Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

norsk tentamen min

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har nettop hat norsk tentamen og går i 10. klasse. til neste år skal jeg søke idrettsfag linja som krever en god del karakterer. prøver og få vertfal karakter 4 på alle fag :) vis noen har tid til og lese teksten min og si hva dere syntes og vilke karakter dere tror jeg får så hadde det vert fint :)

jeg vet att forskjellige lærere gir forskjellige karakterer.

første gang jeg er på dene siden foresten. er usikker på om jeg poster dette på riktig sted.

her er teksten min:

Naskerne

jeg går sakte men stille mot Kiwi døra, før Ola gir meg et lite dytt i ryggen, og døren åpnes. Jeg tar et dypt åndedrag, og håper på det beste.Steg for steg går jeg inn. Kiwi dama er opptat med og stable noen kasser med årets julebrus, og legger ikke merke til meg og ola. Manen i kassa er også opptat med noen kunder, en gammel dame med en svart kåpe, strømper og en liten brun ull lue som handler en blomster buket og en aftenpost avis. Bak henne er en ung man i rundt 20 årene med langt hår, svart bukse og en ruttete skjorte.

Jeg ser meg rundt med henna i lomma, og fikler med noen nøkler. Før jeg og ola tar av oss sekkene og legger de foran døra. Hva er det jeg holder på meg tenker jeg inni meg. Nasker godteri fra Kiwi? Hva kommer folk til og syntes om meg vis jeg blir ferska? Hva med mamma og pappa?... alle disse tankene svømte rundt i hodet mitt. Var dette virkelig verdt det?

Jeg begynnte å sjelve i beina, det var nesten vanskelig å stå. Ola går foran meg. Han ser veldig avslappet ut, hvordan kan han være så avslappet? Dette er tydeligvis ikke første gang han gjør dette, man kan vel kalle Ola en slags proff.

Jeg følgte etter han. Sekunder føltes som minuter, minuter føltes som timer. Vi går forbi vegger av forskjellige grønnsakker og kjøtt produkter. Vi går rett til godteri avdelingen. Ola ser seg rundt med henna i jakke lomma, før han tar en stor Freia sjokolade og en pose med kims paprika potetgul. Jeg ser meg litt rundt og prøver å ikke få øye kontakt med kunder eller Kiwi ansatte. Ingen er her. Det er nå eller aldri.Jeg går ned på huk og tar en Bergene melk sjokolade plate. Ola tar tak i armen min og drar meg opp igjen. Han peker mot kassa. Jeg går mot kassa med lukkende øyne. Jeg åpner dem sakte foran kasse...merkelig, hvor er kasse mannen?

Ola og jeg løper mot sekkene og putter alt vi har i hånden vår fort i sekken. Bare noen meter fra døra nå. Jeg kunne kjenne gleden i meg gnistre.Vi løper ut av døra, før vi hører en mørk stemme bak oss

«hva er det dere driver med?! Stopp!» Jeg stopper brått, men Ola bare løper og ser seg ikke bak, før han forsvinner inne i skogen. Jeg snur meg sakte, og møter et kjent fjes. Det er kasse mannen. Han tar av meg sekken, legger den på bakken, og ser inne i den. Han tar fram sjokolade platen og ser skuffet på meg.

Han prøver å ta tak i armen min, før jeg løper vekk og inn i skogen alt jeg kan. Jeg kan høre beina hans trampe hardt bak meg. Til jeg når inn i skogen og snur meg, jeg fikk ristet han av meg. Jeg skulle aldri gjort dette. Jeg kan aldri komme tilbake dit igjen, Han kommer til å kjenne meg igjen. Jeg kan høre hjerte mitt dunke hardt og svetten renne ned. Før jeg hører enda en kjent stemme.

«gjikk det bra eller?» det var Ola. Jeg nikket og smilte. Vi gjikk sammen ut av skogen og spiste sjokoladen til Ola. Til vi kom til en vei. Det var blit blekk mørt. Jeg kunne ikke se ansiktet til Ola lenger. Vi gjikk en stund sammen mens jeg forklarte om hva som hadde skjedd. Ola så imponert ut.

Det var unaturlig stille på motorveien. Vi hørte ikke en eneste lyd. Vi gjikk en stund til vi så en svart liten bil uten front lys. Vi tenkte ikke noe serlig på det og gjikk videre. Ingen av oss sa et ord. Den svarte bilen kom nærmere og nærmere. Jo nærmere den kom jo saktere kjørte den. Til den var rett bak oss. Hvorfor kjørte den ikke forbi? Ola tok meg på ryggen med den iskalde hånden hans. Og ga meg et tegn på at vi måtte løpe.

Vi løp alt vi kunne og bilen kjørte etter. Jeg tørte ikke å snu meg. Ola var raskere en meg. jeg snublet hardt og slo pannen i bakken. Ola snudde og prøvde og få meg opp igjen. Bilen stoppet brått og døren åpnet. En svart skikkelse kom ut. Vi kunne ikke se fjeset hans. Jeg var livredd og kunne kjenne Ola sine hender sjelve. Mannen så rett mot meg, men der hvor det skulle vert øyner var det et lite lys som lyste grønt. Jeg kunne kjenne hårene på armene mine reise seg opp. Det var som om å få en bøtte med iskald vann helt over meg. Ola løftet meg fort opp på bena og vi løpte som bare det. Jeg hadde ingen anelse att jeg kunne løpe så fort. Ingen av oss tørte og snu oss, til vi kom til en gate med hus på ver sin side. Og masse gatelykter. Jeg kunne se skreken i ola sitt ansikt.

«Det var et lite lys der. Jeg er helt sikker» vi gikk stille bort og snakket aldri mer om det som hadde skjedd.

kiwi er foresten en mat butikk som er her jeg bor :) vis noen lurte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trippelpunktum hører chat til; språket vårt er mer enn rikt nok til at du kan finne gode adjektiver å bruke i stedet for "tenkende punktum".

Ellers er jeg enig med de andre. Ta en titt på orddeling, og på kommaregler. Med mer komma vil du får mer flyt i teksten. :)

Edit: Vær konsistent med stor forbokstav i navn og på starten av setninger. Husk også mellomrom etter punktum.

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Den var bra :)

Men du burde også bruke mer språklige virkemidler som metaforer, frampek osv. du skulle også kanskje variert ordforrådet ditt og den mannen med de grønne lysene var litt random, du burde gjort det litt mer spennende ved å ha med frampek.. :p

Men spenningskurven var bra og det var bra du startet in medias res :)

Endret av Supopus
Lenke til kommentar

Var den? Jeg skal innrømme at det er noe av det morsomste jeg har lest på lenge, og det er ikke på grunn av teksten var en komedie av noe slag.. Etter min mening var den heller ikke bra som fortelling, novelle eller hva nå dette skal være.

det var blit blekk mørt

en pose med kims paprika potetgul.

en ruttete skjorte.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[/size]

Var den? Jeg skal innrømme at det er noe av det morsomste jeg har lest på lenge, og det er ikke på grunn av teksten var en komedie av noe slag.. Etter min mening var den heller ikke bra som fortelling, novelle eller hva nå dette skal være.

[/font][/color]

Må innrømme at jeg trekker ganske godt på smilebåndet nå! "En ruttete skjorte" var min favoritt :p

Lenke til kommentar

Men du burde også bruke mer språklige virkemidler som metaforer, frampek osv. du skulle også kanskje variert ordforrådet ditt og den mannen med de grønne lysene var litt random, du burde gjort det litt mer spennende ved å ha med frampek.. :p

Men spenningskurven var bra og det var bra du startet in medias res :)

takk Endret av marinejeger123
Lenke til kommentar

Det er primært tingene de over meg har nevnt.

I tillegg har du absolutt ingen innledning eller avslutning på historien din. Husker jeg fikk konstant trekk for det gjennom u.skolen.

Hva var oppgaven? Hadde vært kurant å lese oppgaveteksten slik læreren din har skrevet den.

Jeg ville tippet toppen 3, mest sannsynlig 3 minus, 2er om læreren din ikke er snill

Lenke til kommentar

Det er primært tingene de over meg har nevnt.

I tillegg har du absolutt ingen innledning eller avslutning på historien din. Husker jeg fikk konstant trekk for det gjennom u.skolen.

Hva var oppgaven? Hadde vært kurant å lese oppgaveteksten slik læreren din har skrevet den.

Jeg ville tippet toppen 3, mest sannsynlig 3 minus, 2er om læreren din ikke er snill

Det ser ut som en novelle. Det betyr at han har en innledning og avslutning. Men jeg står fast ved at han får 3 elelr 3-.

Lenke til kommentar

oppgaven min var og skrive en fortelling/novelle som måte slutte med dette:«Det var et lite lys der. Jeg er helt sikker» vi gikk stille bort og snakket aldri mer om det som hadde skjedd. og den skulle starte mitt i en situasjon. slutten kan virke litt rar for dere. siden dere ikke viste oppgaven :) men norsk læreren min legger ikke så veldig vekt på skrive feil egentlig men om historien er bra. engelsk læreren min derimot..

Lenke til kommentar

Du burde lære når det er dobbel konsonant og når det er enkel konsonant. Litt usikker på hva dette var, men hvis det var en novelle, det må ligge mer mellom linjene, f.eks hvorfor "jeg" ble med på naskingen selv om han ikke hadde lyst? Det kan også være lurt og beskrive miljøet bedre, så leseren får ett litt bedre bilde av hvordan miljøet er:)

Er btw like gammel som deg, på min skole hadde dette blitt 3- :) lykke til!

Lenke til kommentar

Du burde lære når det er dobbel konsonant og når det er enkel konsonant. Litt usikker på hva dette var, men hvis det var en novelle, det må ligge mer mellom linjene, f.eks hvorfor "jeg" ble med på naskingen selv om han ikke hadde lyst? Det kan også være lurt og beskrive miljøet bedre, så leseren får ett litt bedre bilde av hvordan miljøet er:)

Er btw like gammel som deg, på min skole hadde dette blitt 3- :) lykke til!

takk for tipset :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...