Gå til innhold

One-Call-er det bare bløff!


Anbefalte innlegg

Har et nettbrett som jeg bruker av og til til gps navigering i bilen. Derfor har jeg et kontantkort fra One-Call i brettet. Forrige uke fikk jeg kabelbrudd på det vanlige nettverket hjemme og i den forbindelse tenkte jeg at kunne sette opp nettbrettet som et trådløst hotspot.

 

Men det går så tregt at det tar flere minutter å åpne en nettside og målinger får jeg da heller ikke.

 

Gjorde det samme med telefonen min der jeg har Telenor abb. og vips fikk jeg 4,6Mb i nedlasting.

 

Prøvde det samme et annet sted med onecall og da greide jeg å få nedlasting på 0.5Mb. På Telenor fikk jeg derimot 4,6.

 

Chattet med onecall og de sa at det det ikke skulle være slik men ikke noe skjer!

 

Det rare er jo at One-Call sier jo at de bruker nettverket til Telenor men likevel selv om jeg stiller brettet til å bruke Telenor som første nettverk så står det Network norway på testen til speedtest.

 

Så det jeg mistenker er jo at One-call bløffer når de sier at de bruker linjene til Telenor. Har også merket at det tar utrolig lang tid å koble opp gps også fordi de finner ikke nettverket!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det står Network Norway på speedtester, vil det gjøre uavhengig av hvilket mobilnett du er tilknyttet. Navnet styres av SIM-kortet på forhånd hos produsent, og av operatør.

 

Når det gjelder hastighetene, så ville jeg muligens satt Telenor som manuelt valg, og deretter satt den til kun å bruke CDMA (3G), for å se hvordan hastighetene da er. Mistenker at telefonen er på Edge når du benytter Telenor via One Call-SIM-kortet.

 

GPS'en vil forringes om den ikke får kontakt med mobilnettet naturligvis, da telefonene/nettbrett benytter A-GPS, hvor de da triangulerer med mobilnettet i første omgang for å innskrenke området du befinner deg på og lettere (og raskere) koble opp GPS-tilkoblingen.

Lenke til kommentar

At det står Network Norway på speedtester, vil det gjøre uavhengig av hvilket mobilnett du er tilknyttet. Navnet styres av SIM-kortet på forhånd hos produsent, og av operatør.

 

Når det gjelder hastighetene, så ville jeg muligens satt Telenor som manuelt valg, og deretter satt den til kun å bruke CDMA (3G), for å se hvordan hastighetene da er. Mistenker at telefonen er på Edge når du benytter Telenor via One Call-SIM-kortet.

 

GPS'en vil forringes om den ikke får kontakt med mobilnettet naturligvis, da telefonene/nettbrett benytter A-GPS, hvor de da triangulerer med mobilnettet i første omgang for å innskrenke området du befinner deg på og lettere (og raskere) koble opp GPS-tilkoblingen.

 

ok da fikk jeg litt forklart angående navnet på speedtest..Som jeg skrev har jeg også satt Telenor som førstevalg manuelt. Har også satt den til å bruke 3g uten at hjalp!

 

Når det gjelder gps så er det jo litt merkelig at hvis jeg bruker tlf min med Telenor som gps så finner den nettverket med en gang men det skjer ikke med nettbrettet selv om de sier de bruker Telenor. Jeg begynner å tro at de bløffer folk på riktig.

 

Like bra men billigere sier reklamen! Men det er jo ikke sant når det ikke er slik.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ok da fikk jeg litt forklart angående navnet på speedtest..Som jeg skrev har jeg også satt Telenor som førstevalg manuelt. Har også satt den til å bruke 3g uten at hjalp!

 

Når det gjelder gps så er det jo litt merkelig at hvis jeg bruker tlf min med Telenor som gps så finner den nettverket med en gang men det skjer ikke med nettbrettet selv om de sier de bruker Telenor. Jeg begynner å tro at de bløffer folk på riktig.

 

Like bra men billigere sier reklamen! Men det er jo ikke sant når det ikke er slik.

Har du prøvd å sette onecall kortet i telefonen? for å måle hastighetsforskjell må du jo bruke samme enheten til testing/telefonen. Prøv evt å bruke telenor kortet på nettbrettet å, se om det er mottakeren i nettbrettet som er dårligere. Har selv Onecall å hastigheten på 3G gjennom min telefon (Iphone 5) er ingen ting å klage på! Går som et skudd.

Endret av anonymus94
Lenke til kommentar

Har du prøvd å sette onecall kortet i telefonen? for å måle hastighetsforskjell må du jo bruke samme enheten til testing/telefonen. Prøv evt å bruke telenor kortet på nettbrettet å, se om det er mottakeren i nettbrettet som er dårligere. Har selv Onecall å hastigheten på 3G gjennom min telefon (Iphone 5) er ingen ting å klage på! Går som et skudd.

 

Å hvor fort går det skuddet?

Ja har prøvd å bytte simkort i enheten med resultatet at Telenor går en del kjappere og også er mye raskere til å koble seg til nettet. Altså har det ingen ting med dingsene å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har testet en del, og det kan virke som om Telenor struper Onecall kunder når de roamer i Telenor sitt nett, mens jeg kan ha en Telenor telefon rett vedsidenav og få mye bedere hastigheter.

At én telefon med Telenor og én med One Call har ulike hastigheter, kan bero på mange ting. At det er ulike hastigheter kan ha med at det er ulike frekvenser på samme platform i området du testet - altså at begge var på 3G, men den ene på 900mhz og den andre på 1800mhz-båndet.

 

Kom med litt mer teknisk informasjon rundt de testene dine enn typ speedtest-informasjon som sier nada hva gjelder ulikhetene i nettene.

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

At én telefon med Telenor og én med One Call har ulike hastigheter, kan bero på mange ting. At det er ulike hastigheter kan ha med at det er ulike frekvenser på samme platform i området du testet - altså at begge var på 3G, men den ene på 900mhz og den andre på 1800mhz-båndet.

 

Kom med litt mer teknisk informasjon rundt de testene dine enn typ speedtest-informasjon som sier nada hva gjelder ulikhetene i nettene.

 

Nå har ikke lagt ut dette for å krangle med deg vilken frekvens de bruker eller andre ting. (har ikke greie på det heller) Men fakta gjenstår og det er at jeg får mye høyere hastighet med et telenor simkort enn det jeg greier å få med et one-call sim. Og det er jo det som hele poenget. Og dette er da målt på samme sted!

Lenke til kommentar

Ja, jeg hører hva du sier, og ja, det er naturligvis brukeropplevelsen som teller, men synes ikke dette blir på helt rettferdige eller kanskje ikke helt korrekte premisser. Dog er det slik at man selv bestemmer hvilken operatør man ønsker :)

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil og heller ikke hva du mener med at det ikke er på helt korrekte premisser!

Hvis jeg prøvekjører 2 biler som begge er garantert å holde 100 km/t og den ene bare greier 50 så vil jeg påstå at den ene ikke holder det den lover.

Lenke til kommentar

At én telefon med Telenor og én med One Call har ulike hastigheter, kan bero på mange ting. At det er ulike hastigheter kan ha med at det er ulike frekvenser på samme platform i området du testet - altså at begge var på 3G, men den ene på 900mhz og den andre på 1800mhz-båndet.

 

Kom med litt mer teknisk informasjon rundt de testene dine enn typ speedtest-informasjon som sier nada hva gjelder ulikhetene i nettene.

 

Nå har jeg ikke lenger de eksakte målingene, da jeg ikke lenger jobber for Onecall (ja jeg jobbet for dem) men testene ble utført med to like Galaxy S3 som vi hadde software på for blant annet å undersøke hvilke frekvenser vi brukte og hvilke master vi var koblet opp mot, sim kortene ble også byttet mellom telefonene for å utelukke at en telefon var bedere \ dårligere enn den andre, testene ble utført både i områdene rundt Forus utenfor Stavanger og på Helsfyr i Oslo, testene ble gjort ved både å bruke app mot speedtest.net, og ved å bruke telefonene som modem mot laptoper.

 

Onecall telefonen lå på rundt 1,46 mb/s på Telenor sitt nett og rundt 6 på Network Norway sitt nett, mens Telenor telefonen lå på rundt 5,5

 

Testene ble også gjort med to iPhone 4S opp mot speedtest, og resultatene var noenlunde det samme

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil og heller ikke hva du mener med at det ikke er på helt korrekte premisser!

Hvis jeg prøvekjører 2 biler som begge er garantert å holde 100 km/t og den ene bare greier 50 så vil jeg påstå at den ene ikke holder det den lover.

Ja, men det blir som å prøvekjøre den ene bilen på en vei med 50-sone og den andre i 100-sonen, hvor utgangspunktet for å oppnå 100 km/t blir helt ulikt.

 

Akkurat det samme vil det være med 900/1800mhz-båndet, hvor du i teorien vil kunne få de samme hastighetene, men hvor det på 900-båndet er langt større sjanse for at dekningen er bedre og dermed større båndbredde, som igjen fører til høyere hastigheter.

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

Dersom begge simkorta vert brukt i dei same dingsane og på det same nettet (Telenor), så burde hastigheita ha vore lik. Det er den ikkje, så fakta er vel at Telenor struper hastigheita for dei som roamar på Telenornettet. Eg har ikkje testa dette så mykje, men eg meiner å hugse at dersom eg fekk 2 Mb/s med Telenor, så fekk eg 0,5 Mb/s med One Call. (Det er ikkje Mobile Norway-dekning i området). (Eg har no gått over til mobilt breiband frå Netcom, som gjev litt betre hastigheit og meir data, og som er billegare enn Telenor).

 

Elles kan dei med One Call-abonnement bruke heile april til å teste hastigheiter, sidan data skal vere gratis heile månaden.

Lenke til kommentar

Dersom begge simkorta vert brukt i dei same dingsane og på det same nettet (Telenor), så burde hastigheita ha vore lik. Det er den ikkje, så fakta er vel at Telenor struper hastigheita for dei som roamar på Telenornettet. Eg har ikkje testa dette så mykje, men eg meiner å hugse at dersom eg fekk 2 Mb/s med Telenor, så fekk eg 0,5 Mb/s med One Call. (Det er ikkje Mobile Norway-dekning i området). (Eg har no gått over til mobilt breiband frå Netcom, som gjev litt betre hastigheit og meir data, og som er billegare enn Telenor).

 

Elles kan dei med One Call-abonnement bruke heile april til å teste hastigheiter, sidan data skal vere gratis heile månaden.

 

Takk for den. Det er det jeg har prøvd å sagt hele tiden.

Lenke til kommentar

Skjønner at det kompetansemessige grunnlaget er sviktende her, så dette blir ingen god diskusjon.

 

Om det utelukkende er hastigheter en skal se på, så kan man dra dette opp på en måte en selv vil, avhengig av hvilket nett en ønsker å favorisere :)

 

God påske!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...