Gå til innhold

Poteter med skall: helsefarlig?

Anbefalte innlegg

Av og til har jeg fått servert poteter med skall til middag, og bare spiser skallet også.

Er det noe farlig med det, poteter og gullerøter med skall?

Fordi hvis det ikke har noenting å si, vil jeg helst spise de (kokt altså) med skall. Det er bedre enn skrelte.

Vet ikke om der er noe sprøytemidler eller sånt i skrellet?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikkprøver på importert frukt og grønt foretatt av mattilsynet viser dessverre at ulovlige sprøytemiddel fremdeles er i bruk i stor grad, og at mengdene som brukes også er for høye.

Skal problemet kommes til livs må det bli sanksjoner mot de produsentene som ikke forholder seg til forbudslisten og doseringsbegrensninger.

Det som er mest farlig med poteter er hvis de har blitt grønne innenfor skallet. Det bør man unngå. Problemet med det overgår sprøytemiddel, men det er også enkelt å sjekke.

Kjøper du norskproduserte matvarer reduserer du risikoen at matvarene inneholder ulovlige sprøytemiddel og for høye doseringer.

Jorden er vår eksterne metabolisme og det at vi ikke respekterer det og gjør det som er nødvendig for at det skal fungerer slik det er ment blir til slutt vårt eget problem. Kortsiktig gevinst er ofte langsiktig uansvarlig. Naturen blir aldri å saksøke oss. Det er vårt ansvar å se resultatene av det vi gjør og justere oss inn.

Lenke til kommentar

Jeg spiser ofte skallet, spesielt om det er tynt - synes det smaker godt. Er litt bekymret for sprøytemidler da.

Et mulig problem med f.eks økologiske planter er at de kan være naturlig mutagene.

Kilde?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Poter kaller man poteter på kort i alle fall i deler av Hordaland forresten.

Jeg spiser som oftest poteter med skall. Lager da også som regel stappe av potetene. Vasker de, kutter de i biter og koker de. Går da ganske kjapt. Poteter kokes normalt på ca 30 min. Stappen tar 15 minutter å lage.

Og jeg synest det gir en god smak, samtidig som jeg får med næringsstoffene fra skallet. Tar gjerne med gulerøtter og/eller brokkoli samtidig. Er en god måte å få med mer i samme slengen, samtidig som det gir smak.

Og ja, jeg hater å skrelle poteter... :)

Lenke til kommentar

Bare å spise med skallet på, meir vitaminer, når det gjeld sprøytemiddler, vil eg tru det meste blir borte ved koking på 100*C.

Har forsåvidt sett ein person(gjest) som har renska amandine poteter :wee: Prøv det og sjå kor lenge du gidder :nei2:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det som er mest farlig med poteter er hvis de har blitt grønne innenfor skallet. Det bør man unngå. Problemet med det overgår sprøytemiddel, men det er også enkelt å sjekke.

Hva er det med dem da? Spør fordi akkurat nå er noen poteter sånn grønne innefor skallet her. Det er noen som heter "Go ECO" økologiske poteter. De som er her

Hva er det farlige med dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...