Crusader* Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Jeg går VK1 Elektronikk og skal ha et prosjekt om hva som helst, noen som vet om no fett jeg kan lage ? Tenkte på å lage viftestyring, men lurte på om noen visste om no annet. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Du kunne jo lage PSU... Lenke til kommentar
Crusader* Skrevet 16. september 2003 Forfatter Del Skrevet 16. september 2003 joa, men det lagde vi på grunnkurs Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Hvis det blir viftestyring, legg ut noen bilder da! Lenke til kommentar
Crusader* Skrevet 16. september 2003 Forfatter Del Skrevet 16. september 2003 kan sikkert legge ut bilder hvis det blir bra. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 viftestyring er jo veldig enkelt for VK1 da Lenke til kommentar
alos Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 du kan jo lage en viftestyring som blir styrt av en microkontroller da. Bygge krets og programmere hele greia. Da kan du bygge den ganske komplisert og med mange kombinasjoner av styring på viftene. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 eller hva med å lage noe mer spennende, som en audio-forsterker. gikk vk1 elnikk i fjor, og tre i klassen lagde et transistorbasert Klasse A effekttrinn, fra scratch. blei jaggu ikke værst faktisk! selv var jeg med på å lage integrert rørforsterker (dog et kit pga. kun 3 uker prosjekttid) men det var morsomt nok det! skjemaene på forsterkeren var jo feil.. hehe! :-) Lenke til kommentar
fredde Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Jeg går VK1 Elektronikk og skal ha et prosjekt om hva som helst, noen som vet om no fett jeg kan lage ?Tenkte på å lage viftestyring, men lurte på om noen visste om no annet. Kan du ikke ihvertfall lage et rele til meg da som gjør at en puls på 12V starter 220V til vannpumpa mi i vannkjølings systemet mitt... Er så drit lei å skru på manuellt... Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Jeg går VK1 Elektronikk og skal ha et prosjekt om hva som helst, noen som vet om no fett jeg kan lage ?Tenkte på å lage viftestyring, men lurte på om noen visste om no annet. Kan du ikke ihvertfall lage et rele til meg da som gjør at en puls på 12V starter 220V til vannpumpa mi i vannkjølings systemet mitt... Er så drit lei å skru på manuellt... Hva i He***** skal du med et rele som starter på en puls? du kobler bare et rele direkte på molexen din og bruker det! Går du seriøst elektronikk? GÅ OM IGJEN! Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 jonhs: det er crasader* som går elktro, fredde sier ingen ting om at han går der (fra innligget has tviler jeg på det). Det han er ute etter er relle som switcher på startbryter-pulsen. Ikke akkurat ett VK1 prosjekt. Lenke til kommentar
fredde Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg går VK1 Elektronikk og skal ha et prosjekt om hva som helst, noen som vet om no fett jeg kan lage ?Tenkte på å lage viftestyring, men lurte på om noen visste om no annet. Kan du ikke ihvertfall lage et rele til meg da som gjør at en puls på 12V starter 220V til vannpumpa mi i vannkjølings systemet mitt... Er så drit lei å skru på manuellt... Hva i He***** skal du med et rele som starter på en puls? du kobler bare et rele direkte på molexen din og bruker det! Går du seriøst elektronikk? GÅ OM IGJEN! Har aldri vært innom noen elektro utdanning Men du må gjerne forklare meg hvordan jeg setter opp et rele i molex kontakten som skal gi 220V ut til pumpa når jeg slår på pcen... Lenke til kommentar
fredde Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 jonhs: det er crasader* som går elktro, fredde sier ingen ting om at han går der (fra innligget has tviler jeg på det). Det han er ute etter er relle som switcher på startbryter-pulsen. Ikke akkurat ett VK1 prosjekt. Nei det er ikke et VK1 prosjekt, derfor det store smilet bak "som i kødda" Men skulle gjerne hatt løst det allikavel uten å måtte kjøpe et på microplex eller 3dfxcool til flere hundre kroner... Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Å kjøpe releet på microplex ol er bare bortkasting av penger. husker ikke helt, men er det ikke 250 kroner det koster for et sett der? på biltema får du ihvertfall kjøpt releer (egentlig ment for biler) til rundt 25 kroner, altså 10 ganger mindre :smile: . det står at disse tåler opptil 30A, (12V*30A=360W) eller 360W (er det riktig?) uansett, et rele er en slags bryter. inni releet er det en elektromagnet, og når denne elektromagneten blir tilført strøm, trekker den en leder mot en annen, og lager et kobling mellom disse lederne (korrekt meg om jeg er feil. vet egentlig ikke så mye om releer, men dette er min teori). så, for å koble releet til molexkontakten, kobler du positiv spenning til markert punkt, og negativ spenning til et annet markert punkt (altså +12V og jord). pumpens ledning har to ledninger inni seg. den ene ledningen (samme hvilken) lar du stå ukuttet, mens den andre kobler du til punktet releet vil koble til et annet punkt når det får tilført strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå