ta ting som er ektremt viktig videre til de litt høyere oppe i ledelsen. Han sier selv at sykdom er ikke noe man kan forutse. Men når det er meg som trenger hjelp så betyr det ikke noe mer. Jeg forstår at det ikke er noe problem å jobbe når man er syk, men når du ikke orker å stå oppreist, og i tilegg du har en sjef som det der, så minsker lysten bare enda mer til å faktisk stille opp når du egentlig ikke trenger det. Men spørsmålet var; Er det ikke en daglig leders oppgave å jobbe når alle de ansatte ikke har mulighet til det? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Jo, her på expert hvor jeg er nå så jobber selve sjefen 95% i butikken pga sykdom. 2 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Sorry, men alle jeg har jobbet både med og for de siste årene setter mer pris på om du er hjemme en dag eller to når du feks har omgangssyke, diare og lignende. Du er faktisk en smitterisiko opptil 48 timer etter symptomfrihet. Veldig kjekt å bli smittet av fjompen som nekter å ta seg en dag eller to og heller smitter de andre. Btw noen er heldige og er aldri skikkelig syke eller dårlig. Jeg er ikke en av de, men prøver så godt jeg kan. Noen dager i året blir det dessverre, men det er også helt vanlig blant alle arbeidstakere. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Men har man ikke rettigheter? Er ikke egenmelding noe man har rett på ? Tingen er at han tar ikke vare på sine ansatte i det hele tatt. Bare snakker rundt ting. Bare for ett parr dager siden surret han så mye at jeg ble trekt 50% i skatt selvom jeg leverte han frikort. Noe han ikke har ordnet opp i. Han glemmer å ta ting som er ektremt viktig videre til de litt høyere oppe i ledelsen. Han sier selv at sykdom er ikke noe man kan forutse. Men når det er meg som trenger hjelp så betyr det ikke noe mer. Jeg forstår at det ikke er noe problem å jobbe når man er syk, men når du ikke orker å stå oppreist, og i tilegg du har en sjef som det der, så minsker lysten bare enda mer til å faktisk stille opp når du egentlig ikke trenger det. Men spørsmålet var; Er det ikke en daglig leders oppgave å jobbe når alle de ansatte ikke har mulighet til det? Det er grunner som dette at flere arbeidere i privat sektor, særlig innen handel og kontor, burde organisere seg nettopp i Handel og Kontor. Dette er også grunnen til at butikkselgere med unntak av daglivarebutikkene(faktisk) er et av Norges dårligst lønnede yrker, dvs at for få organiserer seg. Jeg skjønner imidlertid at det er veldig vanskelig når man er få på jobb, og man har kjenner sjefen personlig. Men du har rett til å være syk, dersom du har arbeidskontrakt så gjelder arbeidsmiljøloven etc. Han kan ikke si deg opp fordi du er syk, men det kan jo være kjedelig å komme tilbake på jobb igjen. Har du ikke valg så har du ikke valg. Det er også litt forskjell på sykepenger eller hvor de kommer ifra, iforhold til hvor lenge du har jobbet.. Kravet er vel at du ringer å sier ifra så tidlig som mulig første dagen du er syk. Endret 2. mars 2013 av Wolfkiller Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) 2 timer før du skal jobbe er lovlig seint med å gi beskjed om at du er syk. Er det influensa så burde kanskje daglig leder vise litt forståelse. Prøv å møte opp, ta det litt rolig på jobb og ta parasett/ibux. Det er jo derimot komisk og rimelig ulovlig å si ifra dagen før at man er syk den neste. Men jeg skjønner det mtp vakter i butikk, og der man jobber på forskjellige vakter.. og har fri deltid osv. Men samtidig så er det uhørt og komisk å si ifra dagen før at du er syk den neste... Du vet jo ikke den ene dagen hvilken form du er i den neste... Det høres nesten ut som skoft når du sier du blir syk "imorgen". Endret 2. mars 2013 av Wolfkiller 1 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte har holdningen at man skal gå på jobb selv om man er dårlig. Selv blir jeg irritert når kollegaer sitter syke på jobb og risikerer å smitte meg. Ta deg egenmelding og bli frisk! Man går ikke på jobb med influensa! 4 Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Mener jo ikke diare og feberkramper, men hodepine og forstuet foten eller føler seg dårlig osv. Sånn man hører i desember , - har du tatt ut sykedagene dine enda? Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Det er jo derimot komisk og rimelig ulovlig å si ifra dagen før at man er syk den neste. Men jeg skjønner det mtp vakter i butikk, og der man jobber på forskjellige vakter.. og har fri deltid osv. Men samtidig så er det uhørt og komisk å si ifra dagen før at du er syk den neste... Du vet jo ikke den ene dagen hvilken form du er i den neste... Det høres nesten ut som skoft når du sier du blir syk "imorgen". Ikke sagt at du skal si ifra dagen før, men tidligere en 2 timer før du skal på jobb, da dette er veldig liten tid for de som er på arbeid til å kunne finne en erstatter. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Ikke sagt at du skal si ifra dagen før, men tidligere en 2 timer før du skal på jobb, da dette er veldig liten tid for de som er på arbeid til å kunne finne en erstatter. Jo dersom man jobber i butikk og starter 0800 eller senere så er jeg enig med deg. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Går du på jobb syk saboterer du både egen restitusjon og utsetter andre for smittefare. Det er ingenting nobelt med det, du risikerer å sabotere enda mer for bedriften. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Går du på jobb syk saboterer du både egen restitusjon og utsetter andre for smittefare. Det er ingenting nobelt med det, du risikerer å sabotere enda mer for bedriften. Det er forskjell på å være syk og å være SYK. Har man bare en lett forkjølelse så bør man stille. Det er tross alt et kjempestort problem i Norge fordi vi har så særegne beskyttelse pga sterk fagbevegelse og avtaler at vi kan sykmelde oss sinnsykt mange ganger og få fult betalt. Det er for mange som bare tar ut egenmeldinger som fridager helt kynisk, og har man litt vondt over det høyre øret så er man ikke syk. Feber og influensa er gyldig fraværsgrunn både på egen og andres grunn, da kan man jo faktisk i overført betydning forårsake død blandt pensjonistkunder.. Lenke til kommentar
Blizzair Skrevet 2. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2013 Jeg er aldri syk ellers, ender opp med forkjølelse opptil 2 ganger i året, men det stopper meg jo ikke i å komme på jobb med mindre stemmen min blir borte. Sist gang jeg ble syk måtte jeg faktisk møte opp på jobb selvom stemmen min var pipelav og at jeg hørtes ut som en mann. Men dette er over ett halvt år siden. Samtidig tenker jeg på ALLE de andre gangene min sjef har ringt rundt til oss ansatte klokka 8 på morgenen(senteret arbeidsplassen min er på åpner klokka 9) og spurt om vi kunne jobbe for han fordi han ikke hadde mulighet til å komme seg til jobb på, jobb/ungen var blitt syk eller lingnende. Selvom han har en kone som ikke er i jobb og fint kan passe på den syke ungen sin alene. Han har urimelige grunner for å bytte ut vaktene sine. Og når andre ansatte faktisk har gyldige grunner til å ikke jobbe, så får vi bare beskjed om at vi må møte opp for ingen andre har mulighet til det. Det har blitt utrolig mye problemer på arbeidsplassen min etter at han ble daglig leder vikar. Og jeg skulle virkelig ønske at det var noen jeg kunne ta det opp med. Men så fort jeg går til de litt høyere opp i bedriften her, så får jeg bare beskjed om å ta det opp med min daglige leder. Noe vi ansatte har forstått at det ikke fører til noe løsning uansett. samme gjorde jeg i dag, jeg sendte melding videre til en av de litt høyere oppe å sa det at min sjef sa at jeg måtte komme på jobb selvom at jeg ikke følte meg bra. At hodet mitt føltes om at det skulle sprenge selvom jeg har tatt 2,5g tror jeg det er (dårlig på sånt) med hodetabletter i dag. Og det blir dobbelt så ille når jeg bøyer meg ned, og når jeg hoster + at jeg plutselig får sånne varmeslag (hva skal jeg kalle det?). Og at jeg skulle ta meg en tur til legen på Mandag for å finne ut av hva som er galt. Da ber han meg bare ta det opp med sjefen min, og jeg svarte selvfølgelig at jeg hadde gjort det, men at han ba meg komme på jobb forde. Da fikk jeg svar tilbake at han ikke var noe mellommann og at jeg måtte forholde meg til å ta deg opp med min sjef. Men hvordan kan man forholde seg til en sjef som ikke klarer å gi deg ordentlige svar? Som ikke ordner opp i problemer, ikke finner løsninger, og fører til mistrivsel på jobb. Lenke til kommentar
Blizzair Skrevet 2. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2013 I tillegg hadde han ikke hatt noe mulighet for å få inn noe erstatter uansett når jeg hadde sagt i fra i dag. Det er kun oss 4 som jobber her, en er sykemeldt, en er langt borte herifra i helga, en er daglig leder og i full stand til å jobbe. Så er det meg som har influensa. Men hadde det vært meg som hadde hatt hans stilling, og en ansatt hadde sagt at han/hun ikke følte seg bra så hadde jeg prøvd å gjøre noe bra ut av situasjonen ved å si at jeg kan stå til klokka 18.00(da senteret stenger) og om det er ønskelig at heller personen kan ta en av vaktene mine en annen dag. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Sikker på at du har influensa og ikke bare forkjøla med feber? Influensaviruset er bare noen få av 100 virus og bare 4% av alle som testet seg hos lege fikk det påvist. Det er ekstra ille, sitter lenger og ofte kan man bli lagt inn på sykehus. Det er snakk om sengeliggende. Lenke til kommentar
Blizzair Skrevet 2. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Nei, er selvfølgelig ikke sikker på det. Det jeg skal få sjekket opp med lege på Mandag Var min mor som sa at hun trodde det var influensa nå i dag, som da slo meg inn på tanken og at det kunne stemme bra. Men det er ihvertfall en av de mer kraftige forkjølelsesperiodene jeg har hatt. Aldri hatt noe problemer med hodepine slik som det det er nå med forkjølelse før, heller ikke kaldsvetting og kvalme. Men jeg vet selv når jeg faktisk ikke er i form til å jobbe og når det ikke er noe problem. I dette tilfellet ville jeg faktisk heller vært hjemme i senga mi enn å stå oppreist og prøve å yte god service som jeg bare føler meg alt for treg til akuratt nå Endret 2. mars 2013 av Blizzair 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå