bas Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 De fleste har sikekrt fått med seg diskusjonene rundt dette. Lurer på en del ting, hvilken blodverdi har f.eks en gjennomsnittlig norsk mosjonist sammenlignet med disse toppidrettsutøverne, eller toppidrettsutøvere sammenlignet med en sofasliter? Hva er f.eks normalfordelinga i blodverdier for det norske folk? Er en økning på 1 (altså fra f.eks 15-16 i blodverdi) et ENORMT hopp slik det kan fremstilles her? Og ingen av disse utøverne har vel blitt nektet start p.g.a for høye blodverdier, har de? Er blodprøver fra denne tidsepoken normalt lagret? Altså, kan man ikke bare få en slutt på denne diskusjonen ved å teste gamle blodprøver med moderne metoder? Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) 13-17.0 er normale blodverdier for menn i Norge, men det er dog ikke uvanlig at idrettsutøvere har over 17.0 på grunn av genetiske forhold. -Egil Haug, professor emeritus, Hormonlaboratoriet, OUS. Endret 27. februar 2013 av Berniy Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Her kan du se effekten av ulike typer høydetrening. Hvis du skulle gå birkebeineren og hadde et opptak av oksygen på 60, og så ladet opp med noen uker i høyden, kanskje du kunne økt opptaket til 62 - 63, dersom du da gikk fra 16 til 17. http://www.olympiato.../page2066.html# Endret 28. februar 2013 av festen Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 FIS har også bekreftet at ingen norske løpere på 90-tallet hadde blodverdier over 17,5 1 Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Kristen Skjeldal: Høyest: 17,6 Det er selvsagt ikke usannsynlig at nordmenn har dopet seg. Er jo flere som har blitt tatt i Norge de siste årene. Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 (endret) De som eventuelt doper seg tror jeg er de som fra naturen har for lave verdier til å hevde seg i kombinasjon med det talentet de ellers har. Jeg tror de beste norske ikke dopet seg. Sånn som 16 f.eks er ikke en unormal verdi og ha for helt normale sofaslitere, det jeg har tenkt over er at sånne prøver pleier å være identiske, også på desimalet, på prøver det er år mellom. Litt dumt da at han eksperten mener 14,5-15 er normen. Jeg er skeptisk til presisjonen på HemoCue utstyret som er brukt (røde bokser), tror det går endel av det på ebay, koster ikke rare summene det koster å kjøpe. Endret 1. mars 2013 av festen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 I går brakte Aftonbladet et intervju med den tidligere svenske langrennsløperen Niclas Jonsson. Han ble også oppsøkt av dokumentarskaperne fra «Uppdrag gransking»-redaksjonen. Jonsson tok derfor, på eget initiativ, to blodtester nå - mange år etter at han la opp som utøver. Den ene testen viste 16,6, den andre 17,5. Saltin er heeeeelt på bærtur. Føler sjansen for Alzheimers er stor for denne aldrende mannen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Noe jeg har lest om er at hvis en gir blod kan kroppen øke produksjonen, slik at verdien øker. Og det er såvidt jeg vet ikke ulovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå