Gå til innhold

Hvilken bluray spiller har jeg krav på når jeg får ny på garanti?


Anbefalte innlegg

Jeg leverte inn en Philips 7600 3d bluray spiller på reperasjon hos Elkjøp. Jeg skulle hente den igjen i dag og fikk beskjed om at de ikke klarte å fikse den og at jeg skulle få en ny, tilsvarende den jeg hadde.

Jeg fikk da en Philips 2980 3d bluray spiller. Jeg betalte 1500kr for min spiller, men da på tilbud og fikk nå en med verdi på 1200kr. Jeg mener at denne spilleren er en mye simplere versjon enn den jeg hadde og samtidig feil farge (sort og ikke sølv), men han på Elkjøp sa at det var den eneste de hadde og at mye hadde skjedd på 1,5 år siden jeg kjøpte spilleren min og at denne spilleren er like bra som den jeg hadde.

 

Hvilke rettigheter har jeg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på ny tilsvarende spiller eller pengene igjen hvis den gamle ikke kan repareres. Den du har fått tilsvarer som ren spiller, men mangler noen finesser. Den gamle hadde innebygget WiFi og Net-TV. I tillegg hadde den lavere strømforbruk i standby (0,15W kontra 1W) og evnt. fargen hvis det har noe å si.

Hadde det vært meg, hadde jeg ikke godtatt denne erstatningen.

Lenke til kommentar

Du har krav på ny tilsvarende spiller eller pengene igjen hvis den gamle ikke kan repareres. Den du har fått tilsvarer som ren spiller, men mangler noen finesser. Den gamle hadde innebygget WiFi og Net-TV. I tillegg hadde den lavere strømforbruk i standby (0,15W kontra 1W) og evnt. fargen hvis det har noe å si.

Hadde det vært meg, hadde jeg ikke godtatt denne erstatningen.

 

Ja, var det jeg spurte om, men han kunne ikke gjøre det og han kunne heller ikke gi meg en tilgodelapp på 1500kr. Han var villig til å gi meg spilleren til 1200kr eller en tilgodelapp på 1200kr. Helt latterlig. Jeg må nok ta turen dit i morgen og levere igjen den jeg har tatt med meg før jeg bruker den og kreve en bedre spiller eller pengene.

 

Du har ikke noen lover som jeg kan bruke til mitt forsvar? :)

Lenke til kommentar

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

-Altså selger må da tilby deg tilsvarende, det gjelder funksjoner, form, farge, ting som du syns var viktig ved kjøpstidspunkt. har du kjøpt en rosa bluray spiller, så er tilsvarende; ny rosa bluray spiller osv..

mangler bluray spilleren WIFI og andre funksjoner (typisk utganger og muligheter) så er det ikke tilsvarende. Da fremlegger du krav om heving av kjøp, og penger utbetalt.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven!

Spesifikt §15, 16 og 26-32, men du kommer neppe til å ha bruk for dette.

 

Når du har kjøpt en svart modell med wifi, net-TV, så nytter det ikke å komme drassene med en sølvfarget variant uten disse tingene. Prisen er forsåvidt temmelig uvesentlig, men enten får de la deg veie inn tyngre med dine ønsker hva angår valg av spiller, eller så får de gi deg pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Hent spesifikasjonene fra begge spillerne fra Philips sin hjemmeside. Marker på den gamle de spesifikasjonene som er bedre på den gamle enn den nye, og fremlegg dette for Elkjøp. Det kan være at den nye også har noen spesifikasjoner som er bedre enn den gamle, men hvis den gamles bedre spesifikasjoner er viktig for deg, har du ikke fått en tilsvarende spiller som oppfyller dine behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...