jegharspørsmåltildeg Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) hei jeg skal ha prøve i islam og jødedommen så jeg tenkte at du kan hjelpe meg litt jeg har skrev noe, men kanskje jeg kan få med noe mer. + det hadde vært godt om noen kunne også sammen lignde begge religionene jeg har ikke fått med meg akkurat sabbat delen så fint om noen kan ta det med i kommentaren jeg setter pris på alle svar og takker dere. Endret 28. februar 2013 av jegharspørsmåltildeg Lenke til kommentar
Thakilan Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Det blir masse å skrive om. Kan du peke til konkrete områder du trenger hjelp med innenfor religionene? Lenke til kommentar
jegharspørsmåltildeg Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Det blir masse å skrive om. Kan du peke til konkrete områder du trenger hjelp med innenfor religionene? hellige bok(ene) deler kunst 5 søyler Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Kunst: Både islam og jødedommen har forsåvidt et forbud mot bildende kunst. Muslimene satser i stedet på rik utsmykning med blomstermønstre. Du vil ikke finne noen berømte jødiske malere. Dette skal være pga et av budene i 2. Mosebok 20, som forbyr avbildninger. Lenke til kommentar
Supopus Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Begge religionene har GT som en del av sin hellige bok og i jødedommen må man følge alle regler som står i GT.. Islams fem søyler, de religiøse pliktene som pålegges enhver voksen muslim. Troens fem søyler omfatter: 1) trosbekjennelsen (shahada), 2) den rituelle bønnen (salah), 3) den rituelle avgiften (zakat), 4) fasten (sawm) og 5) pilegrimsferden til Mekka (hajj). Disse pliktene pålegges begge kjønn. http://snl.no/islams_fem_s%C3%B8yler Lenke til kommentar
Thakilan Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Hellige skrifter Jødedommen -Tanakh: Jødiske navnet på den hebraiske Bibelen, og er den viktigeste boken i jødedommen. Den er nesten lik det kristne Gamle Testamente, og er delt inn i tre deler. De tre delene er Tora (Ta i Tanakh står for Tora), Nebiim (na) og Ketubim (kh). Toraen inneholder lovene, Nebiim handler om profetene, og Ketubim inneholder hellige skrifter. - Talmund: En stor samling av sitater og uttalelser av jødiske skriftlærde, og har en like stor rolle i jødedommen som Tanakh. Islam - Koran: Islams hellige skrift, og består av Muhammeds åpenbaring. Den er skrevet på arabisk, og oversettelser regnes ikke som hellige, men som tolkinger. - Andre bøker: Zabur (hellige boken til Dawud/kong David av Isreal, Tawrat (tora av Musa/Moses), Injil (evangeliene om Isa/Jesus Kristus) og Suhuf-i-Ibrahim. Bøkene er nesten lik det kristne Gamle Testamente , på linje med jødedommens Tanakh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå