Gå til innhold

Sølte vann på tastatur

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sølte vann over tastaturet på min HP-laptop. Nå funker bare deler av tastaturet. :hm:

Jeg prøvde å legge maskinen under en varmeovn over natta. Fikk ikke tørket alt vannet vekk med en gang.

Noen som har råd? Finnes det noen måte jeg kan fikse dette på selv?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er vann og ikke noe sukkerholdig skal tørking fungere fint.

Tastaturer har membraner med en slags gummi kopper som presses ned ofte, og disse kan sikkert gjøre at tørkeprosessen tar noe tid. Ville ventet et par dager å se om det ordner seg selv.

Jeg hadde bortimot en halvliter vann i en 2007 Macbook Pro for noen år siden. Jeg slo den av med en gang, skrudde fra det som var mulig som tastatur, bunnplate og lignende og lot den tørke 4 dager. Maskina levde i sine beste velgående i mange år etterpå, til skjermen døde (av andre årsaker).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Glad det ikke var cola. Hvis det bare er vann så skal det gå fint men om det skulle være cola eller noe med kullsyre så hadde du hatt et stort problem. Sølte cola på mitt gaming tastatur, etset alt opp.

Lenke til kommentar

For å være litt negativ her, så kan også vanlig vann skade et tastatur, men det er også ganske lett å kjøpe og bytte ut tastaturet selv om det er tilfelle. Har byttet tastatur på rundt 10 forskjellige bærbare pcer og er stort sett ikke mer enn å klikke ut tastaturet, og feste 1 eller 2 kabler avhengig om det har bakgrunnsbelysning eller ikke. Nytt norsk tastatur er ofte litt dyre og vanskelige å finne, men engelsk utgave av tastaturet er som oftest lett å oppdrive f.eks på ebay til en billig penge. Når vet ikke jeg hvilken modell du har, men er stort sett ikke noe stress å finne.

Lenke til kommentar

Mm. Kommer det vann inn på kantene der print-banene blir foldet, så ryker gjerne en rad eller tre (blir svidd - banene mister ledeevne).. Så eneste måten å redde maskinen på er å umiddelbart kutte strømmen, og så tørke tastaturet og alle krokene og småfoldene fullstendig for fuktighet før du skrur det på igjen. Vanligvis går ikke det, selv om du putter tastaturet i en ovn i mange timer. Tar lang tid før vannet fordamper, og temperaturen må aldri være høyere enn det den myke plasten inne i tastepunktene tåler..

Resten av laptopen tåler det meste, da men :) så finn et nytt tastatur til laptopen. Er enkelt å bytte om du først får åpnet kassen, eller fått av platen tastaturet sitter på.

Lenke til kommentar

Ut fra denne tråden, må jeg konkludere med at søling av litt kulturmelk på et par taster var det som må ha gjort endelig slutt på tastaturet mitt. Sølet var en skvett på omtrent noen cm i diameter, og jeg tørket opp umiddelbart og trodde ikke at noe kunne ha trukket ned i tastaturet. Antageligvis tok jeg feil. Nå virker så godt som ingen taster lenger, og en tast "spytter" periodisk ut tegnet kontinuerlig, uten å bli trykket.

Fra før hadde én tast falt av, én tast var så godt som ubrukelig, og én er blitt helt skjev.

Siden PCen er under 3 år gammel, har jeg blitt oppfordret til å bruke reklamasjonsretten.

Da lurer jeg på om det vil være synlig at jeg har sølt på tastaturet?

Kan det hende at de i så fall nekter å reparere / skifte ut tastaturet pga dette?

Mange taster var allerede defekte da sølet skjedde, og rent logisk sett, må de forstå at tastene ble ødelagt, mens tastaturet allerede var brukbart.

Lenke til kommentar

vannskader/fysiske skader får du ikke dekket og dette finner de ut av uansett fordi ser at det har vært fysiske skader som har lagd problemne når de går dypere i maskinen/under tastatur.

Det og prøve seg med garanti og reklamasjon på produkter du selv har ødelagt kan få navnet ditt på en "pass på lapp" hos forhandler som stoler mindre på deg som kunde i fremtiden, Jeg vet om noen butikker og steder som gjør dette.

Lenke til kommentar

vannskader/fysiske skader får du ikke dekket og dette finner de ut av uansett fordi ser at det har vært fysiske skader som har lagd problemne når de går dypere i maskinen/under tastatur.

Det og prøve seg med garanti og reklamasjon på produkter du selv har ødelagt kan få navnet ditt på en "pass på lapp" hos forhandler som stoler mindre på deg som kunde i fremtiden, Jeg vet om noen butikker og steder som gjør dette.

Du må ha misforstått det jeg skrev. Poenget var at tastaturet var ødelagt i minimum 3 taster, FØR jeg sølte på det. M.a.o. jeg er i min fulle rett til å gjøre bruk av reklamasjonsretten. - Men jeg frykter at de skal bruke det mot meg at tastaturet ble ødelagt etterpå!

Tastaturet har forresten vært av elendig kvalitet. Jeg skiftet det for første gang mindre enn et halvt år etter kjøpet. Og nå ble altså 3 taster til ødelagt, før søleuhellet skjedde.

Lenke til kommentar

ja de kommer til og bruke dette mot deg og det er veldig liten sjangs for at de kommer til og fikse dette hvis de ser andre fysiske skader på dataen. Reklamasjon slutter og gjelde den dagen den blir påført brukerskader selvom du har hatt skader på den som gjelder for reklamasjon før disse evt brukerskadene oppsto. Siden du har ingen bevis annet en dine ord mot skrevene forbruker regler. Så dette kommer ikke til og fungere.

Lenke til kommentar

ja de kommer til og bruke dette mot deg og det er veldig liten sjangs for at de kommer til og fikse dette hvis de ser andre fysiske skader på dataen. Reklamasjon slutter og gjelde den dagen den blir påført brukerskader selvom du har hatt skader på den som gjelder for reklamasjon før disse evt brukerskadene oppsto. Siden du har ingen bevis annet en dine ord mot skrevene forbruker regler. Så dette kommer ikke til og fungere.

Det at flere taster går i stykker ved vanlig bruk er selvsagt en feil som gir reklamasjonsrett. Som jeg allerede nevnte, har de allerede skiftet tastaturet en gang for meg, fordi en tast løsnet. Den gang stilte de ingen spørsmål. De er nok klar over at kvaliteten på tastaturet ikke er akseptabel. Ansvaret slutter ikke selv om det skulle tilstøte den noe etterpå. Men det kan hende at de prøver seg..Det vil i så fall et forsøk på å unndra seg forpliktelser. De er vel neppe den mest service-vennlige produsenten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...