Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Skjermkort 1800-2300

daphexb

Anbefalte innlegg

Ja, riktig.

Det er denne du har?

I en review skrives i så fall dette:

This cooling solution is a huge improvement when compared with the AMD reference card. When gaming it is barely audible and will likely be drown out by a couple of chassis fans. This is one of the quietest high end graphics cards we have tested since we opened.

- review gjort i jan 2012.

Kanskje det er as good as it gets med skjermkort?

Hehe, stemmer, man er vel opptatt når man spiller - men greit å kunne være litt stealth også i det rommet man oppholder seg, ikke ødelegge godstemninga med en eller to hvinende vifter.

Er den ja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bestilt meg Sapphire HD7950 3GB med referanse kjøler, så er spent på ytelsen da jeg har brukt nVidia i mange år. Sitter nå med et GTX 470 som jeg gleder meg til å bytte ut.

Kan også anbefale å kjøpe skjermkort med referanse kjøler, også bytte denne ut med en Arctic Accelero Extreme. Arctic har svært gode GPU kjøler og de er enda mer stille gående en kjøler som sitter på ut av esken.

Min gamle Extreme hadde jeg 100% fan speed og det var svært lite støy, man kunne høre mer til cpu kjøleren som er Coolit Vantage

Interessant - noe å vurdere, men jeg tror jeg går for et ferdig kort denne gangen. Er vel mulig å finne et kort som innfrir mine kriterier tilnærmet 100 %. Så får jeg ta det et steg videre neste gang.

Eventuelt andre som sterkt anbefaler å gå for en slik løsning vs et ferdig kort?

Lenke til kommentar

En liten digresjon - hvorfor overklokker The Club3D HD7950 Royal King så godt, i følge overclock3d.net?

_______

We regularly saw average frame-rates double that of the stock card. No matter how simple or complex the game, the Royal King chewed it up and begged for more. It's a wolf in sheep's clothing. Up there with the best single-GPU cards you care to name. We don't care if you bring a Matrix HD7970 along. We don't care if you have a Super Over Clock GTX680. The Club3D HD7950 Royal King when overclocked will stand proud against the lot of them.

_______

Er det stor forskjell på de forskjellige 7950 kort - utover selve kjølerløsningene? Det er ikke som en cpu liksom som er den samme cpu'en, men at man kan sette på en annen kjøler enn stock kjøler for så å kunne overklokke uten problem (samt nyte redusert støy). Det er forskjeller på prosessorer og annet på de forskjellige 7950-kort (foruten kjølerløsningen)? Ser jo at det er noen kort som er overklokket out of the box, men utover en slik forskjell.

Litt basic opplæring som trenges innenfor datakomponenter her, som dere skjønner.

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Det er ikke noe forskjell på GPU, men det kan være et redesign kort. Dvs at Club3D har laget sitt eget kort osv... Det kan også ha noe med hva slags kjøler som sitter på, ser det er lite som skiller King og Queen kortet på pris.

Men for å svare deg på den andre posten, så ja, det er greit med plug and play kort enn å skru på det første dagen.

Det kan fort gå en halv dag før kan bruke skjermkortet igjen vis man velger å bytte kjøler. Limet som følger med Arctic kjølerne har en kur tid på 4-5 timer. Man kan jukse litt med å bruke hårføner osv... Men det er fortsatt kur tid, men man bare korter denne ned litt.

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Det er ikke noe forskjell på GPU, men det kan være et redesign kort. Dvs at Club3D har laget sitt eget kort osv... Det kan også ha noe med hva slags kjøler som sitter på, ser det er lite som skiller King og Queen kortet på pris.

Men for å svare deg på den andre posten, så ja, det er greit med plug and play kort enn å skru på det første dagen.

Det kan fort gå en halv dag før kan bruke skjermkortet igjen vis man velger å bytte kjøler. Limet som følger med Arctic kjølerne har en kur tid på 4-5 timer. Man kan jukse litt med å bruke hårføner osv... Men det er fortsatt kur tid, men man bare korter denne ned litt.

Har du noen erfaring på støy på et meget bra (støymessig) ferdig kort vs å bytte ut kjøler med feks disse Arctic-kjølerne?

Lenke til kommentar

1200/1575 er rimelig vanlige resultater for et 7950. Det pleier ikke være stor forskjell på forskjellige kort, MSI og ASUS lager ofte spesialutgaver av toppkort som Lightning og Matrix og disse kan overklokke litt bedre enn vanlige kort.

Hva spesifikt i konstruksjonen er det som gjør at de nevnte utgavene kan overklokke bedre enn vanlige kort?

Lenke til kommentar

Har du noen erfaring på støy på et meget bra (støymessig) ferdig kort vs å bytte ut kjøler med feks disse Arctic-kjølerne?

Så og si alle skjermkort produsenter har sine egne tredjepart kjøler, og si hvem som har den beste er vanskelig, da er man nødt til å se på reviews osv... Jeg vet at Asus bruke Zalman kjøler, og disse støyet en del, om de har gått vekk i fra denne kjølern er jeg litt usikker på. Men Gainward, Club3D, Sapphire, MSI, HIS, XFX, Powercolor, Gigabyte og Zotac har sine egne kjølere på. Av disse vil jeg si at MSI Twin Frozr, Lightning, Gigabyte og Sapphire har noen av de bedre egen produserte kjølere. De er svært støysvake og kjøler kortene veldig godt om det er stock clock eller overclocking. Husker også at Arctic Accelero Extreme ble bruk av en skjermkort produsent for ikke så lenge siden, men husker ikke hvem som hadde de korta. Etter hva jeg har sett av andre brukere som gir tilbake melding på nettsider, så støyer Gainward korta under load.

Vis du skal ha skjermkort som har god kjøler out of box, så er MSI, Gigabyte, Sapphire eller Powercolor noe å se inn på.

Men det har mye med airflow i kabinettet å gjøre også.

Lenke til kommentar

Så og si alle skjermkort produsenter har sine egne tredjepart kjøler, og si hvem som har den beste er vanskelig, da er man nødt til å se på reviews osv... Jeg vet at Asus bruke Zalman kjøler, og disse støyet en del, om de har gått vekk i fra denne kjølern er jeg litt usikker på. Men Gainward, Club3D, Sapphire, MSI, HIS, XFX, Powercolor, Gigabyte og Zotac har sine egne kjølere på. Av disse vil jeg si at MSI Twin Frozr, Lightning, Gigabyte og Sapphire har noen av de bedre egen produserte kjølere. De er svært støysvake og kjøler kortene veldig godt om det er stock clock eller overclocking. Husker også at Arctic Accelero Extreme ble bruk av en skjermkort produsent for ikke så lenge siden, men husker ikke hvem som hadde de korta. Etter hva jeg har sett av andre brukere som gir tilbake melding på nettsider, så støyer Gainward korta under load.

Vis du skal ha skjermkort som har god kjøler out of box, så er MSI, Gigabyte, Sapphire eller Powercolor noe å se inn på.

Men det har mye med airflow i kabinettet å gjøre også.

Denne testen på tom's hardware gir jo et godt innrykk av lydnivå på noen forskjellige kort, men det er jo langt fra alle de forskjellige modellene som er med i denne test (feks er det ikke Sapphire's vapor x modell som er med i denne testen). Av disse 6 kortene er det for min del definitivt Asus og Powercolor som har den mest behagelige støyprofil. Dette er jo dog på full load - vet ikke hvor ofte man ligger på en slik viftehastighet ved vanlig bruk?

Ja, det er klart, man må forsøke å holde temperaturen i kabinettet på et lavt nivå slik at det ikke blir behov for høy viftehastighet.

Burde jeg kjøpe ekstra vifte/vifter til min Fractal Design Define R4 utover de som standard følger med?

Ellers kommer jeg til å kjøre Noctua NH-D14 på Intel Core i5 3570K, samt at strømforsyningen kommer til å være Corsair AX 760.

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

De viftene som sitter i Fractal sine kabinetter er støysvake vifter, disse er ment for å brukes i kabinett hvor man setter støy som et stort kriterie. Jeg ville byttet dem ut med Akasa Viper, grei og støysvak vifte som virkelig gjør jobben sin. Også kobler du dem til HK, så kan du styre viftehastigheten eller la HK gjøre jobben automatisk.

Siden du har Fractal kabinett, så har du støymatter som demper ganske så godt, du vil uansett ikke bli plaget støy med mindre du har pcen ved siden av deg på bordet og legger hode inntil.

Noctua viftene er kongen på haugen, men disse koster deretter også.

Lenke til kommentar
De viftene som sitter i Fractal sine kabinetter er støysvake vifter, disse er ment for å brukes i kabinett hvor man setter støy som et stort kriterie. Jeg ville byttet dem ut med Akasa Viper, grei og støysvak vifte som virkelig gjør jobben sin. Også kobler du dem til HK, så kan du styre viftehastigheten eller la HK gjøre jobben automatisk. Siden du har Fractal kabinett, så har du støymatter som demper ganske så godt, du vil uansett ikke bli plaget støy med mindre du har pcen ved siden av deg på bordet og legger hode inntil. Noctua viftene er kongen på haugen, men disse koster deretter også.

Thx, skal vurdere det. Hva tenker du om estimert forbedring i airflow i %? Men det vil vel innebære at lydnivå går opp noe/marginalt?

Hehe, nei, pc blir stående på gulvet under pulten. Jeg tenker litt på om det ved en senere anledning er greiest å plassere pc i et annet rom/teknisk rom for å unngå all mulig støy - skal lese meg litt opp på det, men det er ikke aktuelt pr nå.

Lenke til kommentar

Vurderer følgende:

Kjøp fra Pixmania.com av

ASUS Radeon HD 7950 DirectCUII TOP V2 - kr 2 528

eller SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7950 Vapor-X- 3 Gb - kr 2 242

+

Asus P8Z77-V PRO - kr 1399

Samsung SSD 840 Series 250GB - kr 1149

Seagate Barracuda 3TB - kr 899

+ litt forskjellig

Feks Corsair Air Series AF120 Quiet Edition - 120 mm pakke på to vifter til kr 181.

Eventuelt også/eller Corsair Air Series AF140 Quiet Edition kr 118 pr stk.

Disse ser ut til å være knall vifter.

Pixmania har et tilbud der man får 400 kr i avslag ved kjøp over kr 6400, noe jeg nok kommer over.

I tillegg har de dealen der man får spill med på kjøpet med skjermkortet:

"Ved kjøp av et AMD Radeon ™ 7950/7970 grafikkort: motta spillene Bioshock Infinite og Sleeping-Dogs."

Er dette bra spill?

Noen tanker? Bad choice å handle hos pixmania? Har lest at noen har dårlige erfaringer med kundeservicen der.

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Ikke handle fra Pixmania, får du problemer så kan du glemme kundeservice.

Altså når det kommer til forbedringer i % på airflow så er dette noe jeg ikke har et svar på. Men vis man bruker fractal viftene så har man et stille og rolig kabinett ned hvor støy er det største kriteriet. Bytter man ut disse viftene med f,eks høyere rpm og mer som pusher ut mer luft i timen så vil du få litt mer støy. Dette er vis du lar viftene konstant står og spinner på på 100% 24/7. Men vis du bruker viftekontrollern på HK så slipper du å tenke på støy, viftene vil kun øke når man driver med tunge applikasjoner som spill osv...

Fractal kabinettet er ment for en ting, det er å senke støynivået. Men det kan gå på bekostning av høyere temps i kabinettet, grunnen til dette er at støymatter går som isolering.

Si du bytter ut fractal viftene med Akasa Viper, + at du kjøper noen extra og bruker resten av vifte plassene, så vil du fortsatt få et støysvakt kabinett,

Handler du fra norske nettbutikker så har du i hvertfall garanti og reklamasjon i behold, og du slipper masse problemer. Handler du fra komplett så får du med Crysis 3 og Bioshock vis du handler 79** serien. Når det gjelder å finne skjermkortet du vil ha, så er dette noe du nesten må finne ut selv. Vi kan linke til mange skjermkort, men vi kan ikke bestemme hvem av dem du skal gå for. Det er ditt valg.

Å bytte ut Fractal viftene med Corsair Quiet er som å bytte merke bare, de er like stillegående hvor kubikk luft i timen ikke er satt som fokus. Du har allerede et kabinett med støymatter, så vis du skal ha god airflow i kabinettet, så er du nødt til å se på RPM, CFM og Støy.

Jeg har Akasa Viper i mitt kabinett, og disse støyer ikke i det heletatt, de går aldri på 100% hastighet heller. Vis jeg skal tippe hvor mange db alt sammen ligger på, så vil jeg si rundt 20-25db i hele kabinettet mitt. Jeg har 5 Akasa Viper i kabinettet mitt.

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Er alle enige om at Pixmania er et dumt valg? Prøver å holde meg til det nevnte budsjett på 1800-2300 kr, har vel beveget meg i øvre sjikt av dette estimat - som ofte skjer, hehe.

Fra deres nettside:

"Det første året har du en produsentgaranti som dekker reparasjonen av produktet. Du må i denne perioden kontakte produsentens etterserviceavdeling. Når det har gått mer enn ett år etter kjøpet skal du returnere varen til Pixmanias sin etterserviceavdeling på følgende adresse: Etterservice."

Ender man opp med å få store kostnader forbundet med forsendelse av produkt til eventuell service?

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Bare å droppe Pixmania, jeg har dårlige erfaringer derfra. Jeg måtte slåss med de for å dette rambrikker som var DOA. De mente at det var min feil at de var DOA osv... Så først når jeg truet med Forbrukerrådet og TV2 Hjelper deg, da fikk pipa en helt annen tone.

Men jeg tenkte på en annen ting, du kan kjøpe vifter fra Techbay.no også, de er billigere på vifter.

Gå for 7950, du får med 2 spill til en verdi at 990 spenn. Vapor X kjøleren har jeg hørt mye godt om.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=760202

Vifter

http://techbay.no/product.html/nanoxia-vifte-fx-evo-120-1500-pwm-120x25?category_id=93

Lenke til kommentar

Bare å droppe Pixmania, jeg har dårlige erfaringer derfra. Jeg måtte slåss med de for å dette rambrikker som var DOA. De mente at det var min feil at de var DOA osv... Så først når jeg truet med Forbrukerrådet og TV2 Hjelper deg, da fikk pipa en helt annen tone.

Men jeg tenkte på en annen ting, du kan kjøpe vifter fra Techbay.no også, de er billigere på vifter.

Gå for 7950, du får med 2 spill til en verdi at 990 spenn. Vapor X kjøleren har jeg hørt mye godt om.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=760202

Vifter

http://techbay.no/pr...?category_id=93

Takk for feedback. Jepp, da dropper jeg pixmania. Greit å ikke få masse problemer.

Ja, har sett en del på denne vapor x modellen og prisen på mpx med spillene.

Så lenge hastigheten på viften ligger på opp til ca 40 % så skulle det vel gå, ref denne

. Hvis 70 og 100% viftehastighet lager så mye støy så håper jeg det aldri blir behov for å komme på slike hastigheter, 50 % var heller ikke så behagelig.

Jeg skal nok handle en del på proshop.no - de er billige bl.a. på skjermen (Dell Ultrasharp U2713HM) jeg skal kjøpe + en del annet jeg skal ha. De ser ut til å være billige på vifter. Du mener bestemt jeg burde bytte Fractal-viftene i Fractal R4'en? Eventuelt kan disse stå der de er og at jeg kjøper en vifte eller to til for å lage enda bedre luftflyt i kabinettet? Tenker Corsair Quiet edition.

