Gå til innhold

Får ikke kjørt minne i dual channel på A7N8X!??

Apehjerne

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter her med en PC til en kammerat, A7N8X Delux HK, Twinmos 3200 cl2.5 512mb og diverse annet dilldall..

Problemet er: Hvordan får jeg kjørt minnet i Dual Channel? Finner ikke no i BIOS'n hvor dette evt kan settes, og får opp ved boot at minnet kjører i 200mhz Single Channel.. Dette skal vel klare 400mhz hvis jeg har forstått rett? Eller er det jeg som er helt på jordet.. :wink:

Har ellers også andre merkelige problemer med dette HK'et, men de fleste har jeg funnet utav selv..

PS! er ikke heeeeeelt konge på BIOS oppsett, tar gjerne mot tips :yes:

Ape out..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Sitter her med en PC til en kammerat, A7N8X Delux HK, Twinmos 3200 cl2.5 512mb og diverse annet dilldall..

Problemet er: Hvordan får jeg kjørt minnet i Dual Channel? Finner ikke no i BIOS'n hvor dette evt kan settes, og får opp ved boot at minnet kjører i 200mhz Single Channel.. Dette skal vel klare 400mhz hvis jeg har forstått rett? Eller er det jeg som er helt på jordet.. :wink:

Har ellers også andre merkelige problemer med dette HK'et, men de fleste har jeg funnet utav selv..

PS! er ikke heeeeeelt konge på BIOS oppsett, tar gjerne mot tips :yes:

Ape out..

*kremt* uttrykket "DUAL" tilsier jo at det er mer enn 1 brikke som skal brukes*hark*

du må kjøre enten 2x256 eller 2x512 for å kunne kjøre dual.. da må du bruke de to "BLÅ" slot'ene på hovedkortet. Så settes det til å kjøre dual automatisk.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har samme hovedkort med en 256 mb brikke er det noen vits å kjøpe en til for å kjøre dual? blir det noe mer fart eller er lite å hente?

"Fart"? Nei, ikke nevneverdig. Du får 128-bits minne istedet for 64. Du vil uansett tjene på å gå opp til 512 da 256 er for lite.

Lenke til kommentar

Ape out..

Mja ... du er et stykke ute på jordet. Minnet ditt kjører på 200Mhz, men brikkene har såkalt DDR-karakteristikker (Dual Data Rate). DDR vil si at minnet kan overføre data 2 ganger per hz, og det blir dermed sagt at en 200Mhz DDR-SDRAM brikke opererer på "400Mhz".

Dual Channel har ikke noe med frekvensen på minnet. Du kan godt ha dualchannel med 1Mhz brikker også, (om du klarer å finne det). En singel DDR-SDRAM-brikke kan overføre 64-bit / 8 byte hver gang den overfører data. Med dual-channel setter man "to og to brikker ved siden av hverandre" slik at du kan overføre 128-bit / 16 byte i slengen. I teorien kan man da overføre dobbelt så mye data.

Men det er mange skjær i veien for dette:

1.) Databus'en mellom minnekontrolleren og CPUen i et AMD system (forsåvidt også et P4 system) er bare på 64 bit. En 128-bits overføring må da taes i to omganger og den reelle nytten av dual-channel forsvinner litt.

2.) Bare data som ligger etter hverandre i minnet kan overføres samtidig. Skal du da lese 8 byte i starten av minneområdet og 8 byte i slutten (dette er jo 16 byte / 128 bit tilsammen) så må dette likevel gjøres i to omganger siden de ikke ligger sekvensielt etter hverandre i minnet. Dual-Channel har da ingenting å si i slike tilfeller.

3.) Når cachen i CPUen skal hente data den tror at CPUen kommer til å trenge i nær framtid, henter den inn noe som kalles en "cache-linje". En cache-linje er 8 byte. Det spiller da ingen rolle at minnet ditt kan overføre 16 byte, når du bare skal ha 8. Når man så tenker på at ca 95%+ av alle gangene CPUen skal ha data fra minnet, så har cachen "spådd" dette på forhånd og allerede lest inn dataene inn i cachen, ser man jo at dual-channel ikke nødvendigvis har så mye å si.

MEN, det er ikke bare CPU som bruker minnet i en PC. Alle PCI-kortene, harddiskene, USB, skjermkort osv har også behov for å lese/skrive til minnet. Når så minnet har større total båndbredde, vil jo dette kunne gavne disse enhetene når CPU og en annet enhet har lyst til å skrive/lese data samtidig.

Håper dette gav litt svar på forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Kjører 2 stk. Twinmos 512 i dual. Kan ikke si at jeg merket noen stor ytelsesforbedring. Det er mest 'bells and whistles'

Du merker det når du skal gjøre litt tyngre oppgaver enn å legge kabal ;)

Du får cirka 10 % økt minnebåndbredde ved å kjøre dual channel.

Tro meg, man merker det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...