Gå til innhold

Smerter på baksiden av knær?

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene med å gå mer eller mindre daglige turer i november i fjor og har spedd på litt etterhvert. Nå trener jeg stort sett minst 3 - 4 ganger pr uke i tillegg til disse turene (bl.a. Fysak via den kommunale ergoterapitjenesten. Bakkeintervall 2 ganger pr. uke).

Det har stort sett gått fint og jeg har hatt lite plager og det lille som har vært har gått fort over.

Men nå opplever jeg ganske kraftige smerter i knehasene når jeg har vært ute og gått turer i raskt tempo. Såpass ille at det kan være vondt å gå i det hele tatt i noen timer etter treningen. Det kjennes verst akkurat der leggen starter under knehasen (på begge føttene). Hva kan dette skyldes og kan jeg fortsette å trene som normalt eller børe jeg ta det pent en stund?

Treningen er en del av en livsstilsendring for å komme i bedre form og å gå ned i vekt og jeg er "livredd" for å få betennelser eller andre ting som hindrer meg i å få rørt på meg. Er det eventuelt andre ting jeg kan gjøre som gir noenlunde samme treningsutbytte som rask gange/jogging uten å belaste knærne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg på det sterkeste om å ta pause fra treninga, bruk førstehjelpsteknikken RICE (ro, is, trykk og hev) og oppsøke en lege (+ evt. apotekbesøk), siden ellers kan skadene bli verre. Husker du hvordan du fikk skaden?

Hvis du fortsatt har smertene etter to til tre uker kan det være:
Senehinnebetennelse, noe mange løpere er utsatt for.
Kronisk beinhinnebetennelse er også vanlig hos løpere
Etter to til tre uker etter behandlingen skal leggene bli gode som før i de fleste tilfeller hvis du har senehinne- eller beinhinnebetennelse. Diverse andre skader som ikke er like alvorlige kan være senenbrudd, muskelfiberbrudd, sprukkne blodårer og små beinbrudd. Det kan også være diverse slitasje skader/smerter.

For å unngå skader i fremtiden under trening bør du:
Kutte ut løping på hard underlag.
Bruke gode joggesko (med god passform, støtdemping og stabilitet til rundt 1000kr).
Bruke riktig løpeteknikk ("løpe på tærne")
Styrk bein musklaturen (f.eks. med maskiner på treningsstudio)
Tren variert (noen ganger sykling osv.)
Husk å tøye ut etter hver økt
Dersom du snuser osv., bør du være oppmerksom på at dette kan føre til treningsskader

Det er veldig fint å høre at du liker å trene, men ta en god pause og et legebesøk nå som du lider av smerter.
Jeg vil påpeke at jeg er ingen lege/legestudent, så ikke ta mine råd for gitt.
God forbedring og lykke til videre smile.png

Endret av Thakilan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg anbefaler deg på det sterkeste om å ta pause fra treninga, bruk førstehjelpsteknikken RICE (ro, is, trykk og hev) og oppsøke en lege (+ evt. apotekbesøk), siden ellers kan skadene bli verre. Husker du hvordan du fikk skaden?

Dette er tull. Han skal ikke bruke noe RICE her. Dette gjelder for akute skader. Dette høres ut for meg som en belastningsskade.

Det han skal gjøre er å gå til legen for en grundig sjekk.

En belastningsskade kommer når man trener for mye det samme. Pause er viktig nå og senere gå over til alternative treningsformer, eks: svømming / sykkel.

Lenke til kommentar

TheGenius har helt rett i at RICE gjelder for akutte skader, men uansett kan noen av stegene fra RICE hjelpe andre skader også (f.eks. R- å holde seg i ro i en periode, hjelper mot de fleste belastningsskader). Min feil at jeg ikke forklarte meg tydeligere. Selv om det ser ut til å være belastningsskade, bør en oppsøke lege snarest som mulig for å være på den sikre siden, og sette i gang tiltak før det blir for sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...