Gå til innhold

Kunne det blitt verre ? bryllupsfotografering.

Anbefalte innlegg

Uff jeg er så frustrert at det kunne ikke blitt verre nå.

Jeg har nylig giftet meg og fikk en som kan med kamera til og ta bilder i bryllupet mitt med Eos 550D.

Jeg satte i et nytt minnekort som var klar til bruk og kjørte RAW+JPEG for og ver ekstra sikker.

Når bryllupet var over så fikk jeg alerede frysninger og og sjokk da jeg kikket på bilde rundt nr 400, for når jeg satte opp kameraet kunne det kun ta rundt 200 bilder med RAW+JPEG.

Da kom det verste jeg kunne tenke meg, personen hadde helt fra starten av skiftet over til KUN JPG.

Forhørte meg med en annen DSLR fotograf som var aktiv blandt gjestene, også han hadde kun JPG (Hva skjer med fotografene ?).

Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver det hert men jeg må få ut frustrasjonen min og i kansje i håp om og høre en lignende histori fra noen andre så jeg ikke føler meg helt alene med en sånn tabbe...

Hadde sett for meg mangen gode timer i Lightroom nå og sitte og kose meg med og redigere bilder og gjør dem klar for fotograf til og fremkalde både i stort og smått.

Nå sitter jeg igjen med bilder som sikkert kunne våre tatt med et lite billigt kompakt kamera med lite rom for behandling!

Takk til dere som leser dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Au, au, au - ikke godt å høre. :(

Ofte en klassiker hvis brukeren vrir over i grønn firkant eller lignende - så er det mange hus som skrur av Raw automatisk.

Litt mer å jobbe med enn om det var kompaktkamera har du - det er mer dynamikk og mer detaljer, men skjønner godt hva du mener...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette vil jeg tro er ganske frustrerende ja og jeg deler din irritasjon her. Det er lett og være etterpåklok angående hva man skulle gjort etc. men det er nok desverre bakdelen ved å gi oppdraget til kjentfolk for å spare penger.

Personlig hadde jeg vert vannvittig sint på meg selv etter en slik situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Au, au, au - ikke godt å høre. :(

Ofte en klassiker hvis brukeren vrir over i grønn firkant eller lignende - så er det mange hus som skrur av Raw automatisk.

Litt mer å jobbe med enn om det var kompaktkamera har du - det er mer dynamikk og mer detaljer, men skjønner godt hva du mener...

Det er vel en enkel sak for TS å sjekke exif om hvilke program-moduser som er brukt. Det er vel i alle disse autoprogrammene (fjell, blomst, ansikt osv..) at kun jpeg brukes.
Lenke til kommentar

med lite rom for behandling!

Trist at det skulle skje i en situasjon som ikke kan omgjøres, men jeg føler at du undervurderer litt angående hva du kan gjøre med jpgfiler. Selv bruker jeg raw+jpg eller bare raw, men det er ofte rom for større justeringer i en god (lite komprimert) jpgfil enn mange uttaler. Selv bruker jeg ACDSee til jpgfiler og uten tvil kan man justere betydelig alle paramertere mye mer enn man kunne tidligere med mer overfladiske bildebehandlingprogram, så det har vært en positiv utvikling der og.

Hadde du brukt film som i gamle dager kunne du stort sett ikke justert noe som helst, og det var ikke et tema heller - temaet ville da (korrekt) heller vært hva som ble fanget, motivene.

Etter min mening er det ikke så ille som du selv antagelig tror, og det viktigste vil uansett raw eller jpg være det rent fotografiske, er det på plass så klarer du fint å justere deg nok til å kunne bli fornøyd. Bare husk å beholde originalfila og rename den du justerer og lagre den i beste kvalitet.

Tor

Lenke til kommentar

Tusen takk for all omtanke her. Jeg skal nå prøve og behandle bildene i acdsee eller lightroom og se hva jeg kan få til.

Er nok riktig at JPG filene i kameraet er veldig store i størrelse sånn jeg håper jeg kan ha noe og jobbe med, tenkte ikke på dette :)

Jeg har meg selv og takke for dette så det blir at jeg er sint på meg selv ja etter dette, men får gjøre så godt jeg kan ut av feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...