Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rykk og napp og lav motoreffekt etter sammenbrudd


Blib

Anbefalte innlegg

Har en Volvo 460 '95 som ikke ville starte på mandag. Fikk den på verksted og det viste seg at dynamoen var gåen, så de byttet den med en "refurbished" dynamo, Kjørte den hjem den dagen etter noen timer og alt virket helt flott.

 

Neste dag er det såvidt jeg får start på bilen, selv med startbatteri og mye rusing (Hadde veiassistanse da jeg ikke trodde jeg ville klare å starte den selv). Han trodde det var kondens i bilen, noe som var sannsynlig siden den stod noen timer inne på varmt verkstedet og hadde hatt nesten tom tank. Fyllte på bensin, la ut på kjøretur.

 

Under hele turen så fortsatte hele bilen å rykke og nappe noe voldsomt. I tillegg klarte den aldri komme seg over 2500rpm, i alle girene så "ga" den seg utrolig tidlig og ville ikke opp i hastighet. For en hver bakke måtte jeg bare håpe på at jeg hadde nok hastighet til å klare komme meg opp, eller kjøre opp i 10km/t i første gir.

 

Bilen har nå en maks hastighet på kanskje 70km/t og den rykker fremdeles etter den lange turen. Fyllte på Alron i dag på tanken for å se om det ville hjelpe, men det hadde nesten ingen effekt. Den må ruses en del før start hvis ikke bare dør den igjen. Rykker spesielt mye akkurat i det jeg starter gasspådrag, eller hvis jeg lar bilen trille. Den lager også en ulyd når den går, som noe metall som skraper mot annet metall...

 

Lurer på hva pokker som kan være problemet! Kan det være at noen av sylinderene ikke virker? Tennplugger? Og hvorfor skjedde dette tilfeldigvis dagen etter verkstedbesøk..? Enhver hjelp settes stor pris på!

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på fukt i fordeleren men det skulle vel vært borte på så lang tid.

 

Ta av fordeleren og legg den mot en hørføner i en halvtime/time på svak effekt.

 

Virker ikke det så test tennpluggledningene.... kjøp en ledning på Biltema og bytt ut en ledning med den nye og kjør litt.

 

Er det like ille bytter du tilbake og prøver på neste ledning.

 

Føler at det er veldig sannsynlig at det er der feilen ligger en plass....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Gasspjeldsensor eller tomgangsregulator, sjekk om de i det hele tatt er plugga i etter verkstedsbesøket. Samme med jordingspunkter, kan være ett på blokka, har de glemt det får du masse rare saker, da det er ofte er hovedjordinga til motorstyringa (ECU)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...