Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

islam og jødedommen

Anbefalte innlegg

hei

jeg skal ha prøve i islam og jødedommen så jeg tenkte at du kan hjelpe meg litt jeg har skrev noe, men kanskje jeg kan få med noe mer.

+ det hadde vært godt om noen kunne også sammen lignde begge religionene

jeg har ikke fått med meg akkurat sabbat delen så fint om noen kan ta det med i kommentaren

jeg setter pris på alle svar og takker dere.

Endret av jegharspørsmåltildeg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunst: Både islam og jødedommen har forsåvidt et forbud mot bildende kunst. Muslimene satser i stedet på rik utsmykning med blomstermønstre.

Du vil ikke finne noen berømte jødiske malere.

Dette skal være pga et av budene i 2. Mosebok 20, som forbyr avbildninger.

Lenke til kommentar

Begge religionene har GT som en del av sin hellige bok og i jødedommen må man følge alle regler som står i GT..

Islams fem søyler, de religiøse pliktene som pålegges enhver voksen muslim. Troens fem søyler omfatter: 1) trosbekjennelsen (shahada), 2) den rituelle bønnen (salah), 3) den rituelle avgiften (zakat), 4) fasten (sawm) og 5) pilegrimsferden til Mekka (hajj). Disse pliktene pålegges begge kjønn.

http://snl.no/islams_fem_s%C3%B8yler

Lenke til kommentar

Hellige skrifter

Jødedommen

-Tanakh: Jødiske navnet på den hebraiske Bibelen, og er den viktigeste boken i jødedommen. Den er nesten lik det kristne Gamle Testamente, og er delt inn i tre deler. De tre delene er Tora (Ta i Tanakh står for Tora), Nebiim (na) og Ketubim (kh). Toraen inneholder lovene, Nebiim handler om profetene, og Ketubim inneholder hellige skrifter.

- Talmund: En stor samling av sitater og uttalelser av jødiske skriftlærde, og har en like stor rolle i jødedommen som Tanakh.

Islam

- Koran: Islams hellige skrift, og består av Muhammeds åpenbaring. Den er skrevet på arabisk, og oversettelser regnes ikke som hellige, men som tolkinger.

- Andre bøker: Zabur (hellige boken til Dawud/kong David av Isreal, Tawrat (tora av Musa/Moses), Injil (evangeliene om Isa/Jesus Kristus) og Suhuf-i-Ibrahim.

Bøkene er nesten lik det kristne Gamle Testamente , på linje med jødedommens Tanakh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...