Gjest Bruker-239845 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Heisann, Jeg er i markedet for en ny laptop og synes Macbook er utrolig sexy og pene, men de er vel ikke verdt pengene? Eller? Gjorde litt research på det for en stund tilbake og da var jeg i hvert fall rimelig overbevist om at det ikke var verdt det. Jeg fant en side-by-side test også som sammenlignet ytelse med en billig HP-laptop og en Macbook Pro og HP'en var faktisk bedre på de fleste (alle?) punkter. Diskuter. Endret 27. februar 2013 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Kurio Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Har en Retina 15, og den er verdt pengene. Det er kvalitet & null tull. Den holder seg også latterlig godt i pris på brukmarkedet, og det er nok for meg. Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg har macbook, og om det er verdt pengene er litt vanskelig å si. Spørs jo litt hva du forventer og hva du skal bruke den til. Man kan ikke helt sammenlike specs opp mot mac og vanlig pc da disse kjører helt forskjellig opperativsystem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Byggkvaliteten er superb, min macbook er snart 5 år gammel og holder seg like fin etter røff behandling. Fungerer like bra som for 5 år siden til tross for at batteriet er dødt. Skjermen er fungerer fortsatt. Når det er sagt, da jeg kjøpte min kostet den rundt tretten tusen. Den kan såvidt spille WoW på 30 fps og i begynnelsen var det få spill til mac(steam fikset det..) Til samme prisen som en macbook pro 13 tommer kan du få denne her: http://www.multicom.no/U500VZ-Ultrabook-15e6-IPS-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-3612QMe-8GBe-2x-128GB-SSDe-GeForce-GT-650M-2GB-GDDR5e-WiDie-USB3e0e-BT4e0e-Windows-8-ASUS/cat-p/c100561/p5201652 Ganske sikker at byggkvaliteten kan matche Macbooks. Den er lett, tynn og kraftig. Har skiftet til Windows maskin og er sålangt fornøyd selvom det tar litt tid å vende seg til. Jeg synes du skal gå for noe annet enn Apple. De overpriser produktene sine noe i grenseland. Ledningen på laderen min(den tynne delen) ble brutt tverrs av på samme sted 2 ganger. Måtte kjøpe ny lader begge gangene for 599 pr stk.. Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Vurderer selv å investere i en 15" retina Mac til IT studier etter sommer, har hatt en Macbook Pro (2009 modell) som har funger ganske bra fram til nå, har i det siste blitt veldig treg, men dette er jo etter 4 år med daglig bruk. Største grunnen til at den sliter er pga lite ram og gammel prosessor. Men alt i alt har jeg vært veldig(!) fornøyd med Mac'en! Lenke til kommentar
Newton Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg fant en side-by-side test også som sammenlignet ytelse med en billig HP-laptop og en Macbook Pro og HP'en var faktisk bedre på de fleste (alle?) punkter. Da synes jeg du skal kjøpe HP-laptopen, og merke denne tråden med [Løst]. 3 Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 En av grunnene til at Apple kan ta høyere pris(og muligens er noe overpriset) enn f.eks asus og hp er fordi apple produserer et produkt ingen andre merker tilbyr til en viss grad. Apple konkurrerer med Asus og Hp, men i en annen grad enn hvordan asus og hp konkurrerer. De leverer bortimot 100% likt produkt, og må da konkurrere i mye større grad på pris enn hva apple trenger. Da synes jeg du skal kjøpe HP-laptopen, og merke denne tråden med [Løst]. Disse kan ikke helt sammenlikes når man setter en mac opp mot en pc. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Liten forskjell egentlig, min erfaring er at PC har bedre ytelse. Apple er mote-vare. Samme som med klær, dersom du liker å gå med velkjente logoer på klærene, kan en Mac være verdt investeringen. Endret 27. februar 2013 av Notelitten Lenke til kommentar
Newton Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Til samme prisen som en macbook pro 13 tommer kan du få denne her: http://www.multicom....100561/p5201652 Til eksakt samme pris kan man også kjøpe en 15" MacBook Pro, med litt kraftigere CPU og samme GPU. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Kom ikke Apple med ganske ålreite priskutt på produktene sine for litt siden? Litt mer akseptabel pris nå. Jeg holder meg til det jeg er vant med. Er blitt gammel og orker ikke å sette meg inn i nye ting lengre. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Til eksakt samme pris kan man også kjøpe en 15" MacBook Pro, med litt kraftigere CPU og samme GPU. det du sier er feil Macbook 15 tommer: - utgangspris 13 999(hvis du ikke er student) - 4gb(8gb koster 800kr ekstra), Asusen har 8gb - hardisken er slappe 5400rpm, Asusen kjører SSD raid! - max oppløsning for skjermen er 1240x900... Asusen har 1080p IPS skjerm. - macbookens gpu(gt650m) er 512mb ram... Asusens 650m har 2 gb - macbooken veier 2,5 kg Asusen veier 2,1 cpu er nogenlunde likt, litt i favør hos Macbooken men ubetydelig. Selv ikke oppgraderinger vil kunne matche asusen på skjerm eller skjermkort eller pris! Endret 28. februar 2013 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Endret 28. februar 2013 av arsenalfan 1 Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Endret 28. februar 2013 av arsenalfan Lenke til kommentar
Salior Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Har hatt en MacBook Pro 13" i snart 4 år nå og den er like god i dag som den dagen jeg kjøpte den. Batteriet er på 80% av nyverdi etter ca 300 ladinger, men holder endag i over 5 timer med trådløs arbeid/surfing på WIFI. Satte selv inn 8GB minne for snart 2 år siden når OS Lion kom og det kostet med 320kr og kjøpe. Er meget fornøyd og kommer til og kjøpe MacBook neste gang også, hvilken hvet jeg ikke siden min MacBook kommer til og vare i mange år enda. Har hatt Acer sine bærbare før og etter noen år lå de langt etter nyere PCer i fart etc. Apple sine holder seg meget godt med tiden og bruktprisen er også meget grei etter noen år om en velger og selge og kjøpe ny. Gidder ikke melde meg på om hva som er best, men jeg synes MacBook er verdt prisen. Du vet hva du får og den er uptodate i mange år fremover både på utseende og programvare. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Ok, så konklusjonen er egentlig at Macbook har en bedre byggkvalitet (hva nå det betyr), varer lengre, men er overpriset? Selv Mac fanboys bør jo ikke ha noen problem med å innrømme at det er komparativt dyre maskiner og at de kanskje er litt overpriset. Skjønt om de varer så mye lengre og er mer solide, så kan man kanskje forsvare prisen. Så sant jeg ikke kjøper på avbetaling har jeg ikke råd til den Mac'en jeg vil ha nå uansett, men om jeg hadde rikelig med penger, tror jeg at jeg hadde flesket til med den kraftigste Macbook Pro'en. Jeg kunne kanskje kjøpt en Air, men tror ikke den er tilstrekkelig. Derfor blir det nok en Asus i denne omgang. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Skolearbeid,bilder,video,redigering,media generelt.surfing = mac 1 Lenke til kommentar
tnh Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 En av grunnene til at Apple kan ta høyere pris(og muligens er noe overpriset) enn f.eks asus og hp er fordi apple produserer et produkt ingen andre merker tilbyr til en viss grad. Apple konkurrerer med Asus og Hp, men i en annen grad enn hvordan asus og hp konkurrerer. De leverer bortimot 100% likt produkt, og må da konkurrere i mye større grad på pris enn hva apple trenger. Samme kan vel sies om merkeveskene til 15,000 sammenlignet med en til 3,000 som svært ofte er av akkurat samme kvalitet, bare med et annet merke påsydd. Det at folk kjøper Apple slik at de kan ta de ekstremt høye prisene betyr ikke nødvendigvis at det er bedre kvalitet, heller at det er merket i seg selv som selger og innebærer status. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå