wimpd Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 (endret) Hva er ik3pmaks? Hva må jeg vite før jeg kan regne det ut? Hvordan gjør jeg det om det er TN-S system? Forklar det så enkelt så mulig. Endret 1. mars 2013 av wimpd Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Kortslutning Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 ik3pmaks er den høgaste 3-fasekortslutninga du kan få i eit anlegg. Altså den kortslutninga som fører til høgast straum. Punktet for kortslutninga blir så tidleg som mogleg i ditt anlegg. Jo lengre ut i anlegget du kjem, jo lågare blir straumen og ikkje lengre "maks". For montørar og huseigarar blir denne verdien normalt oppgitt av e-verket og brukt som utgangspunkt for vidare berekning av anlegget. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 (Og grunnen til at den er viktig er fordi vi må være sikre på at sikringene (pun intended) i installasjonen kan bryte denne strømmen. Vi må også vite at kabelen tåler kortslutningsstrømmen for som kjent så er det magnetiske krefter rundt hver eneste strømførende leder som ikke blir helt opphevet av nabolederen ettersom de ikke ligger på samme akse. Videre er magnetfeltet proporsjonalt med strømmen, så i worst case scenario kan en riktig ille kortslutning vrenge lederne i en kabel ut av selve kabelkappen og skade personer og matriell i umiddelbar nærhet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå