Gå til innhold

Hvor viktig er størrelsen på delt minne på grafikkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet to maskiner som jeg ikke helt klarer å velge:

Acer Aspire E1 15.6" bærbar PC 571-5

2.5 GHz Intel Core i5-3210M prosessor

Intel HD Graphics 4000 med 128 MB delt minne

8 GB minne og 1 TB (1000 GB) lagringskapasitet

HP Pavilion G6 15.6" bærbar PC G6-2220

2.5 GHz Intel Core i5-3210M prosessor

Intel HD Graphics 4000 med 1.6 GB delt minne

6 GB minne og 1 TB (1000 GB) lagringskapasitet

Jeg skal bruke den til innspilling av musikk - Ableton Live.

Kanskje en gang i fremtiden har jeg lyst til å jobbe litt med videoredigering med bruk av Adobe Premiere og After Effects.

Jeg skal ikke bruke den til spil.

Akkurat nå har jeg HP'en til prøving, men er ikke så fornøyd med styreplaten på den, min kone har en Acer og jeg må si at TouchPaden med scrollefunksjon er mye bedre.

Da er mitt spørsmål: Bør jeg forsake den komforten som det er med musefunksjonen på Acer til fordel med et mye større delt minne på grafikkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan selvfølgelig ta feil, men jeg tror at begge maskinene har like mye delt minne og at det er skrevet feil i spesifikasjonene til Acer maskina. Grunnen til at jeg tror det er at det er samme skjermkort i begge maskinene. Det vil si grafikkortet er innebygget i prosessoren på begge og benytter maskinens ram som skjermkortminne.

Men til ditt spørsmål om å bruke maskina til videoredigering senere, det er mulig du burde velge en maskin med bedre grafikkløsning enn disse maskinene hvis du skal få en brukbar ytelse på det området.

Lenke til kommentar

Takk for svar, Døgnvill.

Det du sier virker ganske logisk.

Siden jeg ikke vil trenge så mye grafikkraft til musikkproduksjon, men mer RAM tror jeg valget faller på Acer.

Spesielt siden styreplata på denne er mye bedre.

Til ditt bruk så kan du trygt drite i grafikkortene. Velg den som har best skjerm. Men dersom du ikkje skal bære mye rundt på PCen ville eg kanskje sett på en med større skjerm også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...