VargAamo Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 OS X- og Linux-brukere slipper heller ikke unna.Frankrike kan få innebygd sensurverktøy i Windows Lenke til kommentar
Populært innlegg Skosåle Skrevet 27. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Verden går bare mot mer og mer sensur, overvåkning og begrensninger (spesielt på internett).. Vi går stadig tilbake i sosial utvikling! Hurra! Endret 27. februar 2013 av Kjetil_90 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg Gavekort Skrevet 27. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. februar 2013 og Linux-brukere slipper heller ikke unna I beg to differ. 16 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Synes det er snodig at politikerne i Frankrike ikke får mer pes når de tråkker på grunnloven sin, men det er kanskje bare jeg som er for idealistisk. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg tommyb Skrevet 27. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) og Linux-brukere slipper heller ikke unnaI beg to differ. Slik forslaget foreligger er det ikke forskjell på Linux og Windows: de franske myndighetene presser fram at løsningen SKAL inn i produkter som skal distribueres mot franske brukere. Man kan gå rundt dette med å laste ned Linux, OS/X eller Windows utenfor "distribusjonskjeden", eller å manipulere bort filtrene men det gjelder altså like mye de andre operativsystemene. Det driter de også i. Dette tiltaket er ikke ment å ta ALLE IT-kyndige brukere. Det er ment å ta en stor mengde ukyndige brukere, mens de som omgår det, blir framstilt som et samfunnsproblem. Ved å blokkere de som kjøper Windows eller OS/X i Frankrike, fra franske butikker og nettjenester, samt de som laster ned Ubuntu etc. på vanlig måte fra fransk IP, har de allerede tatt de fleste vanlige franske brukerne. Dette er allerede en stor seier for lobbybransjen. De sloss mot alminneliggjøringen av fildeling, og ved å ta de fleste alminnelige folk kan man senere presentere de som fortsetter som de avvikende kriminelle, og kreve enda strengere lovendringer for å ta disse. Som IT-kyndig vil du da bli offentlig mistenkeliggjort og forsøkt hengt ut som anarkist og kriminell bare fordi du bruker et operativsystem som "unngår" de franske filtrene. Du blir sammenlignet med han tvilsomme elektriker'n som kan ordne deg falske programkort til parabolen, og det blir satt spørsmål med hvorfor du har valgt å forlate samfunnsnormen og trosse retningslinjene. Det neste naturlige steget er å ulovliggjøre prosessen der man med vilje og viten benytter seg av verktøy for å slippe gjennom filteret som skal blokkere kriminelle handlinger, sånn som å forby bruk av utenlandske proxy-servere, for å ytterligere begrense tilgangen på ikke-sensurerte versjoner. Da har jeg trukket det ganske langt, synes jeg, men... Nei. Den prosessen er allerede i gang hos lobbyistene, også i Norge. Jeg så bruk av slike virkemidler nevnt i høringsdokumentene fra 2011, fra den pågående prosessen om "virkemidler mot piratkopiering", dvs. prosessen der man fjerner personvern fra borgerne og samtidig overfører utøvende makt til lobbybransjen. Dette er godt planlagt. Etatene er allerede gjort oppmerksom på svakheten i de nye virkemidlene, og det tenkes allerede på hvordan man skal få kontroll på disse utenom-kanalene. Har fulgt med på fjerningen av rettigheter og innføringen av politimyndighet til lobbybransjen siden jeg så de første sakene rundt årtusenskiftet, og faktum er at folk alltid tror det steget som er på vei inn nå, Ipodloven, SOPA, eller whatnot, er det siste, store steget. Nei, lobbyistene er kjempefornøyd med små steg. Det er allerede tegnet opp hva som kommer etter at lobbybransjen får sine overvåkningstillatelser. Det neste som skal skje er å ta kontroll over DNS-, VPN og andre måter å "omgå lovverket" på. Med å kutte bort 10% av brukerne her og 10% og brukerne der, ender man opp med en kjerne av fildelere som beviselig har måtte gjort tiltak for å fortsette som fildelere. Disse er etterhvert ganske lett å framstille som kriminelle. Selv Kina klarer ikke stoppe sine nettbrukere, ei heller Frankrike, men det som vi ser er at det er stadig økt aksept på statlig sensur av internett, ovenfra og ned. Vi har det ganske fritt her, men mye som var lovlig før er ulovlig nå, og mye som man ikke kan regne med å tas for nå, skal man tas for snart. Fildelere har kanskje allerede gjort noen enkle grep, så må de gjøre noen enkle grep igjen, og til slutt så har de blitt ført ganske langt bort fra normal respekt for lov og orden, for en sånn filleting som dette. Så, kort sagt... Du kan unngå dette teknisk i Linux, i Windows og i OS/X, men samtidig stigmatiseres du, og ved å unngå det hjelper du til med å tegne opp et bilde av anarkistiske skyggesider av samfunnet som nekter å følge lover og regler, et bevis på at dette har fått gå alt for langt og virkelig trengs å ta tak i. Du taper. Uansett. Endret 27. februar 2013 av tommyb 27 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 .... Du taper. Uansett. Godt sagt! 2 Lenke til kommentar
rebjorn Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Takk skal du ha, Tommyb. Lenke til kommentar
Populært innlegg ATWindsor Skrevet 27. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. februar 2013 Har de klikka helt der nede nå? AtW 10 Lenke til kommentar
jøkul ptro Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 på tide å finne frem giljotinen igjen, dette er jo ren galskap. 1984 came and went, and here we are... 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Så for å få bukt med pirat-programvare, så velger de å tvinge de overvåkning og sensrfunksjoner på lovlige kopier? For å si det på en annen måte. De gjør lovlige alternativer ENDA dårligere enn pirat, og alle som fremover skal drive piratkopiering er nå også nødt til å piratkopiere OSet sitt også (om de ikke har gjort det fra før)? Bare jeg som ser ironien i dette? Selvsagt, som det står i artikkelen, så vil dette mest påvirke den daglige mannen i gata og ikke de med teknisk innsikt, som igjen betyr at de som nedlaster minst blir straffet mest. Jaja, verden er ikke rettferdig, og glad jeg befinner meg i Norge, og på den tekniske siden i siden. 4 Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hva med *BSD brukere då? Lenke til kommentar
SVD Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Trodde de var kvitt gestapo nedi der. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Om noen lurer på hvorfor fri programvare er viktig. 9 Lenke til kommentar
norgi Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 WTF, mer er det ikke å tenke etter å har lest den artikkelen. Tror forresten tommyb har rett, internettet komme ikke til å være det det er idag. Og folk flest bryr seg jo ikke så lenge de kan sitte på facebook og laste hele livet sitt opp på instagram. Etter hvert som store selskaper for komplett kontroll vil de tar livet av alt små kultur, open source miljø osv. og internettet vil bare bli som TV idag der en blir bombardert med hjerne død dritt produsert og finpusset av store selskaper. Det er ihvertfall en teori jeg har, og vis en se hva som blir godkjent i dag, som vi før kanskje 5-7år siden hadde sagt "nei altså så langt vil det ikke komme" så er jeg ganske redd for at den blir sant. 5 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Det værste er at jo mer som blir godtatt, jo lettere er det å presse på med nye restriksjoner i fremtiden. Enig med NoiSe-Nor jeg er også redd for at det blir som på tv, mer og mer reklame, med mindre og mindre frihet. 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Makan. Er de helt gale eller bare dumme der nede ? En undres... Lurer på om jeg kan lage en distro som automatisk stenger ute politikere...? Hmm... Endret 27. februar 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hva med *BSD brukere då? Ja, og ikke glem Minix! Og de som lager sitt eget OS... Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Ahahahaa! Linus Torvalds, sier jeg bare. Good luck France! Spørs dog om han gidder å bry seg. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 BIG! BIG BIG! BIG! BIG © 1984 Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Synes det er snodig at politikerne i Frankrike ikke får mer pes når de tråkker på grunnloven sin, men det er kanskje bare jeg som er for idealistisk. Er no like rart kor politikarane i Noreg (og verda over) får buse fram det eine og det andre (forbodet) som går utover einskildmennesket. Dette gjeld alt. Systemet idag er basert på årgamal og utdatert samfunnstruktur. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå