Gå til innhold

Kan alle bli markerte/ripped/shredded?

Anbefalte innlegg

Vedlagt ligger det et bilde av overkroppen min slik som den er i dag. Det jeg lurer på er om alle, uansett fysiske utgangspunkt kan få en slik kropp? http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-ash3/c64.64.800.800/s160x160/546882_374444102637605_1700836551_n.jpg

Jeg er selv 1.90 høy og veier skammelige 70kg :-|

Er 16 år og trener med RYP "Ekstrem Muskelvekst" for øyeblikket, da jeg er ferdig med "Grunnprogrammet" til RYP. Jeg lurer veldig på om det er mulig for meg å bli någenlunde slik som han typen på bildet jeg linket til. Jeg skjønner jo at man er forskjellig og at jeg ikke kan bli helt lik, men tror dere skjønner pointet. Jeg vet også at vekten min bør ligge på rundt 90kg, men problemet mitt er at jeg er undervektig, men har fortsatt en del fett på magen. Er ganske usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få fjernet dette. Bør jeg spise meg feit til jeg har oppnådd ønsket vekt, og deretter ta av det overflødige fettet? Eller bør jeg spise rene proteinkilder og gå opp i vekt med en lav fettprosent? Hadde vært veldig takknemlig for en pekepinn her, samt. tips for en med min kropp til å nå mine mål.

post-275177-0-64085000-1361986337_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan legge på seg både fett og muskler, og deretter forbrenne fettet for å bli markert, ELLER man kan legge på seg hovedsaklig muskler fra starten. Det er egentlig helt opp til deg. Men merk at mange har problemer med å forbrenne fett, så det er en risiko du må veie opp for din egen del.

I utgangspunktet skal det helt klart være mulig for deg å bli som på det bildet, hvis det er det du ønsker, men det tar LANG tid. Ikke la deg lure til å tro at det finnes snarveier. Skal du bygge kvalitet, så unngår man snarveier. Da legger man inn masse arbeid. Det VIL ta flere år. Uavhengig av hva VG's "treningseksperter" sier.

Det går tregt i starten, og derfor slutter mange etter kort tid. Det vil ta måneder før du merker bittelitt. Men når du først begynner å se fremgangen, da kommer det også litt raskere. Kroppen må bli vant til situasjonen før den tillater de store endringene.

Hvis du er en av de med høy forbrenning som er vant til å være ganske tynn, så er du det som kalles ectomorph. Velkommen til gruppa. For oss tar det enda litt lengre tid å bygge store muskler, men til gjengjeld har vi forbrenninga som hjelper oss å holde fettprosenten nede.

Som sagt, legger du inn mye arbeid over lang tid, så kan du se ut som du vil.

Når det kommer til mat: Spis mye, og spis variert. Proteinshakes er kosttilskudd. Med vekt på "tilskudd". Det er ting man legger til ved siden av et godt og variert kosthold, for å sørge for at man får nok proteiner. Det er ikke noe man lever på. Proteinpulver mangler mye av den næringa vi trenger, så mat er det viktigste.

Bor du hjemme hos foreldre, så er sjansen høy for at du allerede har et godt kosthold. Du må selv veie opp for om du trenger tilskudd av proteiner.

Lenke til kommentar

Er ganske usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få fjernet dette. Bør jeg spise meg feit til jeg har oppnådd ønsket vekt, og deretter ta av det overflødige fettet?

Dette er det enkleste ja. Først går du for gains og deretter cutter du. Da slipper du å bli hindret av at du ikke får i deg nok næring når du bygger muskler, som kanskje er den vanligste fella folk går i om de ikke har noen erfaring. Anbefaler deg å laste ned f. eks MyFitnessPal og telle kalorier. Har du aldri gjort dette før vil du bli overrasket over hvor lite enkelte matvarer inneholder, og hvor mye andre ting inneholder. Spis mye og uprosessert mat.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også MyFitnessPal.

Hvis du ikke allerede har det, så kan du gå til anskaffalse av en blender. Ved å blande forskjellige ingredienser her kan du fort lage en drikk som inneholder massevis av kalorier og har et godt næringsinnhold forøvrig, som heller ikke trenger å smake så forferdelig vondt.

Som et eksempel, her er en drikk jeg lagde i går:

25 g linfrø

300 g lettmelk

45 g proteinpulver med sjokoladesmak (for smakens skyld)

1 egg á 57 gram

50g havregryn

150g cottage cheese

totalt inneholder dette rundt 830 kalorier, 53g karbohydrater, 31g fett og 83g proteiner, og for å få mer eller mindre er det bare å variere i innholdet.

Ellers er nøtter energirike, det samme med matolje. Ligger jeg unnder kalorimålet, tar jeg gjerne 2ss med olje (forutsetter at en takler å drikke olje fra skjeen :p) og litt nøtter, gjerne valnøtter eller mandler.

Endret av Gendarmerie
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også MyFitnessPal.

Hvis du ikke allerede har det, så kan du gå til anskaffalse av en blender. Ved å blande forskjellige ingredienser her kan du fort lage en drikk som inneholder massevis av kalorier og har et godt næringsinnhold forøvrig, som heller ikke trenger å smake så forferdelig vondt.

Som et eksempel, her er en drikk jeg lagde i går:

25 g linfrø

300 g lettmelk

45 g proteinpulver med sjokoladesmak (for smakens skyld)

1 egg á 57 gram

50g havregryn

150g cottage cheese

totalt inneholder dette rundt 830 kalorier, 53g karbohydrater, 31g fett og 83g proteiner, og for å få mer eller mindre er det bare å variere i innholdet.

Ellers er nøtter energirike, det samme med matolje. Ligger jeg unnder kalorimålet, tar jeg gjerne 2ss med olje (forutsetter at en takler å drikke olje fra skjeen :p) og litt nøtter, gjerne valnøtter eller mandler.

Så du anbefaler meg å legge på meg altså? Er jo ganske kjipt å gå se veldig opp i fettprosent nå på våren/sommeren.. Om jeg skal ta en såkalt bulk tror jeg at jeg vil vente til i høst.
Lenke til kommentar

Nøttemix får du ganske billig på Rema 1000 o.l., men av erfaring er det noe som er ganske vanskelig å tvinge i seg om du ikke er spesielt glad i nøtter. 100-200g høres kanskje ikke så mye ut, men du kjenner godt hvor mye energi det er i det for i si det slik. Begynner gjerne å svette litt om jeg måtte proppe i meg nøtter for å klare dagens kalorimål.

Kan derfor være en idé å lage litt drikker á det Gendarmerie nevner så du ikke blir dritt lei av å spise det samme hver dag :p

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Så du anbefaler meg å legge på meg altså? Er jo ganske kjipt å gå se veldig opp i fettprosent nå på våren/sommeren.. Om jeg skal ta en såkalt bulk tror jeg at jeg vil vente til i høst.

Når du er så skinny(jeg var lik deg før) er det bortkastet tid å prøve å få vekk fettet ditt. Det er bare tull. Gå heller for sommerformen til neste år. Fokuser på å bygge muskler fra nå til neste sommer, da vil du se ganske annerledes ut om du gjør det ordentlig.

Deretter kan du jo vedlikeholde vekten om du er fornøyd, eller fortsette å bygge muskler.

edit: Med så lite muskelmasse som du har nå, er det ekstremt vanskelig å få frem en magemuskel.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Høres ut som jeg må sette opp en kostholdsplan da. Skal jeg kun bulke til jeg når ca. 90 kg uten deffing? Noen tips til en god kostholdsplan? Bør jeg spise godteri og drikke brus for vektøkning? Har gått i 8 måneder uten å touche hverken kake, godteri, brus(bortsett fra litt pepsi max) eller potetchips, så det er ikke noe problem å holde meg unna slike måltid/varer.

Lenke til kommentar

Bør jeg spise godteri og drikke brus for vektøkning? Har gått i 8 måneder uten å touche hverken kake, godteri, brus(bortsett fra litt pepsi max) eller potetchips, så det er ikke noe problem å holde meg unna slike måltid/varer.

Spis mye og uprosessert mat.

Godteri er prosessert mat. Potetgull kan være greit om du ikke klarer dagens mål og trenger litt ekstra.

Det du trenger er variert kost, gjerne med mye fiber.

Beginner's Health and Fitness Guide - Diet (mye interessant i resten av guiden og)

En nybegynners guide til litt av hvert om ernæring

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Antageligvis må du til med kaloririk mat for å få i deg nok i løpet av en dag. Jeg har ligget på rundt 3600-3800 i store deler av min bulk, og har nå kjørt inntaket opp enda mer.

Kostholdsplan trenger du ikke. Spis det du kommer over i mengder, og legg det inn i diett.no sin kalkulator.

Lenke til kommentar

Ang. kardio, skal jeg kutte den helt ut mens jeg er på vei opp i vekt? Hvis ikke, hvilke kardioformer er bra for en med et utrolig dårlig høyrekne?

Du bør holde det til 1-2 rolige økter i uka. Svømming kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...