Gå til innhold

30 sølvmynter ? Verdi ?

Anbefalte innlegg

Er langt fra relgiøs men jeg så på et program hvor det var prat om sølvmyntene judas fikk ,

nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på ca hvor mye de 30 sølvmyntene var verdt i dagens valutta ?

Er nok utrolig vanskelig og finne ut men kanskje noen her inne vet det ? =D

siden i den eventyrboka så sto det vell at han gjorde det for og tyste/forede jesus så det var vell en stor sum til og være på den tiden ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit kjappt google søk avslører at dei 30 sølvmyntane var nok til å kjøpe ein slave, prisen for ein slave var ca 20 sølvmynter.

Eventuellt så tilsvarte 30 sølvmynter fire månedslønner for ein faglært arbeider.

Så dersom ein skal samanlikne det med norsk verdi så tilsvarer det vell ein omtrent 100 000 kroner i dagens verdi.

Ikkje ein enorm sum med andre ord, men definitivt ein sum av betydelig størrelse.

Lenke til kommentar

Sølvmyntene var antagelig av den romerske typen denarius.

I Matt 20:9-10 (New International Testament) står følgende:

The workers who were hired about five in the afternoon came and each received a denarius. So when those came who were hired first, they expected to receive more. But each one of them also received a denarius.

Uten å ha gjort noen flere undersøkelser kan det altså se ut som det var 30 dagers lønn for en normal arbeider.

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Hvis han i det hele tatt fantes, da vi kun har mytene i bibelen å støtte oss til.... For i den ene myten fortelles vi at judas hang seg, i den andre så fortelles vi at tarmene hans sprutet ut... Noen juger her, det er helt sikkert og muligheten for at alle juger er der i aller høyeste grad... Og dette med sølv pengene.... vel, jeg har mine tvil her også jeg...

Var det ikke en lov i jødeland på den tiden som påla menn å gifte seg før fylte 25 år, hvis ikke ble de dømt som homoseksuelle? I så fall er det jo rart at jesus ikke ble dømt for homofili da han var 33 år når han ble tatt og omga seg med 12 menn.... sier ikke mer, bare en tanke som slo meg første gang i en alder av 12 (da jeg var kristen) og som jeg syntes var rar... Henger ikke på greip liksom å omgi seg med 12 menn og bo i et sånt homofobisk samfunn som jødeland... Just a thought...

• Liker 1
Lenke til kommentar

hehe er så mye man kan si om disse eventyrne, selv er jeg mer i mot relgion en jeg er for men det er ikke en diskusjon jeg gidder og ta her,

Men mange av disse historiene er jo godt kjent offentlig om man er kristen eller ikke og noen av dem blir man nysgjerrig på "hard facts" bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...