Astridmk Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Jeg skal søke på almen, men jeg vet ikke hvilket språk jeg skal velge. Vil fortsette med spansk, men er redd for at det er mye vanskeligere siden det går opp et hakk. Har 5 i spansk nå, men kan ikke særlig mye. Læreren er ikke særlig flink til å lære bort og jeg kan ikke akkurat komme opp med en setning på rappen. Burde jeg velge et annet språk? Lenke til kommentar
Thakilan Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Det spørs mye på hvordan læreren din kommer til å være på VGS. Det (Spansk2) er ikke så hard til å begynne med, siden dere gjennom går det grunnlegende og har repetisjon fra ungdomsskolen. Etter hvert så blir det hardt, og hvis du føler at det grunnleggende ikke sitter hos deg bør du ikke velge det. Fransk1 er hardt, men siden du har hatt spansk1 vil det ikke være så ille for deg. Ellers så kan jeg anbefale tysk1, siden det er mye lettere. Endret 28. februar 2013 av Thakilan Lenke til kommentar
Lotte7 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Hei! Du burde fortsette med spansk,jeg hadde både tysk og fransk på videregående og har lært meg spansk ved å bo 4 år i Spania. I ettertid er det kun spansken jeg har hatt bruk for. Spansk er et stort språk som brukes i mange land så det vil du ikke angre på. Dessuten er spansk gramatikk lettere å lære enn tysk. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Hvilke(t) språk man får bruk for kommer jo helt an på hvor veien går videre. Spansk er mest aktuelt som "feriespråk", men hvis man skal jobbe i næringslivet vil tysk være mest aktuelt, deretter fransk. Dette skyldes alle handelen og kontakten Norge har med EU og særlig Tyskland. På videregående nivå har jeg ingen erfaring med spansk eller fransk. Selv valgte jeg tysk 1 fordi jeg hadde hatt engelsk fordypning på ungdomsskolen. Tysk var ikke vanskelig. Jeg var den eneste i klassen som fikk 6, men så var jeg også den eneste som gjorde lekser i faget. På høyskolen tar jeg nå både tysk og fransk, og jeg skal innrømme at det meste av gramatikken er lettere på fransk. Men på den andre siden finnes det også noe gramatikk som er lettere på tysk. Tysk er også, i likhet med norsk, et germansk språk, og måten å tenke på og ordforrådet likner mer på norsk enn det fransk gjør. Endret 4. mars 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå