Gå til innhold

[Løst] Skjermkort 1800-2300

daphexb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt opp Gigabyte Radeon HD 7950 3GB Windforce i følgende oppsett:

Prisliste:

Corsair AX 760

Asus P8Z77-V PRO

Intel Core i5 3570K

Samsung SSD 840 Series 250GB

Seagate Barracuda 3TB

Asus BC-12B1ST

Noctua NH-D14

Corsair Vengeance DDR3-1600 16 GB

Fractal Design Define R4

Dell Ultrasharp U2713HM

Pr nå blir det nok sporadisk gaming, men greit å ha litt trøkk i skjermkortet når jeg først setter sammen en ny maskin. Er det et greit valg av skjermkort? Er det liten forskjell ned til feks en 7870?

Jeg ønsker at skjermkortet skal være stillegående.

Forslag tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du overklokker den blir den som en 7970, men ville kjøpt denne siden da får du med 2 ganske dyre spill.

Ja, ser jo bra ut denne.

Ser følgende kommentar på et review på nettet, dog pr 16.08.2012:

Fastest HD7950 on the market.

Quietest HD7950 on the market.

Our sample exhibited huge headroom for manual overclocking with TriXX.

HD7970 beating performance when manually overclocked.

Ingen nye versjoner av 7950 kommet siden 16.08.2012 som man heller burde gå for?

Noen forslag eventuelt til 7870 eller tilsvarende nvidia, og hva er ytelsesforskjellen til en 7950?

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Det beste kjøpet du gjør er å velge 7950. Yter ganske likt som 670, men overklokker bedre og er ofte billigere.

Eller så er jo 7970 / 7970ghz et veldig godt valg om du strekker deg til 2500-3000.

Edit: Er merkbar forskjell mellom 7870 og 7950.

Takk for input.

Tenker jeg holder meg på 7950. Er Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 et bra/beste valg?

Lavt støynivå er en prioritet, utover dette er kvalitet og pris viktig.

Lenke til kommentar

Er ikke ekspert på de forskjellige kjølerene til korta.

Men tror nok ikke sapphire vapor-x sitt bråker mye i forhold til andre alternativer

Du så at det ikke er på lager ennå?

Aha, riktig.

Ser de har den på pixmania til 2192 + frakt

Ser følgende kommentar er lagt på pixmania:

MortenO / Hønefoss - Norge

God ytelse, akkurat som forventet. Støynivået var derimot langt over hva jeg trodde om Vapor-X kjølesystemet.

Ikke helt den samme tilbakemelding som ellers på lydnivået på dette skjermkortet.

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Skal du ha skikkelig stillegående high end kort må du nok gå for 670. 7950 asus kortene er stillegående men fortsatt ikke det samme.

Er dette en kjent fakta, eller er det ditt personlige inntrykk av de forskjellige skjermkort?

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Du må også tenke på resten av komponentene.

Er ikke sikkert du hører noen lyd-forskjell med 7950 eller 670.

Er også avhengig av kabinett, kabinettvifter etc..

Ja, har forsøkt å velge støysvake komponenter og kabinett, tror nok det skal bli bra. Gjenstår bare å finne et bra skjermkort.

Lenke til kommentar

Støy og temperaturer er avhengig av kjøler mere enn noe annet.

Så kommer helt ann på hvordan kjøler det er snakk om.

Du tenker kjøler på skjermkortet, ja? Ja, skjønner at det er snakk om store nok heatsink + bra vifter. Ser jo at det opereres med mindre typer vifter på skjermkort enn feks på en Noctua D14 - da kan man jo tenke at disse spinner opp i veldig høye hastigheter som i sin tur medfører støy, men det er kanskje ikke automatikk i dette?

Må man på vannkjøling av skjermkort for å få en støyprofil på skjermkort som tilsvarer feks en D14 på cpu?

Lenke til kommentar

D14 kjøleren jeg bruker støyer overraskende lite. Rundt 1300rpm om jeg husker rett.

Er vifta på xfx7970 kortet mitt som støyer endel ved 50%+ hastighet.

Men bruker hs1-headset så plager meg lite :wee:

Ja, riktig.

Det er denne du har?

I en review skrives i så fall dette:

This cooling solution is a huge improvement when compared with the AMD reference card. When gaming it is barely audible and will likely be drown out by a couple of chassis fans. This is one of the quietest high end graphics cards we have tested since we opened.

- review gjort i jan 2012.

Kanskje det er as good as it gets med skjermkort?

Hehe, stemmer, man er vel opptatt når man spiller - men greit å kunne være litt stealth også i det rommet man oppholder seg, ikke ødelegge godstemninga med en eller to hvinende vifter.

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt meg Sapphire HD7950 3GB med referanse kjøler, så er spent på ytelsen da jeg har brukt nVidia i mange år. Sitter nå med et GTX 470 som jeg gleder meg til å bytte ut.

Kan også anbefale å kjøpe skjermkort med referanse kjøler, også bytte denne ut med en Arctic Accelero Extreme. Arctic har svært gode GPU kjøler og de er enda mer stille gående en kjøler som sitter på ut av esken.

Min gamle Extreme hadde jeg 100% fan speed og det var svært lite støy, man kunne høre mer til cpu kjøleren som er Coolit Vantage

Lenke til kommentar

Du tenker kjøler på skjermkortet, ja? Ja, skjønner at det er snakk om store nok heatsink + bra vifter. Ser jo at det opereres med mindre typer vifter på skjermkort enn feks på en Noctua D14 - da kan man jo tenke at disse spinner opp i veldig høye hastigheter som i sin tur medfører støy, men det er kanskje ikke automatikk i dette?

Må man på vannkjøling av skjermkort for å få en støyprofil på skjermkort som tilsvarer feks en D14 på cpu?

Om du ikke liker støyen på skjermkort, så kan du alltids lage en vifteprofil selv. Men high end skjermkort bruker en del mere strøm enn både en cpu og midrange kort, så er derfor de bråker mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...