Mulig lufting i kabinett, inkl de vifter som følger med i kabinettet som allerede er kjøpt og som venter på å få komponenter installert:

1 - Front hydraulic bearing 140mm Silent Series R2 fan, 1000 RPM speed (included)

1 - Front 120/140mm fan

1 - Rear hydraulic bearing 140mm Silent Series R2 fan, 1000 RPM speed (included)

2 - Top 120/140mm fans - positions also support some models of 240 radiators, depending on configuration

1 - Bottom 120/140mm fan

1 - Side 140mm fan

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Fractal og Corsair Quiet er helt like, så det eneste du gjør er å bytte merke. De har så og si lik CFM (Cubic feet meter) Dette er luft viften dytter i meter i timen, jo høyere CFM, jo mer luft blir dyttet inn i kabinettet i timen.

Kjøp deg vifter som høy CFM og lavt støynivå, også bytter du ut med disse. Koble viftene til hovedkort for automatisk viftestyring så du slipper støy.

Hvorfor er du så opptatt av støy? For det første så støyer alt når det blir satt load på PCen, så vis du er allergisk mot støy, gå heller for en passiv kjøler. Da slipper du å tenke på % viften spinner på før det blir for mye støy. Du skulle også ha pcen under bordet, så der eliminerer du også litt støy.

Kjøp deg Sapphire Vapor X, bytt ut vifter i kabinettet med høy CFM med lav støynivå. Så har du en stille og godt avkjølt pc.

Lenke til kommentar

Fractal og Corsair Quiet er helt like, så det eneste du gjør er å bytte merke. De har så og si lik CFM (Cubic feet meter) Dette er luft viften dytter i meter i timen, jo høyere CFM, jo mer luft blir dyttet inn i kabinettet i timen.

Kjøp deg vifter som høy CFM og lavt støynivå, også bytter du ut med disse. Koble viftene til hovedkort for automatisk viftestyring så du slipper støy.

Hvorfor er du så opptatt av støy? For det første så støyer alt når det blir satt load på PCen, så vis du er allergisk mot støy, gå heller for en passiv kjøler. Da slipper du å tenke på % viften spinner på før det blir for mye støy. Du skulle også ha pcen under bordet, så der eliminerer du også litt støy.

Kjøp deg Sapphire Vapor X, bytt ut vifter i kabinettet med høy CFM med lav støynivå. Så har du en stille og godt avkjølt pc.

Ser ditt poeng med vifter som flytter mer luft, men jeg var av inntrykk at hvis man kjøpte komponenter (cpu-kjøler, grafikkort med kjøler, psu og vifter) som er av god kvalitet og som har fokus på effektiv og støysvak kjøling så er det mulig å kunne ha et system som har høy effekt samtidig som det kjølig nok og stille. Selvfølgelig er det mulig å ha passiv kjøling på alt, men jeg forstår det slik at dette er ikke så veldig enkelt å få til i praksis på et system til en ok pris.

Hehe, er nok ikke allergisk mot støy, men kan jeg unngå all unaturlig støy/lyd så gjør jeg gjerne det. Klarer nok godt å leve med litt susing fra pc'en - så lenge det ikke blir masse coil whine og "fly-take-off-lyd-effekter".

Går for Vapor X! Satser på at det blir bra saker, blir nok det, takk for hjelpen.

Mener du det er nødvendig å bytte ut alt av vifter i oppsettet? Eller kan jeg feks sette inn en el to vifter til som har noe høyere virkningsgrad hva gjelder CMF enn Fractal-viftene? Der er jo opprinnelig lagt opp til 140mm Fractal i front som intake og en bak som exhaust. Hva med en i toppen som exhaust og en i bunn av kabinett som intake?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...