Gå til innhold

Prøvde å stjele fra kantinen

Kopimaskin

Anbefalte innlegg

Vi hadde mat og helse på skolen for noen dager siden. Jeg skulle inn i kjøleskapet (vi har ett eget rom med oppvask og oppbevaring av mat) og sette inn litt melk og smør. Når jeg satt det inn, kom to kompiser av meg inn og stjal en iste hver. Jeg tenkte at jeg kunne prøve meg på det samme, men ombestemte meg i det jeg hadde tatt ut isteen. Jeg fikk litt panikk, og ble redd for at noen kom til å se meg med isteen i hånden, så jeg bare skjøv den under kjøleskapet. En lærer kom inn, å såg meg skyve den under. To dager senere (i dag) fortalte læreren min at jeg kom til å få ett brev i posten omgående denne hendelsen.

Jeg bare lurer, hva skal jeg egentlig si? Har lyst å fortelle det til dem før de får brevet. Jeg har aldri gjort noe som å stjele i mitt liv, og jeg vet det er galt, men på sett å vis stjal jeg jo egentlig ikke isteen?

Det sto ingenting på brevet om at jeg gjemte isteen (fikk så vidt sett brevet). Så hva skal jeg gjøre? Hva skal jeg si til foreldrene mine?

Trenger kvikt svar :) Er forresten 14 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vær ærlig med foreldrene og læreren din. Si hva du så og hørte mens du var i kjøleskapet. Det kan virke som "sladring" å si at kompisene dine stjal iste fra kjøleskapet, men hvis det setter deg i dårlig lys bør du si ifra. Kanskje de merket at det var mindre istee igjen? For så at de trodde det var deg som gjorde det.

MITT BESTE SVAR ER: SI IFRA HVEM SOM I REALITETEN STJAL, OG VÆR ÆRLIG. FORTELL HVA DU SELV GJORDE DER INNE.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva faen? Hvorfor satt du den ikke tilbake inn i kjøleskapet?

Isteen var i et seperat kjøleskap, som er veldig trangt og knotete. Var vel litt redd for at en lærer skulle komme inn å se meg fomle i feil kjøleskap. Det var kanskje litt panikkhandling også. Endret av Kopimaskin
Lenke til kommentar

Du har ikke stjålet noe før du har tatt varen med forbi siste betalingspunkt uten å betale.

Litt nylig startet vi å bestille fra kantinen, isteden for å kjøpe rett utenfor der vi har mat og helse. Kan det antas som siste betalingspunkt da?
Lenke til kommentar

Litt nylig startet vi å bestille fra kantinen, isteden for å kjøpe rett utenfor der vi har mat og helse. Kan det antas som siste betalingspunkt da?

Nei, jeg syns det er tåpelig. Ingen hadde tenkt to ganger om en voksen person hentet seg en iste på arbeidsplassen å betalte senere. Nå er det selvfølgelig flere ungdommer som stjeler, men det gir fortsatt ikke lærere rett til å forhåndsdømme. Uansett så hadde jeg ikke tatt det så tungt, den eneste praktiske konsekvensen det har for deg er reaksjonen til foreldrene dine. Det koker ned til hva slags oppdragerstil de har og hvor mye tillit de har til deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Læreren som sa det til rektoren min, trodde bestemt at jeg hadde gjemt det under kjøleskapet fordi hun kom. Jeg gikk til rektor for å forklare hendelsen, men han trodde ikke på meg. Forstår at historien virket feil, og at det kan høres ut som om jeg gjemte det. På brevet sto det ingenting om at jeg hadde ombestemt meg, så nå vet jeg ikke om foreldrene mine kommer til å tro på meg. Burde jeg si sannheten først, for å deretter vise brevet? Igjen, tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Hadde du vært mitt barn, så hadde det ikke gjort noe fra eller til om du har sagt det først eller ikke. Jeg hadde uansett forholdt meg rolig og du kunne fortalt meg din side av saken.

Men dette bør du vurdere utifra hvilket forhold du og dine foreldre har. Er de av den typen som girer seg opp, så kan det f.eks være lurt å fortelle din side av saken først. (da lytter de kanskje litt bedre til deg)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...