oddsmurf Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Bestilte nettop denne skjermen fra dustinhome.no og begynner og lure på om jeg burde ha gjort mer research først. Skjermen står oppgitt med 5 ms responstid på dustin. På LG sine hjemmesider står det derimot at skjermen har 5 ms GTG responstid, og 14 ms faktisk responstid. Hva vill det si i bruk? Er ikke 14 ms litt mye? Googlet litt mer rundt og fant ut at "input lag" var viktigere en responstid på IPS skjermer. Kan noen forklare meg hva forskjellen mellom input lag og responstid er? Skjermen skal i hovedsak brukes til gaming, surfing, og daglidagse oppgaver. Har jeg gjort et godt kjøp? Endret 28. februar 2013 av oddsmurf Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) IPS-paneler har typisk Black-to-Black-responstid(pikselrespons) på 12-16 ms, så 14 ms stemmer nok. 5 ms Gray-to-Gray betyr at skjermen bruker overdrive som kompensasjon for den dårlige responstiden, som lager skygger rundt rundt objekter og reduserer bildekvaliteten. Input-lag har ingenting med pikselrespons, det dreier seg om forsinkelsen internt i bildeprosesseringen i skjermen. Input-lag er forsinkelsen frem til bildet vises. Mange IPS-paneler har ganske høy input-lag, så skjermbildet kan henge 1-2 helbilder etter PCen. Til spilling med raske bevegelser bør du absolutt ikke gå for IPS. IPS-paneler i denne klassen byr heller ikke på andre fordeler enn litt bedre innsynsvinkel (den største fordelen er vertikalt), mens i både fargerom og fargedybde får du det samme med et godt TN-panel (dvs. ikke billig-TN). TN vil ha betydelig bedre responstid og vil være mer behagelig til kontorbruk, siden overflaten denne litt "flimrende" effekten som IPS-paneler har. Sortnivået kan også være litt bedre. Gode TN-paneler: EIZO FLEXSCAN EV2416W EIZO FLEXSCAN EV2316W Så får du også en skjerm med jevnere baklys, 5 års garanti og en bedre fot. BTW: Disse skjermene har Black-to-Black på 5 ms, som er det raskeste du får i dag. Hvis noen TN-paneler har oppgitt responstid på 1-2 ms, så er dette igjen med overdrive som du helst bør unngå for bildekvalitetens skyld, med mindre du kun spiller førstepersons skytespill og driter i alt av bildekvalitet. Endret 28. februar 2013 av efikkan 3 Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Takk for svaret, fikk oppklart ganske mye. Planen var og køpe enda en skjerm av samme sort senere, men tror jeg heller går for en med TN-panel nestegang, siden det er forsent og avbestille. Gamer ikke mye FPS, det går mest i RPG, Assasins Creed og Minecraft. Altså, ingen spill med spesielt raske bevegelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå