Ziva Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 "Nedgangen i verdensøkonomien skaper pessimisme. Vis innenfor keynesiansk multiplikatormodell for åpen økonomi hvordan disse pessimistiske forventingene hos forbrukerne vil gi redusert nasjonalprodukt og sysselsetting." Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Ta for deg hver enkelt av variablene i modellen. Hvilke er det naturlig å anta blir påvirket og hvilke forblir uendret? Og hva er multiplikatoreffekten av endringene i de variablene du mener blir endret? Lenke til kommentar
Ziva Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Kan du vise meg med en av variablene? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Jeg kan gjøre det, men jeg har ikke lyst.. Ikke med en gang, i hvert fall. Dette er ikke for å være kjip, men det sitter mye bedre hvis du tenker gjennom prosessene selv. Hva tror du for eksempel skjer med investeringer når forbrukerne lir mer pessimistiske? Endret 4. mars 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Ziva Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Pessimisme fører til at folk blir redde for å bruke penger, mindre inntekter til bedrifter som kanskje må si opp folk. De som mister jobben bruket mindre penger og bedriftene går enda dårligere. Lavere BNP som igjen fører til lavere sysselsetting. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Bra, dette stemmer. Men så blir oppfølgingsspørsmålet: hvordan kan du uttrykke dette innenfor modellen? Lenke til kommentar
Ziva Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Det er der jeg trenger hjelp. Jeg føler at jeg kan uttrykke det (til en viss grad) med ord, men sliter med å bruke modellen. Kan du gi meg et hint? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Ok. Som du sier fører pessimisme blant forbrukerne til at de vil bruke mindre penger. Da blir det mindre attraktivt for bedrifter å investere penger, så dette kan tolkes som en reduksjon av (eller det vi gjerne kaller et eksogent sjokk på) I. Jeg regner med at du har et uttrykk for C a la C = cY der c er det vi kallet marginal konsumtilbøyelighet. Det at forbrukerne vil bruke mindre og spare mer kan i denne modellen beskrives som et negativt sjokk på c, altså at lille c reduseres. Regn gjennom hva som skjer med disse endringene. Hjalp dette? Lenke til kommentar
Ziva Skrevet 9. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2013 Ok. Som du sier fører pessimisme blant forbrukerne til at de vil bruke mindre penger. Da blir det mindre attraktivt for bedrifter å investere penger, så dette kan tolkes som en reduksjon av (eller det vi gjerne kaller et eksogent sjokk på) I. Jeg regner med at du har et uttrykk for C a la C = cY der c er det vi kallet marginal konsumtilbøyelighet. Det at forbrukerne vil bruke mindre og spare mer kan i denne modellen beskrives som et negativt sjokk på c, altså at lille c reduseres. Regn gjennom hva som skjer med disse endringene. Hjalp dette? Når du skriver regn gjennom, hva mener du? Jeg har jo ikke oppgitt noen tall. Er det slik at jeg skal bestemme noen tall selv? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Du trenger ikke tall for å regne gjennom, du har bokstaver.. Lenke til kommentar
Ziva Skrevet 9. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2013 Du trenger ikke tall for å regne gjennom, du har bokstaver.. Dette skjønte jeg ikke. Vet ikke hvor jeg falt av, men trenger mer hjelp. Når C reduseres vil også R reduseres. Må jeg vise noe mer enn det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå